Pro koho je vhodný moderní design a proč nemůže fungovat pro každého

Pro koho je vhodný moderní design a proč nemůže fungovat pro každého

Velké redesigny a modernizace webů jsou v současnosti v kurzu. Mnohé stránky mění od základů svou strukturu a přizpůsobují ji novému modernímu grafickému výrazu. Takovéto redesigny však nemusí být pro každého nejšťastnějším krokem. Při každé změně vizuálu je potřeba brát ohled na to, jaký vliv bude mít redesign na "použitelnost" stránky. V ideálním případě je vhodné projít si případná pozitiva a negativa redesignu ještě před zahájením celého procesu. Následující článek vám poslouží jako pomůcka při takovéto úvodní analýze.

Samozřejmě, nikdo nechce zůstat pozadu a snaha dát uživateli najevo, že jsme nezaspali dobu je pochopitelná. Obzvláště když zjistíme, že konkurence už má svůj "velký redesign" za sebou, nebo při browsingu stále častěji navštěvujeme weby, jejichž grafická úroveň je o několik levelů vyšší, než design naší stránky. Uvědomíme si, že laťka se posouvá velmi rychle a snadno tak získáme pocit, že na redesign "už včera bylo pozdě".

Já jsem nedávno narazila například na takovýto web:

Krásný e-shop, s minimálním množstvím textů a „zbytečných“ informací, s profesionálními fotkami a moderním „kartovým“ flat designem. Co stojí v cestě tomu, aby se i z našeho webu stalo takovéto dílo?

Odpovědi najdeme, když se zamyslíme nad následujícími otázkami:

  1. Jaké zákazníky chci oslovit? Je moderní design opravdu to, co na stránce hledá můj zákazník?
  2. Jak obsáhlý je můj web?
  3. Jak často plánuji aktualizovat obsah a kolik reklamy chci zveřejňovat?
  4. Prodává můj e-shop produkty, které jsou vizuálně přitažlivé, případně mám k dispozici profesionální fotografie produktů?
  5. Jak často plánuji redesignovat stránku?

Rozberme si to postupně:

1. Jaké zákazníky chci oslovit? Je moderní design opravdu to, co na stránce hledá můj zákazník?

Moderní styl je vhodná volba především pro rozsahově menší stránky, které mají informační, nebo prezentční charakter. Tím se myslí stránky s jednoduchou vnitřní strukturou, jejichž úspěšnost závisí z velké části od prvního dojmu a estetického zpracování. Jsou to stránky, které samy o sobě nic neprodávají, ale slouží jako informace, nebo reklama. Vhodný může být i pro menší e-shopy, hlavně takové, které přímo oslovují umělecké a designérské komunity (tj. e-shopy prodávající vizuální umění). Ani v tomto případě by ale použitelnost neměla ustupovat designu.

Při větších e-shopech a e-shopech oslovujících běžného uživatele je už prioritou číslo jedna bezproblémový a jednoduchý nákup. Pro lepší pochopení si stačí představit jako nakupující starší členy rodiny, nebo se rovnou podívat na celý proces z pohledu nakupujícího. "Co nás na e-shopu během nákupu  více naštve? Když se nedopátráme potřebné informace a nevíme jednoduše dokončit nákup, nebo když design webu nejde s dobou?" A na druhé straně: "Kolikrát se nám stalo, že nové uspořádání na webu, který dobře známe nás zmátlo a zkomplikovalo nám život?" Samozřejmě je možné v některých případech dosáhnout kompromisu, ale v případě, že je kompromis složitý, povolit bychom měli ve vlastním zájmu (a v zájmu zisku) z designu.

Další otázkou, kterou si každý grafik nerad klade je: "Kolik lidí je schopných dobrý design ocenit?" Na každém kroku se setkáváme s odlišnými názory na všechno. Estetické cítění a vkus je jedna z nejsubjektivnějších věcí. Mění se s věkem, s pohlavím, s kulturou a s osobnostními danostmi. Různé názory na jednu věc najdeme i v nejmenších komunitách. Nehovoříc o silné skupině prakticky založených lidí, kterých estetická stránka věcí a moderní výstřelky neoslovují vůbec. Vycházejíc z tohoto faktu je dobré odpovědět si na další otázku: "Kolik procent zákazníků z mé cílové skupiny by se dalo zařadit mezi esteticky založené lidi, u kterých moderní design tzv. padne na úrodnou půdu? Je to tak velké procento, že se vyplatí implementovat ho i na úkor použitelnosti, kterou ocení všichni?"

