20 let ui42, část druhá: Historie CMS BUXUS

20 let ui42, část druhá: Historie CMS BUXUS

Představte si svět internetu, kde neexistovaly redakční systémy. Svět, kde si každý, kdo chtěl upravit web, musel volat programátora. Přesně taková byla realita v roce 1999, kdy se zrodil BUXUS – průkopnický slovenský redakční systém. Od té doby prošel neuvěřitelnou cestou: od prvních kroků na LAMP platformě, přes e-commerce boom až po integraci umělé inteligence.

1999: Redakční systém BUXUS

V roce 1999 jsme vytvořili první verzi našeho redakčního systému BUXUS na základě požadavku klienta z Prahy, který si chtěl webové stránky editovat sám. Tehdy neexistoval žádný redakční systém typu open source. Dostupné byly jen drahé publikační systémy pro velké organizace, navíc mnohé nebyly čistě internetové a vyžadovaly si instalaci dalšího softwaru u klienta.

Proto jsme se rozhodli vyvinout vlastní, s příjemným uživatelským rozhraním, který by fungoval výlučně přes web a byl postaven na open source technologiích (vybrali jsme platformu LAMP - Linux, Apache, MySQL a PHP).

BUXUS na veřejnosti poprvé představil Martin Krupa na konferenci Slovensko a internet v roce 2001. V té době už na internetu převažovaly informační weby a online magazíny a tak jsme BUXUS prezentovali jako redakční systém. Termín “redakční systém” neexistoval, byli jsme mezi prvními na Slovensku a v Čechách, kteří tento termín popularizovali. Zdůrazňovali jsme, že BUXUS je výlučně internetový, což tehdy nebylo úplně samozřejmé, existovaly i redakční systémy, které byly nainstalovány na PC a na internet jen exportovaly výsledné HTML stránky. Klíčové pro úvodní úspěch BUXUSu byl import textu z MS Word s možností očistit text od nevhodného formátování. A jen tak pro zajímavost, i frázi "Generuje redakční CMS systém X společnosti Y" jsme vymysleli před 15 lety v ui42 a ostatní ji dodnes úspěšně využívají... :-)

2004: CMS BUXUS 5.0

V roce 2004 se ve fotbalovém světě udály mnohé významné události. Některé méně překvapivé, jiné více. Ale kdo by si jen pomyslel, že titul mistrů Evropy získají Řekové?! Ti překvapili nejen domácí Portugalsko ve finále šampionátu, ale i celý fotbalový svět. Tedy alespoň Evropu... Co mi ale více připomnělo náš BUXUS svým průnikem a růstem, to byl první velký průlomový úspěch jednoho z nejlepších trenérů na světě Jose Mourinha (The Special One), který s FC Portem vyhrál Ligu mistrů a nastartoval tak svou hvězdnou kariéru v pozici hlavního trenéra. Ne že by do té doby neexistoval, netrénoval, ale tímto počinem se výrazně zviditelnil a září dodnes.  

Tak stejně jako s Mourinhem to vidím i u nás v uičku - zásadní změnu v BUXUSu přinesla verze 5.2 s vylepšeními v uživatelském rozhraní, včetně grafického designu. Přeci jen, v BUXUSu běžely weby s desítkami tisíc webových stránek. Už několik let byl součástí BUXUSu i WYSIWYG HTML editor. BUXUS byl nominován na ocenění Počítadlo 2004 v kategorii Software. Měl tehdy přes 50 instalací, z toho 10 v Čechách. BUXUS si mohli zájemci vyzkoušet na IT výstavách COFAX v Bratislavě a INVEX v Brně.

V té době BUXUS už patřil do etablované kategorie softwaru s názvem Content Management System (CMS) nebo Web Content Management (WCM). Objevily se první CMS typu open source, některé z nich už patří minulosti (PHPnuke, Joomla).

Už v roce 2010 jsme začali psát blogy o BUXUSu.

2011: CMS BUXUS 6.4

Asi nikdo nepochyboval, že FC Barcelona (dnes 103.451.000+ FB fanoušků po celém světě) je zaslouženým vítězem Ligy mistrů. Celý ročník odehráli famózně, v semifinále porazili svého velkého rivala Real Madrid, aby mohli ve finále pokořit další velkoklub Manchester United. 

