Nehaňte webových expertů

Nehaňte webových expertů
V posledním dílu Lampáreň (20. února 2011 - Drahý odborník) na Markíze jsem se vyjádřil ke stížnosti provozovatele e-shopu, který nedostal od dodavatele (nebylo to ui42) e-shop podle očekávání. Z právního a věcného hlediska byl problém zřejmý - smlouva byla velmi obecná. Předmětem smlouvy bylo: “Naprogramování kompletního internetového obchodu s použitím HTML, CSS, PHP, MySQL.” A nic víc.

Podle mě je to ale běžná situace, protože provozovat e-shop napadne kohokoli a odborníků, kteří e-shop umí udělat, je překvapivě hodně.

Je to podobné, jako kdyby se někdo domluvil se stavební firmou, že mu postaví rodinný dům z cihel, malty a betonu a střechu udělají plechovou. To vše za předem dohodnutou cenu. Mnohým to připadá směšné, ale v případě webu se s takovým zadáním běžně setkáváme v ui42 už od začátku a neubývá jich.

V čem je problém?

Web a software je nová technologie a většina lidí s ní má jen málo zkušeností

Domy stavíme tisíce let. “Kamenné” obchody provozujeme stovky let. Mnohé věci jsou nám jasné, máme zkušenosti generací. V případě webu a softwaru jsme na začátku, věřím, že za 500 let se na zmíněné neshodě zasmějeme, pokud jí vůbec někdo bude rozumět.

Web a software celkově je abstraktní, jsou to nějaké 0 a 1 a většina lidí netuší, co e-shop vyžaduje

Tím pádem si ten, kdo nikdy neprogramoval (což je skoro každý), nedokáže představit, co všechno práce na přípravě e-shopu obnáší. Navíc příprava e-shopu objednatele nijak fyzicky neomezuje. Vysvětlím.

Pokud se vám přestane během lyžování na autě fungovat zavírání okna, místo lyžování s dětmi hledáte nejbližšího mistra, aby to rychle opravil a po dovolené místo do práce jedete do servisu, kde necháte auto na celý den. Po opravě dostanete do rukou pokazený díl a fakturu, kterou bez reptání zaplatíte. Jste rádi, že okno funguje jako předtím, i když vás to stálo několik otravných hodin vyřizování (místo lyžování a práce v zaměstnání) a peníze za opravu a možná i taxi. Díky výsledku zapomenete na celou otravnou zkušenost a vyhozené peníze.

Pokud se pustíte do přestavby části bytu, zkušenější se raději odstěhují ke tchýni. Přestože máte připravený projekt a dobře vybranou partu, věnujete přestavbě každodenně několik hodin místo práce. Buď kontrolujete, řešíte nečekané situace, nebo kupujete nějaký materiál. Jste tam každý den a je vám jasné, proč přestavba zpožďuje o několik týdnů a stojí více. Už vám to leze na nervy, stejně jako bydlení u tchýně. Po přestavbě jste v nové kuchyni spokojení a rádi zapomenete na zpoždění i vyšší cenu.

Pokud po importu nového ceníku do e-shopu jsou najednou na webu špatné ceny a popřehazované kategorie produktů, hned zavoláte dodavateli nebo mu pošlete e-mail. Obvykle jako reklamaci s požadavkem na urgentní opravu. Nikam nemusíte chodit, zmatek na webu vás nijak fyzicky neomezuje. Pokud dodavatel nereaguje, znovu ho vyzýváte na rychlou opravu. Nakonec jsou ceny i kategorie v e-shopu v pořádku, v e-mailu přijde vysvětlení, že problém je vyřešený, chyba byla v  XLS, které mělo trochu jinou strukturu než dosud. Programátor XLS upravil, znovu naimportoval a dodavatel požaduje zaplatit 3 hodiny práce. Vám se to zdá být hodně, tak jim to i napíšete e-mailem, zmíníte i pozdní reakci, protože to opravili až další den. Znovu, nikam nemusíte chodit, problém je vyřešený a vás to zatím kromě času stráveného napsáním 2-3 e-mailů nestálo nic víc.

Cítíte ten rozdíl? Pokud pro nápravu musíte něco udělat (odstavit vodu a shánět instalatéra), někam jít (do servisu), vidíte hmatatelný výsledek (vybouranou zeď nebo rezavý výfuk) i se sprovodními jevy (zaprášený celý byt), tak si výsledek pravděpodobně vážíte a jste rádi, že je to hotové. Pokud k výsledku dojdete snadno, bez vlastního přičinění a bez újmy, neumíte ho ocenit. Neumím to správně pojmenovat, možná by mi s tím pomohli psychologové.

Jak se problémům vyhnout?

V ui42 neustále opakujeme, že základem dobrého webu je dobrá specifikace

Specifikace je pro web jako projekt pro stavbu. Nejprve architekt navrhne ve spolupráci se stavebníkem plán rodinného domu a potom se k němu dodělají projekty pro konkrétní profese (elektrika, topení, ...). Robo to velmi dobře popsal ve 2. bodě svého příspěvku 15 základních kamenů pro úspěšný web. 

Standardem pro dobrou specifikaci mezi  webovými profesionály je už mnoho let Informační Architektura.

Pokud si necháte obchod na webu vyrobit na míru, kromě očekávaného přínosu byste měli počítat i s rizikem, že to nebude podle vašich představ a některé věci budou výsledkem kompromisu.

Šanci na úspěch zvýšíte výběrem důvěryhodného dodavatele

Hledejte ho přes rodinu, přátele a známé, přes Facebook. Potom s ním proberete osobně už jeho hotové weby a podrobně vaši představu nebo projekt, pokud ho už máte.

V tom se podle mě naše podnikání neliší od jiné zakázkové výroby na míru.

Pokud si chcete něco jen vyzkoušet, na internetu je k dispozici mnoho "konfekčních" e-shopů, mnohé i zdarma. Stačí hledat ve vyhledávačích "e-shop zdarma." Pokud máte omezený rozpočet, vyberete si katalogový projekt domu. Pokud chcete více, v případě webu stejně hledejte renomovanou firmu s aktuálními referencemi.

I při výrobě webu platí: Dostanete to, co si zaplatíte (na co máte)!

Na závěr ještě info o režisérovi příspěvku v Lampárni. Je jím Mišo Veselský, který pro SME natáčí skvělý seriál dokumentů Nehaňte ľud môj - Relácia o slovenskom folklóre. Odtud i inspirace pro název mého příspěvku.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.