Minulý rok jsem poprvé šel na WebExpo, protože tam prý dýchá inspirací a člověk se dozví hodně nového. Byl jsem zklamán. Váhal jsem, ale nakonec jsem šel znovu. A byl jsem nadšený!
- Přesun do více míst v centru Prahy byl osvěžující.
- Redukované občerstvení vůbec nevadilo - hamburgery ze stánku Chefparade byly vynikající.
- Program byl kvalitní.
- Přednášky byly kratší, na dodržení času se přísně dbalo.
- Výborný nápad byl, že diskuze se přesunuly do menšího sálu, kde skalní zájemci mohli diskutovat klidně i další hodinu. Tímto děkuji @appeltauer za pár skvělých tipů.
Motivační předkrm
Přednáška: Jak zavést velkou změnu - Berka BerkaUX
Hodně věcí ve světě / státě / vlastním životě / projektu / firmě je třeba změnit. Co když znáte problém i řešení, ale nevíte, jak ho zavést? To řeší change management a přednáška od BerkaUX.
Každá změna je změna k lepšímu (alespoň v něčem). Vtloukejte sobě a ostatním tento postoj.
- Nenechte se vyděsit velkým plánováním velké změny. Máte vizi, znáte cíl, teď si stanovte první kroky. Nic víc nepotřebujete. Takto BerkaUX budoval UX tým - věděl, co udělá jako první, dál netušil, ale nezalekl se toho.
- Odpory ke změně jsou často z neznalosti. Vysvětlete důvody a smysl. Nezapomeňte, že lidé zapomínají. Podle potřeby opakujte a buďte trpělivý.
- Soustřeďte se na to, co můžete udělat vy, tady a teď. Ne, co se může zlepšit v jiných odvětvích, ale co mohu hned udělat já. Konkrétně: Nepostěžuji si, že "dokumentace je špatná" (zodpovědnost jiného oddělení), ale napíšu 10 věcí, které jsou chybné v dokumentaci a nabídnu tomu oddělení, že to s nimi projdu.
Kam dál? BerkaUX doporučuje Knihu Proměna (Heath & Heath) a přednášku @adamhruby
Vlastně když si chcete na chvíli odpočinout od čtení, pusťte si ji teď od cca 2:30 na 5 minut.
Přepečený výzkum a skvělý PR nápad na straně
Jak poznat, co je špatně na nákupním procesu e-shopu - Lukáš Hurych
Česká platební brána/služba Twisto.cz vymyslela originální PR projekt. Udělali více než 800 usability testování českých e-shopů a výsledky zpracovali do analýz a grafů, které zveřejnili. Aby se jejich obsah ještě lépe šířil, zahráli i na soutěživou strunu - určili kritéria hodnocení, porotu a vznikla anketa CeskyKosikRoku.cz. Ohodnotili 110 eshopů a vybrali ty nejlepší.
71% uživatelům vadí, když musí zadávat data v přesném formátu +421904123456
Líbilo se mi:
- Dobře zvládnutá přednáška - kromě zajímavých dat Lukáš vysvětloval důležitost jejich prezentace, aby zaujali a přesvědčili ty správné lidi - to i v praxi úspěšně ukazoval - místo složitých grafů použil video, stručné a úderné slidy, vygradovanou osnovu.
- Popularizace usability testování - Dodám, že není testování jako testování - dá se udělat úplně minimalisticky (developer posadí za svůj výtvor kamaráda a sleduje, co bude dělat), velmi podrobně (UX laboratoř, alespoň 2 zástupci z agentury, lidé od klienta, promyšlené scénáře, respondenti vyhledaní přes profi agenturu a max 5 testů za den) nebo něco mezi tím (pro CeskyKosikRoku realizovali 872 testů za 2 měsíce) a každé má svůj význam a je vhodné pro jiný typ projektu / rozpočtu.
- Výborně zaměřená PR kampaň pro Twisto.cz - Kdo jsou potenciální klienti pro Twisto? Přesně ti, které zaujme CeskyKosikRoku. Jsem zvědavý na přínos a ROI této kampaně, @Lukáš Hurych - bude za rok přednáška na WebExpe? :)
- Lokální a podrobné data. Škoda, že na webu zveřejňují jen část, ale zase jak jinak by Twisto motivovalo 110 potenciálních zákazníků, aby se jim sami ozvali?
Kam dál? Ceskykosikroku.cz pro část dat a pak jděte přesvědčit @lukashurych - ať časem zveřejní i zbytek.
Technická lahůdka
Přednáška: Krmení GA v pavilonu B2B - Filip Ambrož, Miloš Kriššák
Na zahraničních webech mě už dříve zaujala služba, která umožňuje vidět ve webové analytice údaje o firmě, ze které jsou vaši návštěvníci. Leady.cz podobnou službu přinášejí do ČR a data zajímavá pro B2B chytře integrují přímo do Google Analytics. U tuzemského B2B webu, který neprodává tisíce produktů, ale jen generuje leady, se konverze často počítají v desítkách / stovkách měsíčně. To může být statisticky příliš malé číslo na to, abyste vyhodnotili efektivitu kampaní.
Leady.cz ukážou, které kampaně přivedly kvalifikovanou návštěvnost - zda přivedly lidi z firem, jejich obor, obrat a počet zaměstnanců.
Znělo to všechno zajímavě, ale zůstaly mi 3 otázky.
- Cena a návratnost. Od jaké velikosti klienta se to vyplatí?
- Spoľahlivosť. Je to založené na IP adresách, takže to bude z XY procent nespolehlivé. Kolik je XY a jakou velkou návštěvnost potřebujete, aby byly absolutní odchylky tolerovatelné?
- Kdy to bude na Slovensku? Nyní mají databázi českých a německých firem.
Bonusový nápad. Chcete založit podobnou službu na Slovensku a nevíte, jak získat firemní IP? Sežeňte firemní emaily (Určitě se dají koupit / kreativně získat). Pošlete každému neodolatelnou nabídku s odklikem na web - může to být cokoliv, jen ať klikne na vaši speciální landing page se separátním sledováním pro každou firmu. Přes Piwik sledujte jejich IP adresy. Uložte do DB. Vícekrát zopakujte. Porovnejte. Očistěte DB. (Pokud chcete Piwik, rádi vám ho vysvětlíme, nastavíme, provozujeme v ui42.)
Kam dál? http://leady.cz pokud jste v CZ / DE nebo káva v ui42, pokud s tím chcete něco vymyslet na SK.
PS: Vsadím se, že když jste si pustili přednášku Adama Hrubého, tak jste to po 5 minutách nedokázali zastavit a podívali jste se na to až do konce a pak ještě ten začátek, který jste přeskočili. Výborná přednáška.