Proč je responzivní design jedním z nejdůležitějších prvků na webu? 1. část

Google miluje responzivní design. A vy byste ho měli také! Responzivní design není jen o hezkém vzhledu. Zlepšuje SEO a pomáhá vaší stránce dostat se na vrchol vyhledávání. Pokud není vaše webová stránka responzivní, přicházíte o zákazníky. Odhalte tajemství responzivního designu a zajistěte si úspěch v mobilním světě.

Proč je responzivní design jedním z nejdůležitějších prvků na webu? 1. část

Proč je responzivní design jedním z nejdůležitějších prvků na webu? 1. část

Google miluje responzivní design. A vy byste ho měli také! Responzivní design není jen o hezkém vzhledu. Zlepšuje SEO a pomáhá vaší stránce dostat se na vrchol vyhledávání. Pokud není vaše webová stránka responzivní, přicházíte o zákazníky. Odhalte tajemství responzivního designu a zajistěte si úspěch v mobilním světě.

Proč je responzivní design jedním z nejdůležitějších prvků na webu? 1. část

V posledních letech zaznamenáváme přibývající počet uživatelů, kteří navštěvují webové stránky z mobilních zařízení. V praxi bychom tak už poměrně těžko hledali aktivního uživatele internetu, který nepracuje se smartphonovým nebo tabletovým prohlížečem. Zároveň s tím se zvyšuje i počet uživatelů, kteří v minulosti vlastnili počítač nebo notebook jen za účelem surfování na webových stránkách. Mnohým z nich už v současnosti stačí jen tablet nebo kvalitní smartphone. Naznačený trend tak představuje klíčový faktor, proč se responzivní web stává nezbytností a novým standardem pro každou webovou stránku.

Základní vlastnosti každého responzivního designu

Responzivní design se přizpůsobuje aktuální šířce obrazovky, čímž způsobuje, že webová stránka vypadá dobře na všech používaných zařízeních:

  • monitoru počítače,
  • tablet,
  • smartphone.

Šířka obrazovky hraje v tomto případě hlavní roli především proto, že z pohledu uživatele není pohodlné scrollovat obrazovku v horizontálním směru. Díky responzivnímu designu se vedle sebe umístěné prvky při plné šířce obrazovky ukládají jeden pod druhý, zobrazují se v tzv. slideru, případně se přemisťují na úplně jiné místo nebo schovávají. 

Responzivní design - prvky stránky umístěné vedle sebe při zobrazení na počítači

#1 Čitelnost textu

Uživatelé mobilních zařízení jsou zároveň mnohem citlivější na velikost a kontrast textu v porovnání s uživateli počítačů. Oči lidí, kteří sedí u počítače v konstantní vzdálenosti od monitoru, se umí lépe přizpůsobit a je pro ně proto jednodušší číst i drobnější texty na obrazovce. Pro srovnání, například smartphony jsou běžně používány při chůzi a často i v různých světelných podmínkách. Oči těchto uživatelů se tak musí přizpůsobovat neustále se měnícímu prostředí. Pro tyto uživatele je důležité zobrazovat texty tak, aby byly dobře čitelné a písmo bylo dostatečně velké.

Responzivní design - stránka s množstvím informací ve standardním zobrazení - možnost poskládat relativně velké množství  informací vedle sebe a použít přitom menší písmo


Responzivní design - při mobilním zobrazení jsou prvky uspořádané tak, aby byla zachována dobrá čitelnost textů

#2 Klikatelná plocha

Jednou z nejčastějších chyb u málo responzivních webů je příliš malá klikatelná plocha prvků. V praxi se proto uplatňuje jedno známé nepsané pravidlo, které říká o tom, že nejmenší šířka jakéhokoli prvku na mobilu by měla být alespoň 35px. V případě, že je daná plocha menší než 35x35px, může se snadno stát, že uživatel bude mít problém kliknout na takový prvek, nebo ho vůbec neregistruje. Z tohoto důvodu je nezbytné dělat především všechny důležité CTA prvky co největší tak, aby nebyl problém je na první pohled zaregistrovat a kliknout na ně. Podobné pravidlo se aplikuje i na vzdálenosti mezi jednotlivými elementy.

#3  Přizpůsobování obrázků

Každý responzivní web si kromě výše uvedeného vyžaduje i optimalizaci obrázků. Uživatelé mobilních zařízení se často připojují přes mobilní připojení, které je o něco pomalejší. Většinou však přitom nepotřebují obrázky v tak vysokém rozlišení, jako na počítačích a noteboocích. Z tohoto důvodu je vždy vhodné připravit více verzí obrázků, přičemž každá z nich se načte při jiném rozlišení. V HTML to můžeme dosáhnout použitím atributu srcset tak, jak je to zobrazeno na následujícím obrázku:

V tomto případě se zase uplatňuje pravidlo, že pokud se má obrázek zobrazovat v určitém rozlišení, v praxi je vhodné, aby byl tento obrázek alespoň ve 2x větším rozlišení. Tento postup je dobré následovat především s ohledem na rozšíření zařízení s mnohem vyšší hustotou pixelů (např. na Retina displejích na Apple zařízeních), v opačném případě bude obrázek na těchto zařízeních rozmazaný.

#4 Navigace na stránce a responzivní menu

Navigace je jedním z nejdůležitějších prvků stránky. Její hlavní úlohou je umožnit uživatelům jednoduchou orientaci na webu a nasmerovat je k vyhledávaným informacím. Při tvorbě responzivního webu je tak velmi důležité myslet i na správnou navigaci. V případě běžných zařízení s velkými obrazovkami v současnosti následujeme trend preferující tzv. megamenu s množstvím různých položek a obrázků. Takovéto megamenu však není vhodné používat v případě mobilních rozlišení. Megamenu je v těchto případech nahrazené tzv. hamburgerovým menu. Jeho název je odvozen od ikonky, jejíž tvar připomíná hamburger. Při kliknutí se ikona vysune z boční části stránky a zobrazit ji lze i potažením prstu z boku do středu stránky.

Responzivní design - typický příklad megamenu, které obsahuje množství položek a obrázek

Responzivní design - megamenu na mobilní verzi změněné na “hamburgerové” menu

#5 Technologické řešení

Při programování responzivního webu má každý programátor k dispozici dvě základní možnosti. Může si naprogramovat vše sám, nebo sáhnout po některém z dostupných frameworků. Mezi nejznámější z nich patří například Bootstrap, Skeleton, CSS grids a další. Tyto frameworky už obsahují množství různých pravidel, které se aplikují při zobrazení webu v mobilním rozlišení. Výhodou tohoto postupu tak je, že programátor nemusí v každém jednotlivém případě „vymýšlet kolo“ a programovat všechna pravidla znovu. Pomoci si přitom může existujícími pravidly.

V ui42 v našem CMS BUXUS běžně používáme framework s názvem Bootstrap nebo CSS grids. Každý má jiné výhody a nevýhody. Bootstrap používáme především v případech, kdy potřebujeme dobrou podporu prohlížečů a víme využít i jeho další prvky. Bootstrap například obsahuje předpřipravené styly tlačítek a mnoha dalších prvků. CSS grids používáme především v případech, kdy s jistotou víme, že bychom nevyužili ostatní prvky nacházející se v Bootstrapu. Nevýhodou CSS grids je však slabší podpora starších verzí Internet Explorera.

O dopadech na SEO, alternativních způsobech optimalizace, jako i samotném responzivním designu v BUXUSu budeme psát v pokračování tohoto článku, který přineseme za pár dní.

Pokud vás téma zaujalo, neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám poradíme.

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.