Je dnes těžké založit si internetový obchod? S jakými legislativními problémy je třeba počítat? Jak se dá na tomto trhu uspět? Dozvíte se v aktuálním čísle časopisu PROFIT č.22 v článku Peníze visí na webu na str.46 ale i v tomto příspěvku s odpověďmi, kterými jsme do článku přispěli.
1. Je dnes těžké založit si internetový obchod? Je na to ještě na trhu prostor? Pro koho?
Na první pohled to vypadá čím dál těžší, vždyť existují i e-shopy "zdarma," kde se "stačí" zaregistrovat, nahodit pár produktů a čekat na první objednávku v novém internetovém obchodě. Rozjet však ziskový online obchod je ve skutečnosti mnohem náročnější. Rozdíl je zhruba takový, jako mezi vyložením košíku s meruňkami vedle cesty a zeleninářstvím, kam chodí nakupovat pravidelně a s radostí mnoho zákazníků, protože kromě široké nabídky čerstvého ovoce a zeleniny je tam i usměvavá prodavačka. Nevěřím, že se dá vyžít z prodeje pár košíků meruněk a vím, že mít dlouhodobě úspěšnou kamennou prodejnu je náročné. Na internetu to platí stejně.
Na trhu bude vždy prostor pro nové a určitě i ziskové e-shopy. Otázkou je, na jaký trh a s jakým produktem se nový e-shop chce zaměřit. Drumbly a fujary se dají prodávat i do celého světa. Na druhé straně pro elektroniku a knihy je už i na slovenském trhu prostor minimální. Vždy je třeba myslet na konkurenci ze zahraničí, protože internet skutečně nezná hranice.
Odvažní by měli zkoušet prodej inovativních produktů, například ovesné vločky namíchané podle vlastního výběru, nebo hledat "niche" trhy, například originální hračky z Kinder vajíček. Vždy je tu možnost prorazit internetovým obchodem se standardním zbožím ale s kvalitními službami, kam se budou zákazníci stále rádi vracet.
2. S jakými legislativními problémy je třeba počítat? Je založení internetového obchodu složitější než založení firmy?
Na každý internetový obchod se kromě občanského zákoníku vztahuje i zákon o zásilkovém prodeji a zákon o elektronickém obchodě. V případě specifických produktů je to ještě složitější, jako například u léků je to zákon o léčivech a vyhlášky Ministerstva zdravotnictví. V případě prodeje do zahraničí je třeba znát často i zákony zemí, kam zboží dodáváte, jako například pravidla o vykazování DPH. Rozjet seriózní e-shop bez konzultace s právníkem je riziko.
3. Jak se dá na tomto trhu uspět?
Stejně jako kamenná prodejna i e-shop musí mít svého "vedoucího prodejny." Obvykle je to e-commerce manažer, který musí zabezpečit množství každodenní rutiny: aktualizovat obsah, produkty, zpracovávat objednávky, reagovat na otázky zákazníků, vyřizovat reklamace, sledovat webové analytiky, komunikovat s velkoobchodem, starat se o skladové zásoby, zabezpečit logistiku atd. Kromě toho se musí věnovat i marketingu, aby přicházeli noví zákazníci a starí se vraceli: propagovat web, zlepšovat SEO, spravovat PPC kampaně, komunikovat na sociálních sítích atd. Obvykle je to práce pro více lidí.
Spouštěním internetového obchodu práce nekončí. Během 2 let je třeba investovat do e-shopu zhruba stejné množství prostředků, jako se vloží do jeho výroby.
Více užitečných informací o provozu internetového obchodu najdete v kolegově příspěvku 15 základních kamenů pro úspěšný web.