V oblasti informační architektury navazujeme na předchozí článek, ve kterém jsme si prošli její základní definici.
Mohu se obejít i bez architekta?
Stejně jako si můžete rodinný dům postavit podle katalogového projektu, i pro e-shopy existuje zkratka ve formě krabicových e-shopů s funkcionalitou a designem podle nastavených šablon. Výběr e-commerce CMS však nemá být první rozhodnutí, existuje mnoho kroků předtím a potom, které jsou důležité pro úspěšný rozjezd.
I v případě výběru katalogového projektu pro dům si nejprve promyslíte, kolik pokojů budete potřebovat teď a kolik za 10 let. To závisí na tom, kolik máte dětí, kolik z nich jsou dcery a synové, jaký je mezi nimi věkový rozdíl. Ale i od toho, zda bude s vámi bydlet tchyně na důchodku, jak často k vám chodí návštěvy, které potřebují přespat, i to, zda pracujete z domova. Pokud aktivně sportuje celá vaše rodina, musíte zvážit i umístění všech kol, snowboardů, lyží, lyžařek, bruslí a dalšího sportovního vybavení. Analyzujete vlastně potřeby a fungování členů své rodiny a snažíte se předvídat, jaké budou za 5 nebo 10 let. Po této úvaze zjistíte, že potřebujete i malou pracovnu, ve které příležitostně přespí hosté. A kvůli úložným prostorům investujete i do sklepa, což vám na začátku výběru ani nenapadlo. Nakonec si raději vyberete přízemní bungalov, protože plánujete v domě zůstat i na důchodku a chcete se vyhnout častému chodění po schodech, protože máte v rodině predispozici na problémy s klouby.
V případě e-shopu si také nejprve potřebujete promyslet potřeby a cíle své, ale hlavně vašich zákazníků. Analyzujete svůj produktový katalog, přemýšlíte nad tím, jak ho prezentovat návštěvníkům e-shopu, jaká má být navigace v kategoriích zboží, jaké musí být propojení se skladem, jak budete evidovat zboží ve skladu, v jakém stylu a barvách má být grafický design, zda budete mít jazykové verze, zda je potřebný i blog atd. Celá tato analýza a návrhy, které z ní vyplynou, jsou důležité při výběru e-commerce CMS a pro další kroky při výrobě i rozjezdu e-shopu.
Obsah informační architektury
Informační architektura se skládá ze dvou základních částí.
- První je analýza východisek, cílů, zákazníků, konkurence.
- Druhá část je návrh e-shopu z hlediska funkčnosti, obsahu, struktury, grafického designu a dalších detailů.
Druhá návrhová část je základním podkladem pro výběr e-commerce CMS, jeho nasazení a grafický design. Na následujícím obrázku je detailní struktura obou částí. Doporučujeme zjištění z první analytické části a návrhy z druhé návrhové části zapsat a udržovat v jednom projektovém dokumentu, který se může aktualizovat během celého života e-shopu. Často se stává, že v úvodní analýze nebo v návrhu jsou užitečné podklady i pro redesign e-shopu o dva roky později.
Obrázek: Postup a obsah informační architektury e-shopu
Rozdíl mezi informační architekturou a navigací
Někdy se zvyknou zaměňovat pojmy informační architektura a navigace. Navigace je jen jedním z výsledků informační architektury, je součástí použivatelského rozhraní (user interface – UI). Návrhu navigace předchází inventarizace produktového katalogu, návrh struktury kategorií, mapa stránek a pojmenování obsahu.
Pokud vás téma informační architektury zaujalo