WebExpo 2010, Praha

WebExpo 2010, Praha

Nejprve musím pochválit lokalitu, kde se konference WebExpo 2010 konala. Je to nádherný areál České zemědělské univerzity v Praze, vlastně botanická zahrada s příjemnými a skvěle zařízenými budovami (fotka na homepage neklame).  Když jsem si večer v MF Dnes přečetl, že Masarykova univerzita otevřela v Brně nový kampus za 5 miliard českých korun, záviděl jsem ještě více. Vůbec se nedivím, proč tak mnoho Slováků studuje v Čechách a na Moravě.

Přejdu jen prezentace, na kterých jsem byl a zároveň mě něčím zaujaly:

Pátek - Doing what works OVER doing what you're told.

Opening Keynote, Laurence Moroney (Web Development Strategist, Microsoft)
Jedna z hvězd programu. Je to odvaha být z Microsoftu a postavit se před stovky web developerů, kteří žijí open sourcem. Řekl, co Microsoft chystá pro web developery. Nějaký webstack, kde se bude moci provozovat i MySQL, i Apache, i PHP. Nahlas řekl, že nemá rád .NET. A jak si Robo všiml, Javu nezmínil. Bylo to technické, více k tomu řekne Robo ve svém příspěvku.

 

Products and People over Process and Dogma, David Hussman (DevJam)
Další ostřílený přednášející. V sekci Agile. Nebyla to naštěstí žádná evangelizace agilního vývoje. Jeho poselství vystihuje název jiné jeho přednášky ”Doing what works OVER doing what you're told.” (Raději dělat, co funguje, než dělat, co kážou jiní.) Často se zbytečně věnujeme radám, čtením doporučení, přemýšlením o tom, jak bychom to měli dělat, namísto toho, abychom to dělali, jak to nejlépe umíme.

Byla to skvělá přednáška, připravená, byl zábavný, zapojil i nás, publikum, na konci přednášky byla i pointa - jeho vlastní “objev” Dude’s Law. Tvářil se a vypadal jako Big Lebovski, rozdával nálepky. 

 

Analýza + optimalizace = data-driven website, Jiří Brázda (Optimics)
Optimalizace konverzí na webech je relativně novinka v našich končinách. Příležitostí na její realizaci je tím pádem málo a tak vypadají i případové studie. Bylo to spíše o možnostech a slibech. Zmínil i další krok za optimalizací, kterým je dlouhodobé zvyšování hodnoty klienta. Skvěle se to poslouchá, bohužel zatím je to o budoucnosti. Ale bez takovýchto přednášek to realitou nikdy nebude. Držím jim palce!  

 

Optimize your business: Unleash the force!, Michael Riha (Adobe)
Tohle jsem minul, očekával jsem, že to bude prezentace analytického nástroje Omniture, co koupil Adobe. Uvádím to však, protože to prý bylo super - praktické příklady optimalizace webů. Skvělý byl nejen obsah ale i samotná prezentace, Američané to prostě dělají perfektně. V Robově příspěvku bude o tom více, těším se na videozáznam.  

 

Seed Capital in Practice — A Guide for You to Start-up, George Tziralis, Miro Solanka
Nejprve zástupce řeckého investičního fondu Openfund propagoval svůj fond a právě probíhající výběr projektů. Hezky formuloval, jakou hodnotu mají nápady: “Hodnota myšlenky se rovná času, který věnujete její realizaci.” To je vzkaz i pro ty, co si myslí, že mají úžasný nápad a nikomu ho nechtějí prozradit. Nakonec jasně do řeči investora přetlumočil obvyklé fráze začínajícího podnikatele.

Druhou část prezentace dělal Miro Solanka z Prešova, který prezentoval svůj projekt Sportmeets, kterého rozjezd penězi i know-how zajišťuje právě Openfund.

Znovu, skvělá prezentace obou, Mirov start-up měl příběh. Motivující. Doporučuji - kompletní prezentace je na Slideshare.  

 

DISKUZE,  Spolupráce s webovou agenturou - Jak se vyhnout tomu, aby se sen změnil v noční můru
Za webové agentury tam byli z firem Symbio a ebrana.cz, za klienty z Kooperativy a Mediatelu. Na úvod všechny šokoval zástupce ebrány, prý spouštějí 20-30 projektů měsíčně, mají 2000 realizovaných projektů. Neuvěřitelné. Podobný údiv vyvolala poznámka z Kooperativy, že milion českých korun na web pro ně není výrazná položka.

