WebExpo Praha 2012 - pátek

WebExpo Praha 2012 - pátek

WebExpo 2012

WebExpo je z mého pohledu jedna z těch větších konferencí (nebo jediná?) v okolí, která za rozumné peníze nabízí přehled toho, kde budeme na webu v Česku za pár let. Praha je nedaleko, jazyková bariéra nulová, proto jsem neviděl jediný důvod nezúčastnit se. Tak jako i minulý rok jsem si program připravil dopředu, abych neztrácel čas rozhodováním se na místě. A tady je můj výběr.

Leoš Štýbnar, Tři stvoření v našich hlavách

Začal jsem přednáškou v Design Hall. Nikdy jsem si neuvědomil, jak je lidský mozek vývojově mladý. Oproti takovým plazům mu chybí miliony let evoluce. Leoš definoval tři „virtuální mozky“ v naší hlavě – plazí, primátský a lidský-racionální. A jak to souvisí s webem a jeho designem? Plazí mozek zná základní pocity, např. obavu, strach. Proto dáme na eshop, že skladem jsou poslední kusy produktu, je třeba koupit rychle. Primátský mozek je silně založen na vztazích a emocích, přihodíme tedy box „co si koupili lidé, kteří si také koupili tento produkt“ a v databance obrázků najdeme kamarádsky se usmívající slečnu. No a náš, lidský mozek se chytí na slevu, protože je racionální a chce ušetřit. Dobrý web dokáže oslovit všechny části našeho mozku a to byl smysl celé přednášky.

Obsahově zajímavé, často se stává, že lidé na eshopu nakupují, i když ceny nemá nejnižší a myslím, že to bude tím, že se tam prostě nakupuje „dobře“. Prezentace byla průměrná, opravdu šlo primárně o obsah.

Sice jsem v ui42 "veden" jako developer, i další přednáška byla z design hall. V dev halle konfigurovali servery v cloudu...nic pro mě, takže následoval

Richard Šerý, Sebevražda v Bronxu

Netypicky vypadající Richard (rozuměj tipoval bych ho spíše na skladníka v Kauflandu podle vizáže) velmi pěkně vysvětlil, že když děláte návrh informační architektury webu, vždy je důležitý kontext. A když děláte intranet nebo web aplikaci, kontext je násobně důležitý. Kdo, kdy a jak bude produkt používat, musíte prozkoumat, promluvit si s lidmi. Ale pozor, lidé většinou o svých pracovních návycích lžou a zjednodušují. Zatěžte je dostatečně při uživatelském testování a ptejte se v průběhu testování. Nesoustředí se tak na to, co říkají, doslova „nestíhají lhát“ a vy se dozvíte více. Při návrhu UI se ptejte na počty, všeho. Kolik článků, kolik možností, kolik uživatelů. Najděte průměr a pak se zvlášť věnujte hraničním hodnotám, maximům a minimům. Vyhnete se tak např. select boxům s 500 položkami...No a kde je v tom celém sebevražda? Dozvíte se v PSku na konci.

Obsahově skvělé, prezentačně také, opravdu přínosné pro vytváření informačních architektur.

Honza Král, Redis v reálném světě

No, konečně něco z Dev hall. Redis je key-value, nosql databáze. Jako value dokáže ukládat různé šikovně předdefinované struktury jako např. počítadlo, list, bitmapu, hash a pod. Běží v RAM, perzistuje na hardisk, takže i po výpadku-restartu jsou data dostupná. Dokáže se replikovat, je rychlá, v zásadě jednoduchá na použití. Honza popsal reálné use casy na její použití, jak s ní nahradili Memcached, jak využívali replikaci a ty předdefinované struktury. Myslím, že každý si dokáže představit use case při svých projektech, key-value je opravdu jednoduchý koncept. Otázkou je ale podle mě velikost-náročnost projektu. Hodí se to na velké věci, např. ve spojení s node.js.

Obsahově zajímavé, bylo vidět, že Honza jen sepsal své reálné zkušenosti s používáním Redisu. Prezentačně příjemné, věcné.

