Jednou z opomíjených skupin uživatelů e-shopů jsou hendikepovaní lidé. Podle některých statistik 15 % až 20 % populace má nějaký fyzický handicap. Mnohé handicapům ztěžují lidem práci s počítači. Například nevidomí, slabozrací nebo motoricky znevýhodnění nemohou při práci s počítačem používat počítačovou myš ani dotykovou podložku.
Problémy s čtením a používáním webů nemají však jen nevidomí, což je běžná představa. Je pravda, že hendikepovaní uživatelé jsou na e-shopech ve výrazné menšině. Pro některé e-shopy to však může být dlouhodobě zajímavá a zejména loajální skupina uživatelů, pokud e-shop přizpůsobíte i jejich potřebám. Internet používá čím dál, tím více seniorů. Jednak lidé přirozeně stárnou a do důchodu odcházejí uživatelé, kteří internet už aktivně používají. Kromě toho mezi důchodci přibývají i uživatelé začátečníci často ve vysokém věku. Podle statistik se lidé dožívají čím dál vyššího věku. To je dostatek důvodů na to, aby se e-shopy, které mají mezi potenciálními zákazníky i seniory, začaly věnovat přístupnosti svých e-shopů pro ně. Může to být konkurenční výhoda. Představte si například staré lidi, kteří mají problém nakoupit si běžné věci, protože nakupování v kamenných obchodech je pro ně z různých příčin složité až nemožné. Zřejmě by uvítali pohodlný nákup potravin, drogerie, léků a zdravotnických pomůcek přes e-shop. Nebo i online nákup vánočních dárků pro své příbuzné.
Rozdělení uživatelů internetu na Slovensku do jednotlivých věkových kategorií (zdroj: IAB Slovakia - AIMmonitor)
Přístupnost webů
Přístupnost webu (accessibility) znamená, že jeho webové stránky jsou přístupné a použitelné pro všechny lidi, starší i hendikepované (zrakově, sluchově, motoricky).
Když je webová stránka navržena, naprogramována a aktualizována správně, jsou všechny informace a funkčnost dostupné každému uživateli bez ohledu na jeho handicap. To znamená, že web se dá používat i pomocí asistenčních technologií, jako jsou například čtečky pro nevidomé. Hlavní myšlenkou přístupnosti je, že web si nevyžaduje žádné velké změny v designu, ale přístupnost je spíše o dobrém návrhu a dodržování určitých pravidel při přidávání
nového obsahu.
Pravidla pro přístupnost e-shopů
Existují jednoduchá pravidla přístupnosti webů, tj. jak mají být udělány nadpisy, menu, odkazy, obrázky, tabulky a formulář, aby splňovaly standardy přístupnosti.
Uvedeme pár příkladů:
- Barvy použité v písmu (včetně textů v grafických prvcích) musí mít správný kontrast, aby byly texty čitelné.
- Obrázky a videa musí mít správný textový popis, aby jejich obsah byl jasný i nevidomým, kteří místo obrázků čtou popisné texty.
- Velikost písma se musí dát zvětšit podle potřeby.
- Navigace musí být přehledná a musí se dát ovládat bez počítačové myši pomocí klávesnice.
Takto může vidět stránku v e-shopu starší člověk se zrakovým postižením
Růst e-shopu
Pravidla pro přístupnost e-shopů jsou sepsaná ve standardech s doporučeními pro správný návrh, implementaci a aktualizaci obsahu. Nejrozšířenější světový standard je Web Content Accessibility Guidelines od světového konsorcia World Wide Web Consortium (W3C). Na Slovensku platí od roku 2006 vyhláška Ministerstva financí Slovenské republiky z 9. června o standardech pro informační systémy veřejné správy č. 312/2010 Z. z., která je závazná pro všechny webové stránky veřejné správy, tj. státní weby, ale i weby samosprávy a školství. Tato vyhláška je založená na zmíněném světovém standardu.
E-shopy soukromých společností ho nemusí dodržovat. Je to však praktický návod i pro ně, aby byly přístupné pro své hendikepované uživatele. Ideální je věnovat se přístupnosti už při návrhu e-shopu. Tehdy je implementace pravidel přístupnosti nejjednodušší. Pokud je e-shop už hotový, pak je dobré začít auditem přístupnosti podle některého ze standardů a na základě jeho výsledků upravit to, co nevyhovuje přístupnosti. Při implementaci přístupnosti vám může pomoci i váš e-commerce CMS, který by měl přístupnost podporovat. Pravidla přístupnosti zajistí, že e-shop se bude jednodušeji používat i běžným zákazníkům. Mnohá z pravidel přístupnosti také zlepší e-shop z hlediska SEO. Pokud bude váš e-shop přístupný, nic tím nepokazíte.
V roce 2002 supermarket Tesco ve Velké Británii spustil samostatný e-shop Tesco Access, který byl určený pro zrakově postižené, s cílem umožnit jim nakoupit 30 položek za 15 minut. Tento e-shop měl obrovský úspěch a byl natolik jednoduchý na nakupování, že v něm nakupovali i běžní lidé a nárůst jeho obratu v prvním roce byl 13 milionů britských liber.
Online prodej supermarketu Tesco je přístupný i pro hendikepované zákazníky
V současnosti Tesco nemá samostatný e-shop pro hendikepované lidi, ale jejich hlavní e-shop splňuje pravidla přístupnosti, a tak je snadno použitelný pro zrakově postižené zákazníky i na základě jejich zkušeností z Tesco Access.
V ui42 věnujeme pozornost i této problematice přístupnosti webů. Např. náš odborník na přístupnost Milan Kurečko je jedním z 15 akreditovaných znalců pro tuto oblast.