UX review nového internetového bankovnictví George od Slovenské spořitelny

UX review nového internetového bankovnictví George od Slovenské spořitelny

Získal jsi nás téměř na první pohled. Od účastníků testování se nejprve ozývaly ohlasy plné překvapení: „Co znamená ten George? Proč právě George? Proč ne, Juraj :-) “ – V dalsím okamžiku se to však změnilo na radostné "Jééé, to je hezké."  :-D

O to, aby to bylo hezké, se postarala mateřská Erste bank. My jsme přispěli k tomu, aby se to dalo jednoduše používat. Nemluvíme přitom o ničem jiném, než o novém internetovém bankovnictví Slovenské spořitelny, které dostalo název George.

Testování použitelnosti

První verzi desktopové aplikace internet bankingu jsme podrobili UX testování klienty Slovenské spořitelny. Eye tracker přitom zaznamenával směr jejich pohledu.

Zařízení nám pomohlo přiblížit, jak by mohl reagovat na úplně nové prostředí klient, který byl zvyklý na používání starého internet bankingu. Zároveň jsme získali podrobnější informace o tom, kde všude vyhledává konkrétní informace a jak si dokáže spojit nové prvky se starými, které dosud používal. Zajímalo nás to především z důvodu, že si uvědomujeme všeobecnou platnost starých přísloví jako zvyk je železná košile nebo starého psa novým kouskem nenaučíš.

Nové šikovné bankování, jak ho SLSP po novém nazývá, přináší uživatelům mnoho různých pozitivních změn, které by však v prvním okamžiku mohly překvapit věrné klienty. Bance záleží na jejich názoru. Chtěla proto vědět, jestli se jim novinka bude líbit a jestli splní svůj účel i v tom, že používání internet bankingu se zjednoduší a zefektivní. Erste bank i v současnosti usilovně pracuje na jeho dalších vylepšeních a postupně bude přidávat i další užitečné funkce. 

O všech novinkách si můžete přečíst na stránce SLSP.

Workshop - efektivní způsob pro hledání řešení 

Výsledky z testování hrály důležitou úlohu i v dalším přizpůsobování aplikace potřebám slovenských uživatelů. Organizovaný follow-up UX workshop byl souhrou upřímné snahy všech zúčastněných o co nejlepší finální výsledek. Pod jednou střechou se sešli odborníci všech zúčastněných stran. Díky tomu jsme byli schopni ve velmi krátkém čase vyřešit množství různých výzev. Široká účast zainteresovaných zástupců nám tak pomohla urychlit celý proces a zefektivnit komunikaci.

I díky uvedenému přístupu se nám připravovaná aplikace měnila "přímo před očima". Měli jsme přitom až takový pocit, že v dalším kole testování se už díváme na úplně jinou aplikaci :-D

Mobil

Třetí kolo testování jsme věnovali jen mobilní aplikaci George Go. Potěšilo nás, že úvodní obrazovky  vyvolaly u všech účastníků dojem něčeho krásného, co jim ihned přineslo chuť vyzkoušet celou aplikaci. Musím se také přiznat, že grafické zpracování vstupu do aplikace se velmi líbilo i nám :)

Horší na tom bylo pár dalších funkcí, které slovenský uživatel hledá na úplně jiném místě, než ten rakouský. Díky eye trackingu jsme však dokázali získat argumenty podporující uvedené tvrzení tak řečeno "černé na bílém".

Samostatně jsme testovali Android a iPhone uživatele, díky čemuž jsme získali přesnější informace. Jako příklad lze uvést následující:

  • Kopírování prvků z jiných aplikací, i když často a běžně používaných, ještě není zárukou, že budou fungovat všude :). Jednoduchá aplikace internet bankingu tak nepředstavuje místo, kde by klient banky takové prvky ocenil nebo přímo vyhledával. Zřejmě i z tohoto důvodu zůstaly nepovšimnuté. Ke každé aplikaci je proto vždy nutné přistupovat individuálně a dívat se na ni z různých pohledů samotných uživatelů.
  • Jiným příkladem jsou mladí lidé, zběhlí uživatelé nových mobilních technologií, kteří často dělají "velká ramena" a nechtějí připustit, že by s něčím v mobilu mohli mít problém.

Díky eye trackingu jsme tu mohli konfrontovat jejich subjektivní hodnocení se skutečností.

Výsledkem tohoto postupu bylo, že buď mají příliš velké sebevědomí, nebo vzniklé obtíže nevnímají až tak tragicky jako starší lidé. Zároveň se nám potvrdilo, že rychlost vládne světem. Množství obrazovek proletěli rychlostí blesku, přičemž však nebyli až tak pozorní, jako v klasickém prostředí na desktopu. Z praktického hlediska je tak není vhodné umisťovat na stránku dvě na první pohled stejně významná tlačítka, z nichž si následně uživatel nedokáže vybrat to správné.

Co je eye tracking

Eye tracker je technologické zařízení, které snímá pohyb očí účastníka při testování. Výsledek se zobrazuje na obrazovce v podobě barevných kroužků označujících místa, na která se tento člověk díval. Speciální software, který je součástí zařízení, dokáže ze získaných údajů exportovat různé výstupy potřebné pro danou analýzu. Eye tracker nám tak kromě jiného pomáhá vytvářet nové uživatelské zkušenosti a inovativní rozhraní, které jsou více intuitivní, přirozenější i efektivnější v porovnání s běžně využívanými metodami.

Testování probíhalo za asistence profesionálního eyetrackera Tobii Pro X2-60.

Neváhejte nás oslovit, pokud vás tato UX téma zaujala. 

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.