David Grudl, Závislosti, injekce a vůbec

David je známý hlavně jako autor frameworku Nette. Ten je v Čechách velmi oblíbený a má širokou komunitu vývojářů. Tentokrát ale byla přednáška o tom, jak co nejlépe předávat závislosti. Při objektovém programování je to často problém, statické metody, singletony a podobné zkratky jsou častou berličkou. David zmiňoval i nástroje jako Composer a rozproudil příjemnou debatu. Kód se závislostmi je často „upisán“, ale má to určitě své výhody, přehlednost, testovatelnost.

Byla to poučná, zábavná přednáška o výsostně programátorské téma. David je výborný showman.

Vojta Roček, Return On Investment na webu

Na tuto přednášku jsem se dostal náhodou. V Dev hall vůbec nefungoval časový harmonogram (což se mi dost nelíbilo), takže se mi pokazil můj plán. Ale z náhody se stala jedna z nejlepších přednášek. Vojta měl velmi podobné názory na všechen ten Facebook, Twitter, Google+ marketing jako já. Pokud někdo vytváří followery a přátele a neví říct, co mu to reálně přináší, nemá to smysl. Vše je třeba měřit na peníze. Sbírejte všechny možné data, časem přijdete na to, co s nimi. V nástroji GoodData předvedl několik ukázek, jak se podívat např. na takovou věc jako že: Kolik přátel z Facebooku za poslední měsíc něco u nás koupilo. Tak by to mělo být, je třeba znát hodnotu všech marketingových aktivit a vybrat si tu nejefektivnější. I když cílová skupina takovýchto pokročilých analýz jsou větší firmy, základní myšlenka se dá aplikovat i na menších projektech.

Přednáška to byla dobrá, autor byl připravený, trochu se obával o rychlost Internetu pro live ukázku, ale nerozházelo ho to.

Jindřich Parus, Vývoj aplikací pro Windows 8 Metro

Microsoft jako hlavní partner konference si rezervoval celý blok v Dev, Design i Bussines hall, takže novému Windows 8 se vyhnout nedalo. Aplikace pro Metro budeme vyvíjet v HTML5 a Javascripte, složitější algoritmy budou kompilovány do DLL knihoven. Celé to pak zabalíme do přejmenovaného zipka, takže kdokoliv si bude moci prohlédnout naše zdrojáky. Podíváme se na HTML i nového Skypu pro Win 8, na jehož vývoji se Jindřich podílí. Vypadalo to jednoduše, ale mám trochu obavy o to HTML5. Zuckerberg se nedávno vyjádřil, že mobilní Facebook HTML5 aplikace pro mobily byl krok vedle, odkdy přepsali iOS aplikaci na nativní, lidé ji používají dva krát aktivněji.

Přednáška fajn, ukázal pár živých ukázek, nenudil. Tedy až na to neustálé přepínání z Metro rozhraní do Visual Studia, nevím si představit, že bych to denně takto používal.

Petr Ludwig, Jak bojovat s prokrastinací?

Prokrastinace (odsouvání úkolů) je podle mě problémem většiny z nás. Prioritizujeme, řadíme, používáme různé nástroje, máme mobily, tablety a i tak to není ideální. Toto byla kvalitní přednáška, která opravdu chtěla pomoci. Zapamatoval jsem si i toto:

  • Vykašlete se na různé aplikace do počítače. Ty jen rozptylují. Používejte papír a pero. Na tom je kus pravdy. Vyzkoušel jsem už asi všechny co existují, na desktop, webové i do mobilu. Nepoužívám pravidelně ani jeden.
  • Nedělejte si seznam úkolů, vizuálně seřazený pod sebe. Ráno vstanete, máte seznam vybraných úkolů, je jich 8 a pak kterou si vyberete? Zabrzdí Vás paradox výběru. Úkoly si dejte náhodně na papír, barevně prioritizujte.
  • Důležité je nestrávit den plánováním. To byl můj klasický scénář na vysoké. Půl dne jsem plánoval co se budu učit, pak oběd a pauza. Odpoledne jsem zjistil, že nestíhám, tak jsem přepracovával plán. Večer jsem začal psát taháky.