Debata byla svižná, korektní. Zřejmě nejběžnější zdroj problémů ve vztahu agentura-klient jsou očekávání - obě strany je mají prostě jiné. Pokusit se porozumět druhé straně trvá dlouho a obvykle na to není čas. Výsledkem jsou sem-tam pokazeny projekty i vztahy. Jak i jinde v životě :-) Osvěžující byl citát ze Symbia: “Klient je také jen člověk.”

Strana klientů se shodla na tom, že po několika letech je třeba agenturu prostě vyměnit. Strana agentur se s tím nedokázala smířit.

Sobota - Big business doesn't want good things.

Pixmac aneb užíváme si první mezinárodní projekt Mitonu - Ondřej Raška, Vítězslav Válka (Pixmac, Miton)
Prezentace pro mě dosud neznámé původní české fotobanky Pixmac. A zároveň i finančního investora projektu. Kvalitně udělaný projekt, pozitivně představený úspěšný příběh.

Dvě důležité poznámky pro webové projekty, které se chtějí rozšířit do zahraničí:     “Překlad není lokalizace.” a “Platby vždy lokálně.”  Kuriózní byla informace o změně platebního systému, která zvýšila konverze o 447%! 

 

Startup v roce 1: Mýty a realita slovy vítěze Startup Show 2009, Miloš Lenoch (Nejremeslnici.cz)
Projekt, který rozjeli programátoři, zatím bez investora. Oproti předchozímu to byl velký rozdíl ve výsledcích a hlavně v jejich prezentaci, můj pocit byl negativní.

Zmínili se o user testování, dělali ho na koleni, i tak měli s ním výborné zkušenosti - za den testování našli přes sto věcí ke zlepšení. Podle mě by v tom měli pokračovat, zařadit to do pravidelného rozvoje webu. Nebo alespoň otestovat nový design, který chystají.  

 

Testování použitelnosti – LIVE!, Petr Douša, Lukáš Marvan
Velkolepá show. Na začátku principy usability testování, ale spíše to bylo o tom, jak to dělají v Seznamu. Potom představení mladé sympatické testerky a následně testování naživo webu www.fler.cz. Po testování identifikace problémů na uvedeném webu za pomoci publika. A na konec trapné grupování a prioritizace problémů.

Podle mě to nebylo dobré, porušili tam mnohé principy testování použitelnosti. Škoda, mohli to lépe zpopularizovat. Detaily napíše Palo ve svém příspěvku. 

 

Jak vybudovat úspěšný start-up aneb 2M uživatelů za dva roky, Vít Vrba (Webnode)
Pro mě nejsympatičtější prezentace. I přednášející. Nejvíce mě zaujal tím, že na rozdíl od nás v ui42 měli odvahu a pustili se do produktu “CMS pro všechny” a hlavně se jim to podařilo propagovat doslova po celém světě. Sami přiznali, že bez štěstí by to nebylo, ale je v tom kus skvělé práce. Držím jim palce a jejich Webnode si někdy večer vyzkouším. 

 

DISKUZE, Startup Show 2010
Představili se čtyři vybrané start-upy v 5-minutových prezentacích:

  • Superscout (UK) - další Profesia,
  • Nicereply (SK) - dotazník kvality v e-mailu,
  • HotGloo (DE)  - online aplikace na kreslení wireframe,
  • Bijk (CZ) - online server monitoring

Hlasoval jsem za HotGloo. V hlasování obecenstva vyhrála česká firma, i když moderátor obecenstvo prosil, aby mysleli na produkt a ne zemi, odkud pochází. Na Slovensku by určitě vyhrála slovenská firma :-)

Zaujalo mě, že všechny start-upy měly na první pohled skvělé weby.  

 

Designing from start to finish, Ryan Singer (37signals)
Největší hvězda konference, hlavní UI designér z legendární firmy. Na první pohled ne bombastická prezentace, ale přesto si ji jen pravděpodobně zapamatuji dlouho. Praktická ukázka, jak současně programovat a designovat webovou aplikaci tak, jak to dělají v 37signals. Od modelu, přes skicu a  přepínání mezi vim-em a Photoshopem po výslednou jednoduchou aplikaci.

Zajímavé, ale v běžném světě nepoužitelné. Kolik lidí současně a špičkově ovládá následující dovednosti v těchto 3 oblastech?  

  1. Programování - navrhnout aplikaci, programovat v Ruby/PHP/..., ovládat vi editor, ovládat SQL, ovládat HTML a CSS a Javascript
  2. Design - mít vkus a přehled, rozumět typografii, ovládat Photoshop
  3. Soft skills - komunikovat s klientem, prezentovat výsledky

Osobně takového neznám a tipuji je na pár desítek na světě. Na virtuózech nemůže být postaven celý průmysl. &

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.