Svátky se nevrátitelně blíží. Nedávno jsme jedli velikonoční čokoládové zajíce a už se můžeme pomalu chystat na čokoládové Mikuláše, čerty, anděly a pod.
Toto je “5 nákupních trendů” ze za velké louže, které byste rozhodně přehlédnout neměli při tvorbě marketingové strategie během období přicházejících svátků ani na Slovensku. A že ty jsou ještě daleko? Omyl. Grafy návštěvnosti nám pomalu rostou, ani se nenadáme a bude tu nákupní horečka, kdy od vás lidé očekávají ty nejlepší a nejoriginálnější akce.
-
Mobily ovlivňují způsob, jakým lidé nakupují
Nárůst propojení mobilního telefonu a nákupu je čím dál tím vyšší a nebude tomu jinak ani nejbližší dobu. Z nákupního výzkumu za rok 2013 vyplynulo několik zajímavých, avšak více méně očekávaných faktů:
-
během čtvrtého kvartálu v roce 2013 tvořily mobily 35% online návštěvnosti, což byl meziroční nárůst až 40% (IBM Digital Analytics Benchmarks, 2014)
-
prodeje smartphonů a tabletů v prosinci vzrostly od roku 2011 trojnásobně (IBM ExperienceOne 2014)
-
v roce 2013 použilo během svátků až 50% spotřebitelů při nákupu svůj smartphone. (Google and Ipsos MediaCT 2014)
-
Lidé na mobilech chtějí nákup hned uskutečnit
Internet hraje zásadní roli už nejen pro průzkum a vyhledání informací, ale pro celý nákupní proces. Zde jsou očekávání podle Google/Nielsen studie, která očekává, že tento trend bude stále narůstat:
-
zákazníci tráví v průměru více než 15 hodin týdně vyhledáváním na mobilních stránkách a aplikacích.
-
93% z těchto zákazníků své hledání ukončí nákupem zboží nebo služby, většina tak ale udělá v kamenném obchodě.
-
71% z těchto nakupujících hledá obchod ve svém okolí
-
více než polovina zákazníků těchto mobilních nakupujících chce svůj nákup uskutečnit do hodiny (83% do jednoho dne)
-
Kdy to vypukne?
-
29% nakupujících začínají nakupovat ještě před 31. říjnem (čísla z USA, Halloween:)
-
listopad bývá už obvykle silný na vánoční nákupy, ale až 48% si nechává nákupy na prosinec
- zde aktuálně sbíráme lokální data z minulého roku a vypustíme update už brzy
-
Informovaní až vychytralí zákazníci
-
zákazníci prodloužili svůj pobyt v digitálním světě za poslední 3 roky o dvě hodiny denně. V roce 2013 to bylo pět hodin a čtyřicet šest minut. (eMarketer, 2014)
-
do roku 2012 uživatelé trávili na populárních vánočních kategoriích jako jsou hračky a domácí spotřebiče od 9,9 do 12 hodin týdně. V minulém roce tento počet vzrostl na 13-15 hodin. (Google and Ipsos MediaCT, January 2014)
-
v roce 2010 si vybírali uživatelé z přibližně pěti různých internetových zdrojů, zatímco v roce 2013 jich bylo už 10. (Google and Inmar, 2013)
Většina zákazníků nemá během svátků jasnou preferenci pro nějakou značku. Podle průzkumu Google a Ipsos MediaCT v roce 2013 až 57% lidí nemá vybranou specifickou značku nebo produkt. Tedy pokud si během Vánoc namícháte svůj mediální mix lépe než konkurence zákazník může být právě váš. Youtube.com se u 64% zákazníků (v USA) ukázal jako nejvlivnější kanál při rozhodování o koupi.
-
Méně potulky po obchodech, ale větší nákupy
Ještě v lednu informoval Wall street journal, že návštěvnost v kamenných obchodech klesla mezi rokem 2010 a 2013 o více než 55%, což se odrazilo i v celkovém prodeji. Křivka prodeje však mířila nahoru. Ve skutečnosti se maloobchodní tržby za stejné období zvýšily z 681 miliard dolarů na 783 miliard dolarů. Takže, i když v obchodě nakupuje méně lidí, celkově se na jednu návštěvu nakoupí o mnoho více.
Source: Google/Google Shopper Marketing Agency Council/M/A/R/C, "Mobile In-Store Research," April 2013.
-
Akce, super ceny a doprava zdarma
-
až pro 91% kupujících je nízká cena velmi důležitým faktorem při rozhodování se o koupi (Google)
-
92% si cenu ještě porovná na internetu (USA, parago, 2014)
-
druhým nejvýznamnějším faktorem při koupi online je doprava zdarma. (Studie comStore/UPS uvádí, že až 83% ze všech online nakupujících je ochotných čekat pár dní navíc, pokud mohou mít dopravu zdarma.
Tento roční vánoční sezóna bude patřit hlavně dobře online orientovanému zákazníkovi. Bude delší a plná zákazníků, kteří s nastraženými ušima a očima vyčkávají na tu správnou nabídku. Nespoléhejte se na to, že většina obratu přijde za 2 prosincové týdny. Nastražte své aktivity už teď.
-
váš produkt musí být v první řadě snadno naleznutelný, jasně kategorie, dobře fungující vyhledávání na webu je nutnost.
-
pokud je váš web prohlížitelný na různých obrazovkách, popřípadě je responzivní, máte vysoko náskok
-
ujistěte se také, že informace o vašem produktu nebo službě jsou aktuální a relevantní (info o době dodání, položkách skladem, cenách dopravy)
-
nákupní období netrvá jen jeden den, trvá více než měsíc. Proto udělejte vše proto, aby vaši značku nebo produkt měl spotřebitel neustále na mysli po celou dobu nákupního období
-
připomínat se, připomínat se, připomínat se, (využijte remarketing a dobrý newsletter)
-
čím dál více starších kupujících se přeorientovává na online nákup, ujistěte se, že u vás vědí nakoupit i mladé babičky a dědečkové (50+) nejen nejmladší generace, která vykliká i nemožné :)
-
v online stále platí, že chceme nejlepší poměr cena : výkon. Komunikujte vaše výhody a akce jasně: celková cena, možnosti a ceny dopravy a celkové pohodlí nákupu rozhoduje.
-
rychlost dodání vás může výrazně odlišit hlavně v závěru sezóny (po 17. prosinci)