Byla to opravdu velmi dobrá přednáška, motivační, praktická. Jen ještě nikdo neporadil, jak to celé aplikovat při dvou/třech malých dětech, které Vám konstantně narušují Váš krásně sestavený plán:)

Martin Michálek, (Téměř) Vektorový web

Responzivní/elastický layout byl jednou z hlavních témat v Design hall. Martin mluvil o tom, jak redesignoval svůj blog s použitím těchto technik. Jeho hlavním cílem bylo vytvořit takový layout a HTML/CSS, které by nebyly závislé na žádném rozměru prohlížeče uživatele. Je nereálné testovat na všech zařízeních, rozlišení se stále mění, zvětšují. Martin zmínil i Twitter Bootstrap, který jsem před několika týdny trochu zkoušel, asi se mu ještě pověnuji:)

Přednáška to byla taková průměrná, Martin měl dost nevýrazný a monotónní hlas. Téma mi to bylo blízké, ale nějak si nevzpomínám na nějaké výraznější poselství či techniku, kterou bych si odnesl.

Jakub Nešetřil, Jak (ne)dělat API

Jakub pracuje na startupe apiar.io, ale není to žádný začátečník. V úvodu přednášky pěkně shrnul vývoj rozhraní a pak povídal o tom, že API rozhraní je třeba nejprve mockovat (připravit si testovací rozhraní) a otestovat ho. Nikdy totiž nevíte jak přesně vaše API má vypadat a netřeba na začátku ztrácet čas jeho programováním.

Přednáška to byla normální, ničím výjimečná. API u nás nevytváříme často, spíše konzumujeme, ale dobré je mít přehled i o opačné straněJ

Aaron Walter, The Real me

Uff, tak toto byla chuťovka. Aaron pracuje ve firmě Mailchimp a ve své přednášce byl neuvěřitelně inspirativní. Neudělal jsem si ani řádek poznámky, protože jsem poslouchal a snažil jsem se zapamatovat si co nejvíce. Jeho hlavním poselstvím bylo, že je velmi důležité, jak komunikujete navenek se svými zákazníky. Jaké emaily jim posíláte, co jim říkáte, jaké fotografie používáte. Je třeba si dávat pozor na tón řeči, i když to v psané podobě možná nedává smysl. A být upřímný. Raději než naleštěné fotky z databanky použijte fotografie Vašeho objektu, vašich lidí a vyprávějte jejich příběh. Pokud byste si jeho přednášku přečetli někde narychlo v časopise, možná by to znělo jako takové ty marketingové kecy. Ale Aaron nás přesvědčil, že to má smysl, že i do webu je třeba transformovat poselství. Používal velmi konkrétní příklady, firmy, situace, weby.

Byla to pro mě jedna z nejlepších přednášek WebExpo 2012. Je zajímavé sledovat ten prezentační rozdíl mezi česko slovenskými a (hlavně) americkými přednášejícími. Minulého roku kraloval Luke Wroblewski, tentokrát to byl Aaron Walter.

Tolik z pátku. Následovala geniální večeře a pivko v restauraci Kopyto.

PS: SEBEVRAŽDA

V 80. letech, když zuřila v Americe kriminalita, přivolali po střelbě do baru policisty. Našli v něm ležet rozstříleného muže s nožem v zádech. Ptají se tedy barmana, který střelbu přežil, jak se to stalo. Ten bez zaváhání odvětil, že šlo o sebevraždu. Policisté se na něj překvapeně zadívali a bez otázky očekávali, že tento nesmysl zdůvodní. A barman pokračoval. Popsal, jak do baru uprostřed černošského ghetta, kde se setkávají všichni podstatní černoši v okolí, vešel běloch a objednal si bílou kávu. Policisté se zamysleli a uznali, že toto jednání bylo více méně sebevražedné. Pointu a dosah pro web můžeme rozebrat v diskusi.

Přečtěte si také

 

Děkujeme za odběr!
Čeká vás ještě jeden krok. Klikněte na potvrzovací odkaz, který máte v e-mailu.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později