 

2. Jak obsáhlý je můj web?

Když se zaměříme na e-shopy, obsahem se rozumí v první řadě množství nabízených produktů, počet kategorií a podkategorií, do kterých je třeba produkty logicky rozčlenit, složitost objednávacího procesu, další nabízené služby vedle prodeje a podobně. Pro e-shopy které mají rozsáhlý sortiment typu alza, je moderní look nejen těžko dosažitelný, ale hlavně druhořadý když ne třetířadý. Při složité a rozsáhlé vnitřní struktuře je prvořadé správně vyřešení navigace a provedení návštěvníka všemi kroky nákupu bez překážek. Vytvořit vzdušný a uhlazený design při tisících produktů, je téměř nereálné. Důkaz vidíme na všech velkých e-shopech, které většina z nás pravidelně navštěvuje a nad jejich designem se přitom vůbec nepozastavuje (např. amazon, mall, alza).

Tady je jeden méně vhodný příklad za všechny:

Takto může dopadnout web, který prodává velké množství produktů a nekompromisně se snaží zachovat designovou vzdušnost a čistotu. To co nabízí tento e-shop jsou především velké obrázky a pěkný design. Důležité elementy, jako hlavní menu, vyhledávání, popisy s cenami produktů, akční popisky atd. jsou téměř nečitelné.  

3.  Jak často plánuji aktualizovat obsah a kolik reklamy chci zveřejňovat?

Časté aktualizace a zveřejňování externích reklam výrazně zasahují do celkového vizuálu stránky. Je třeba mít na paměti, že i když je e-shop malý a jeho první návrh v moderním looku může vypadat hezky, po pár aktualizacích, nebo přidáním několika reklam se může celý výraz rozsypat. Také je třeba zohlednit plánované rozšiřování nabídky, nebo jiné navyšování obsahové části webu.

 

4. Prodává můj e-shop produkty které jsou vizuálně přitažlivé, případně mám k dispozici profesionální fotografie produktů?

Čistý a profesionální vzhled stránky je často dosažen použitím velkých profesionálních fotografií. Fotky mají ve webdesignu velkou moc a v případě, že e-shop nedisponuje profesionálně nafoceným sortimentem, nebo si nemůže dovolit profesionálního fotografa, nebude mít stránka nikdy takový efekt, jak diktují moderní trendy.

 

5. Jak často plánuji redesignovat stránku?

Moderní trendy se mění velmi rychle, a to co je moderní dnes, nemusí být moderní za rok. Kdo chce být stále „in“ musí se stále dynamicky přizpůsobovat trendům. Takže v případě, že neuvažuji o častých redesignech do budoucnosti, bylo by lepší se nejmodernějším vychytávkám vyhnout. Často je výhodnější stavět na tzv. „nadčasovou eleganci“, která vydrží déle a používá ověřené prvky nezbytné pro dobrou použitelnost. Nejen to, co je právě moderní, musí vypadat dobře.

Odpověděním si předchozích otázek si už každý majitel e-shopu musí sám zhodnotit, zda mu implementace moderních trendů přinese to, co očekává. Zda je to větší obrat, zvýšení prestiže, nebo uznání designérských komunit.

Samozřejmě, při troše snahy se často dá najít kompromis, s kterým můžete oslovit grafické gurmány a neztratit přitom na kvalitním a použitelném obsahu. K tomu je ale potřeba konzultovat každý konkrétní případ s odborníky na použitelnost. UX odborníci mají zkušenosti podložené dlouholetým testováním, studiemi a rádi Vám pomohou zorientovat se v záplavě designových vychytávek a vybrat si pro svůj byznys to nejlepší, bez toho, abyste se museli učit na vlastních chybách.

V následujícím článku se podíváme na některé moderní trendy konkrétněji a rozebereme si, v čem jsou pro oblast použitelnosti přínosem a v čem jsou nevhodné. 

Přečtěte si také

Děkujeme za odběr!
Brzy dostanete náš newsletter.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.