Chceš být klientem ui42, jen o tom možná ještě nevíš.

Chceš být klientem ui42, jen o tom možná ještě nevíš.

Kateřina Tallová je živel. Mladá dáma, která někdy zdánlivě působí jako neřízená střela. Hned druhý dojem vás ale okamžitě vyvede z omylu. V uičku sedí na důležité obchodní stoličce už 5 let. Její primární role je kontakt se zákazníky, příprava nabídek, konzultace a poradenství pro potenciální klienty ui42. Odborně a obchodně zastřešuje hlavně oblasti web developmentu, CMS-ka s naší vlajkovou lodí BUXUS, jakož i UX. Přichází na denní bázi do kontaktu s korporátními klienty, e-commerce klienty, malými a středními podnikateli, veřejnými institucemi a samosprávnými kraji.  

Sportuješ?

Cože, to co jdeme řešit?! Jasně! Běhám. I včera jsem byla 7 km a dala jsem to za 35 minut. Úplně super se ráno šlo. Ale pojďme k věci. Snad se mě nebudeš ptát takovéto "hovadiny" :-).

Souhlas. To byla taková zahřívací otázka :-) Katko, kdo jsou běžní zákazníci, se kterými přicházíš do kontaktu?

Klientela je, samozřejmě, různorodá, ale nejčastěji jsou to majitelé, provozovatelé eshopů, kteří mají šablonové CMS-ko, jejich eshop se zvětšuje a produkty jim přibývají. Nebo se na růst připravují. A šablonový eshop je technologicky omezuje, takže hledají řešení na míru. Tedy zjednodušeně řečeno - naši typičtí klienti jsou ti, kteří přerostli šablonu. Případně ti, kteří chápou výhody eshopu na míru hned od začátku podnikání a mají představu mít eshop na míru, i když je to na začátku výrazně nákladnější než šablonové (tzv. krabicové) řešení.  

Proč se zákazníci obrací na ui42? 

Kromě odborných kvalit našich zaměstnanců, které jsou vyhledávané, je to náš CMS systém na míru, který si inhouse vyvíjíme (pozn.: kontinuálně už od roku 2000). To znamená, že není nutné, abychom my komunikovali s jakoukoliv třetí stranou, protože neohýbáme open-source pro potřeby customizace, ale vyvíjíme sami náš vlastní systém. Naše CMS BUXUS dělají naši programátoři.

Nějaká další výhoda pro např. váhavého zákazníka?  

Klient se hned v úvodu nemusí rozhodovat, jakou konkrétní funkcionalitu potřebuje od momentu spuštění eshopu. Ze zkušenosti víme, že to na začátku ani ne vždy přesně ví. Klient je hlavně odborníkem ve svém denním byznysu a může se stát, že mu nějaká požadavka na funkcionalitu v úvodu vypadne, nebo prostě v důsledku například menšího počtu výrobků nebo zákazníků není hned od spuštění potřebná. Časem však vždy konkrétní požadavky a potřeby vzniknou a pro nás není problém kdykoliv jakoukoliv funkcionalitu naprogramovat a to právě díky vlastnímu systému na míru.

Kdybys spontánně měla vypíchnout nějaký rozdíl mezi open source a naším CMS, co by to bylo?  

U většiny tzv. open source řešení se např. může stát, že při natahování aktualizace systému samotná aktualizace rozbije lay-out webové stránky a funkce, které má klient na objednávku dodělané (např. propojení na účetní a skladový systém). V našem BUXUSe probíhá jakákoliv aktualizace vždy per case pro konkrétního klienta, je dělaná našimi programátory a ke každé webové stránce mají naši programátoři individuální přístup. Podle toho, kterou verzi BUXUSu mají a na kterou se jdou aktualizovat. Nestane se tedy, že by naše aktualizace rozbila jakýmkoliv způsobem lay-out webové stránky. Klienti dále potřebují responzivní design. To je dnes už must-have. Už nestačí šablonový design, ale chtějí web na míru v plné responzivitě.

Vraťme se ještě krátce k té klientele. Jak velcí jsou naši typičtí klienti?

Hm, to je samozřejmě různé. Jak jsou to různě velké nadnárodní korporace, tak z našeho primárního e-commerce segmentu jsou to fakt klienti, kteří mají od 10 do snad až 1,5 milionu produktů ve svém e-shopu. Jsme přece ecommerce akcelerátor - náš CMS systém zvládá velké množství položek a samozřejmě transakcí. 

