Trend č. 26 - Bez čeho nevznikne dobrý e-shop 1. část

Trend č. 26 - Bez čeho nevznikne dobrý e-shop 1. část

Rozjetá a fungující obchodní firma na Slovensku bývá obvykle výsledkem práce a rozhodnutí tvrdohlavého majitele, který věří především sám sobě. Jeho myšlenkové pochody poháněné egem vypadají přibližně takto: „Já jsem tuto firmu vybudoval, tak nejlépe vím, co a jak je třeba dělat.“ Přesvědčit ho o nových aktivitách a potřebných investicích bývá těžké, někdy nemožné. Obzvláště pokud jde o nevyzkoušené věci, jako je například internetový obchod.

Odvaha a pokora

Opatrný majitel fungujícího „kamenného businessu“ má vnitřní obavu investovat do rozjetí a provozu e-shopu tolik peněz, jako do otevření další kamenné prodejny. Není divu, když obvykle nerozumí tomu, jak internetový business funguje, co všechno vytvoření a provoz e-shopu zahrnuje a na co si dát pozor. Někteří podnikatelé mají dokonce s internetovým obchodováním negativní zkušenost. V minulosti se nechali na e-shop nahovorit, do projektu se však pustili s někým, kdo věděl jen o málo více než oni, ale stále nedostatečně na to, aby se business v online světě úspěšně rozjel.

Najít odvahu, ale i potřebnou pokoru, být předvídavý a umět rozlišit, že návod na úspěch tradičních kamenných prodejen se nedá jednoduše kopírovat do internetového světa – to vše je první nezbytný krok pro podnikatele, kteří uvažují o tom, že rozjedou business ve virtuálním světě. Samozřejmě, tímto cesta za vysněnými internetovými tržbami teprve začíná. Co všechno je třeba zajistit, aby se e-shop rozjel píši v dalších blogových příspěvcích: Vztah softwaru a marketingu a Tři pilíře pro rozjetí e-shopu.

Pokud na všechny ty věci nemáte experta a nechcete se je naučit sami, je třeba najít někoho, kdo to už umí, má s tím zkušenosti a víte ho motivovat, aby to právě pro vás dělal co nejlépe.

eCommerce partnerství

Riziko investice do e-shopu se dá snížit spoluprací s e-commerce partnerem, který ve vlastní režii a na své náklady zajistí technologické zřízení a provoz, online marketing a neustálé zlepšování webové prodejny. Odměnou by mu měl být férový podíl na zisku z toho, co spoluvybuduje.

Samozřejmě, v takovém případě už nejde o tradiční dodavatelsko-odběratelský vztah. Je to společný business, joint venture, ve kterém majitel kamenné provozovny zajistí obchod a logistiku a webový partner zajistí tvorbu webu, technologické aspekty a e-marketing. Oba partneři jsou závislí na tom druhém, protože jednomu to nemůže fungovat bez fungování obou současně.

Protože oba partneři sdílejí rizika a od obou závisí úspěšnost e-shopu, i o zisk z prodeje se dělí.

E-commerce partner se však v takovém případě musí umět změnit z roly dodavatele služeb, který udělá jen to, co mu zákazníci řeknou, a za to dostane zaplaceno, do role vůdce eCommerce projektu, který řekne co a jak se má udělat. A potom to i udělá a zaplatí se mu jen tehdy, pokud přinese výsledky.

(Texty byly použity ve vydání týdeníku Trend Číslo 26/2012, 5. července 2012)

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.