Ani o našem CMS BUXUS už v roce 2011 snad nikdo nepochyboval, že je to plnohodnotný a etablovaný Content Management Systém, působící na trhu už více než 10 let. Na našem redakčním systému BUXUS 6.4 běží přes 150 webů a e-shopů a pracuje s ním pravidelně přes 1.000 uživatelů.

Jednoznačně jsme naskočili na vlnu e-commerce, protože zhruba od roku 2008 nastal u nás boom e-shopů (SOLR, faceted search).

Díky zvyšujícím se nárokům na e-shopy našich klientů a tvrdému konkurenčnímu prostředí jsme se úspěšně popasovali s nárůstem produktů na miliony, stejně jako s rozšiřováním obchodů do více zemí. Se zvýšeným počtem produktů a domén, na kterých naši klienti provozovali BUXUS, jsme také zefektivnili hromadnou správu produktů přes multiedit, zjednodušili importy cen nebo vlastností a také zefektivnili jazykové překlady. Pro zvládnutí kategorizace obrovského počtu produktů jsme vyvinuli dynamické kategorie, které umožňují editorům BUXUSu vytvářet kategorie, které automaticky obsahují produkty se zadanými kritérii.

Mnoho věcí se mezitím událo i na frontendu, tedy mimo administraci BUXUSu. Začali jsme jako první na Slovensku standardně nasazovat fazetové vyhledávání, fulltext vyhledávání jsme postavili na SOLRe, ve kterém jsme vyladili skloňování pro slovenštinu a jiné běžné jazyky - a toto vyhledávání dostal zpětně i BUXUS.

S růstem klientů přišla i potřeba propojovat jejich e-shopy ať už s platebními nebo skladovými a ekonomickými řešeními.

2017: BUXUS 7.0 e-commerce CMS

Významný ročník v lize nejlepších z nejlepších - Real Madrid vyhrál podvanácté tuto prestižní soutěž a stal se tak prvním klubem vůbec, který úspěšně obhájil titul. A ve sportu, jak jistě i v byznysu platí, že mnohokrát je těžší titul obhájit.

V tomto roce dosáhl BUXUS 18 let, svou dospělost. Oblast CMS a programování stále postupuje. Znamená to, abychom se udrželi na špici, musíme BUXUS stále zdokonalovat a technologicky udržovat mladý. To samé platí i o systému naší práce. Za posledních pár let se nám to myslím docela daří.

Jednak jsme upravili technologické nitro celého systému, postupně jsme úspěšně přešli ze Zend frameworku 1 na nejnovější laravel, který je nejmodernějším PHP frameworkem a je oblíbený mezi vývojáři. Administrátorské rozhraní prošlo viditelným faceliftom, ve kterém chceme nadále pokračovat a přinášet editorům BUXUSu nové UX vylepšení.

Pro zjednodušení vývoje a údržby projektů jsme kompletně přešli z monolitických releasů na systém, který je složený z composer balíčků. To nám umožňuje flexibilněji sdílet kód mezi projekty, rychle a jednoduše nasazovat opravy a nové vylepšení. V současnosti se celý ekosystém BUXUSu skládá z více než 150 balíčků a v průměru ve dvou z nich naši vývojáři dělají opravy nebo vylepšení každý den v roce.  

Všechny naše projekty jsme začali nasazovat přes automatický deployment, který nám minimalizuje lidské chyby při nasazování změn a dává nám podrobný přehled, které změny se kdy a kam nasadily.

Nejbližší rok nás čeká GDPR.

2049: BUXUS AI

Slovan Bratislava se po Reale Madrid a FC Chelsea stane jen třetím klubem v historii Ligy mistrů, který úspěšně obhájí titul evropského klubového šampiona...

BUXUS bude mít brzy 20 let a je šance, že bude existovat i za 20 let. Jak bude tehdy BUXUS vypadat a fungovat ještě netušíme. Zřejmě všichni očekáváme, že bude postaven na umělé inteligenci (AI). Možná se s námi bude BUXUS bavit a přizpůsobí své nároky podle toho, jak budeme unavení.

Už teď však experimentujeme a snažíme se do BUXUSu zapojit dostupné know-how z oblasti ML (angl. machine learning), což je první krůček k AI. Takže je možné, že nový BUXUS bude například “sám” kategorizovat, ale i doporučovat produkty.

Přečtěte si také

 

Děkujeme za odběr!
Čeká vás ještě jeden krok. Klikněte na potvrzovací odkaz, který máte v e-mailu.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později

Potřebujete poradit?

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.