Jádro našeho businessu a naší cílové skupiny tvoří klienti, kteří vědí, co potřebují, v jaké kvalitě a za jakou přiměřenou cenu to chtějí. Tedy jinak řečeno klienti, kteří si umí spočítat návratnost investice a jsou ochotní v daném období investovat.   

Jak dlouho trvá implementace CMSka, resp. migrace ze zmíněného šablonového do BUXUSu?  

Je to různé od klienta, rozsahu prací, portfolia, specifických požadavků, atd. Ale zjednodušeně by se dalo říci, že je to cca 3 až 6 měsíců. Což je i takový standard na trhu. Zároveň je v procesu důležité, jak rychle a promptně reaguje samotný klient. Jak odpovídá na naše otázky, jak rychle dokáže web otestovat. Protože chápeme, že vedle vývoje stránky řeší i svůj daily business.

Jak probíhá rozhodovací proces? Jak rychle od první nabídky se například klient může rozhodnout?  

Rozhodnutí klienta není samozřejmě na prvním setkání. Je to několik setkání, dodefinování požadavků - a v tomto jsme fakt dobří! Záleží nám na tom, aby si klient byl jistý, že dostane to, co žádá. V neposlední řadě je určitě důležité, aby to lidsky fungovalo mezi námi a klientem. Koupě webu je zároveň dlouhodobé partnerství. A tam prostě chemie musí být.

I když si obchodní partneři rozumějí, stane se, že klient se vyvine, transformuje a partnerství se musí přizpůsobit nebo skončit. Co se děje v tom případě s webem? Musí ho klient zahodit a dělat odznova, protože byl postavený na CMS, které vyvíjí ui42 a není open-source?

To určitě ne. BUXUS je náš produkt, ale to neznamená, že do něj nepustíme jiné programátory. Například minulý rok jsme vyvinuli nový eshop pro Dedoles, absolvovali jsme s nimi mimořádně úspěšnou vánoční sezónu, ale teď už se posunuli natolik, že se rozhodli vybudovat vlastní programátorský tým. Web si už programují sami, my jim pomůžeme když je třeba a posouváme nové velké věci, které v rámci BUXUSu vyvineme. A není to jen výjimka potvrzující pravidlo, kromě Dedolesu jsou například i weby Slovenské Technické Univerzity postavené na Buxusu, přičemž je programuje jejich interní IT tým a máme také oficiální partnerskou agenturu E-GO, která umí dělat weby v BUXUSe. Otevřenost našeho CMS stále rozvíjíme, v budoucnosti nevylučujeme ani vydání open-source verze.

Kde vidíš hlavní výhody ui42, resp. v čem je mohou vidět naši klienti? 

Jsme fullservice webová agentura, jsme na trhu 20 let. Know-how je založeno na mnoha zkušenostech, ať už v oblasti developmentu, testování použitelnosti, ecommerce nebo online marketingu. Od roku 2008, kdy jsme začali s UX testováním použitelnosti, promítáme celé know-how z testování do našich designů.  Hledáme zlatou střední cestu mezi tím, co je designově pěkné (protože i to bývá častá prvotní požadavka zadání našich klientů), ale hlavně použitelné. Po několikaletých zkušenostech už přesně víme, že neprodává krása webu, ale hlavně jeho použitelnost, to znamená, jak se zákazník na konkrétní stránce dokáže orientovat. Za designy a stránkami z naší dílny vždy vidíme konkrétní čísla, která má klient s novým webem dosáhnout a tomu se při práci přizpůsobujeme. Testování použitelnosti provádíme ve vlastním UX laboratoriu. Kromě klasického testování děláme i testování pomocí oční kamery. Od roku 2008 jsme měli v našem laboratoriu na testování použitelnosti více než 500 respondentů, což je přes 100 testovacích dnů pro více než 35 klientů. A to už je skutečně dostatek zkušeností a vědomostí.

Do našich webů vkládáme zásady a pravidla přístupnosti, týká se to hlavně státních institucí. V jejich případě řešíme přístupnost podle výnosu Ministerstva financí o standardech pro informační systémy veřejné správy. Zajímavostí je, že náš kolega (projektový manažer Milan Kurečko) je zároveň členem takové komise, která tento výnos posuzuje.  

No a pak tu máme samozřejmě celý ui42 digital, kteří jsou full servisem pro oblast e-commerce a online marketing. Takže jsme fullservice agency - což je nepochybně skvělá konkurenční výhoda.  

Pokud máte otázky k tématu, ptejte se přímo Katky na katarina.tallova@ui42.com nebo nás kontaktujte přes náš kontaktní formulář. 

Rozhovor připravil Robo Hager.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.