Restrukturalizace
Čo to znamená
V poslední době se začalo ve slovenském ecommerce byznysu skloňovat slovo Restrukturalizace. Odstartoval ji Dedoles, a na tento směr nastoupili už i FactCool a Andrea Shop.
Viac info
Restrukturalizace jako nástroj záchrany nejen e-commerce značek
Restrukturalizace je v České republice od roku 2006 zákonem upravený proces ozdravení podniku, jehož cílem je uspokojit věřitele ve větší míře, než by to bylo možné v případě likvidačního konkurzu. Jde o alternativu k úplnému zániku firmy a často poslední šanci, jak zachránit značku, pracovní místa či důvěru zákazníků. Restrukturalizace se řídí Zákonem č. 7/2005 Sb. o konkurzu a restrukturalizaci.
V českém e-commerce segmentu se tento pojem v posledních letech stává čím dál aktuálnější. Známé online značky jako Dedoles, Factcool či Andreashop dnes procházejí restrukturalizačním procesem – a ukazují, že ani rychlý růst či silný marketing nejsou zárukou dlouhodobé udržitelnosti bez správně nastavené finanční a provozní strategie.
Restrukturalizace není krach
Cílem restrukturalizace je vytvořit podnikateli právní prostor na zotavení se – ochranu před exekucemi a vymáháním pohledávek, přičemž firma může nadále pokračovat v činnosti. Tento proces probíhá pod dohledem soudu, restrukturalizačního správce a věřitelů, kteří společně hledají řešení, jak z podnikání zachovat maximum hodnoty.
Mnozí lidé si zaměňují restrukturalizaci s bankrotem, nebo krachem společnosti. Ačkoli restrukturalizaci společnosti v souladu se zákonným postupem vyhlašují právě ve stavu finančních problémů, jejím cílem je však uzdravení byznysu a ne jeho uzavření.
Čas na optimalizaci
Z pohledu e-commerce to může znamenat optimalizaci nákladů, restrukturalizaci týmu, změnu dodavatelských podmínek či hledání strategických partnerů nebo investorů. Zákon přitom přesně stanovuje postup a lhůty, aby nedocházelo k neúměrnému prodlužování řízení a zároveň zaručuje, že věřitelé dostanou zpět více, než by získali při likvidačním konkurzu.
Podmínkou zahájení restrukturalizace je, že dlužník (v tomto případě online prodejce) musí být podnikatelský subjekt, kterému reálně hrozí úpadek nebo se v něm již nachází. Cílem je vždy zachovat životaschopnou část provozu a vytvořit předpoklady na nový start – ideálně silnější, efektivnější a odolnější vůči výkyvům trhu.
Proč se to děje?
Restrukturalizaci značky v e-commerce segmentu si vynutí kombinace několika faktorů. Málokdy je to jen vlivem jednoho špatného rozhodnutí, ale spíše za sebou následujícími situacemi, jejichž kombinace je pro značku toxická. Zde je 5 nejčastějších důvodů, proč značky jako Dedoles, Factcool či Andreashop skončí v restrukturalizačním řízení:
1. Agresivní růst bez stabilního finančního základu
Mnohé značky vsadily na rychlou expanzi a masivní růst na úkor zisku (EBITDA). Masivní růst s sebou nese navázané další náklady nové trhy - velké marketingové rozpočty, masivní skladové zásoby, HR náklady, inovace atd. V momentě, kdy se zpomalí prodej nebo nastane krize, systém se zhroutí jako domeček z karet.
2. Špatně nastavený cashflow a zadlužení
I firmy s vysokými tržbami mohou zkolabovat, pokud nemají pod kontrolou cashflow. Prodej „jde“, ale faktury se neplatí včas, závazky narůstají a vzniká tlak od dodavatelů, bank či investorů. Následkem je neschopnost splácet závazky.
3. Změny v chování zákazníků a trhu
E-commerce trh se po pandemickém boomu stabilizoval, a spotřebitelé začali více šetřit. Pokud značka neadaptuje svou strategii (např. segmentaci, produktový mix, cenotvorbu), velmi rychle může přijít o podíl na trhu. Na druhé straně trh začali obsazovat světoví giganti (marketplaces) nebo globální značky s nižšími cenami a většími rozpočty.
4. Slabé interní procesy a logistické selhání
Nedostatečné systémy řízení zásob, špatné finanční a materiální plánování, opožděné dodávky, či slabý zákaznický servis – to vše se v čase růstu často zanedbává. Výsledkem jsou nespokojení zákazníci, růst nákladů a ztráta reputace.
5. Závislost na externím financování nebo dotacích
Některé firmy fungovaly dlouhodobě jen díky injekcím investorů nebo dočasným podporám (např. během COVID-u). Když se tyto zdroje vyčerpají a firma není profitabilní sama o sobě, ocitá se v krizové situaci.
Nejnovější blogové články
Kontaktujte nás
Nenechte si ujít novinky ze světa UX, programování, analytiky a marketingu.
Potřebujete poradit?
S čím byste potřebovali pomoci?
Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají
Potřebujete ještě s něčím pomoci?
Vyberte si další oblast