Přesně na konci března - 30.3. Google na celém světě spustil svůj A/B testovací nástroj Google Optimize zdarma pro všechny. Co to ve světě analytiky znamená?
Google dlouhodobě dominuje na poli analytických nástrojů se svým propracovaným Google Analytics, velmi rychle si dominantní postavení vybudoval i Google Tag Manager (nástroj na správu marketingových a sledovacích kódů na webu) a nejpoužívanější vyhledávač a Google Adwords netřeba ani zmiňovat. V čem Google dlouhodobě zaostával bylo A/B testování. Pod tím pojmem označujeme postup, kdy připravíme 2 (nebo více verzí stránky) určíme cílovou metriku, kterou jdeme porovnávat (například dokončení nákupu nebo klik na vložení do košíku) a pomocí speciálního nástroje rozdělíme návštěvníky do skupin, každé skupině ukazujeme jiný variant a měříme, který lépe funguje.
Google na to kdysi nabízel nástroj Website Optimizer, později A/B testování integroval do Google Analytics pod názvem Content Experiments. Nástroj se dal použít, ale nikdy za ním nebyly cítit takové ambice jako u GA nebo GTM, takže mezi zákazníky si získaly oblibu spíše konkurenční služby jako Optimizely a Visual Website Optimizer.
S Google Optimize se to mění. Podporuje tzv. redirect testy, tedy složité scénáře, kdy programátor připraví 2 varianty a Optimize jen rozděluje lidi a měří výsledky a kromě toho i takové "udělej si sám" testy, kde přímo v Google Optimize "překreslíte" vaši webovou stránku a měříte jak nová verze funguje v porovnání s originálem. Právě v tomto dohnal Google svou konkurenci, zároveň Optimize zařadil do své rodiny prémiových nástrojů "Analytics 360 Suite" a proto můžeme směle říci, že ambice Google jsou zamíchat situaci na trhu s AB testovacími nástroji podobně jako se mu podařilo s Tag Managerem.
Byla by promarněná příležitost nechat tu takový ambiciózní nástroj nevyužitý a proto, už teď testujeme redesign nákupního procesu u našeho klienta. Pravděpodobně jsme jedni z prvních na Slovensku. Test aktuálně běží pár dní, takže k výsledkům se ještě nemůžeme vyjádřit, ale můžeme hodnotit implementaci nástroje.
Prvotní nasazení kódu není úplná banalita (v sázce je přesnost vašich dat), ale když víte jak postupovat a na co si dát pozor (s tím vám můžeme poradit) není ani příliš náročné. Propojení s Analytics bylo jednoduché (jak se dalo i čekat) a možnosti nastavení testu nás příjemně překvapily, protože dokonale pokryly i potřeby našeho neobvykle složitého scénáře.
Pro případně detailnější informace nás kontaktujte a rádi Vám je zodpovíme.
Peter Jakuš a Váš ui42 tým