Doba je aktuálně opravdu velmi náročná. Každý z nás situaci jistě pozorně sleduje a vyhodnocuje.
My za ui42 bychom Vás rádi ujistili, že fungujeme v rámci dané situace téměř bez změny. Vzdálené přístupy, telefonáty, maily, videokonference, home offices atd. jsou něco, do čeho jsme naskočili úplně přirozeně a v podstatě okamžitě bez toho, aby to mělo vliv na naši práci. uičko není jen o online-ových projektech, ale hlavně o lidech, kterým záleží na spokojenosti klientů.
Neuvěříte, ale tuto filozofii razíme už rovných 23 let. Ano, dnes 17. 3. 2020, má uičko své narozeniny.
Spolu s našimi zakladateli a jednateli, Martinem Krupom a Róbertem Mrázem, jsme se podívali na minulost ui42, ale i to, co stálo v pozadí vyvíjející se webové agentury na výročí jejího vzniku.
Co byl první impuls k založení ui42?
Maťo: Tak tento příběh je už vícekrát zmíněný. Byli jsme tři kluci na Ústavu informatiky na Matematicko-fyzikální fakultě UK, kteří spolu seděli v kabinetu 42. Kromě toho, že jsme přednášeli a vedli cvičení na této fakultě, tak jsme i programovali na zakázku pro firmy, lokalizovali jsme software a dělali jsme různé výzkumné projekty. Jelikož se těžko sedí na více židlích najednou, dostali jsme radu od tehdejšího děkana fakulty, abychom se pustili do podnikání. Rozhodli jsme se tuto radu poslechnout. Postupně jsme přestali učit a vrhli se do toho po hlavě. Hned na začátku jsme se však dohodli, že se pustíme do internetových a webových věcí. Web byl tehdy ještě v plenkách, rozšiřovat se začal až kolem roku 1994. To byla naše profilace. Tomu jsme se chtěli věnovat.
V tom období jste měli hodně konkurence?
Maťo: Nebyla. Na Slovensku byla jedna max. dvě firmy. Tehdy se programovaly samostatné aplikace. Je třeba si uvědomit, že v té době nebyl přístup na internet úplně běžný. Nebyly mobily, wifi, nebylo běžné mít platební kartu. Internet v té době byl sám o sobě tak trochu rarita.
Robo: Dokonce když jsme vypustili do světa náš webový CMS BUXUS, který fungoval přes webové rozhraní, tak úplně běžnou požadavkou bylo, zda nemáme i PC aplikaci našeho CMS, aby lidé mohli manažovat svůj web i bez přístupu na Internet!? A nás hryzly reálné pochybnosti, zda bychom ji neměli vytvořit. Naštěstí jsme ji ani nezačali vytvářet a vývoj ukázal, že to byla správná volba.
Ve svých začátcích jste u svého loga používali kosmonauta. Co měl znázorňovat?
Maťo: Takřka byla to stručná charakteristika našeho podnikatelského přístupu. Vždy jsme zastávali názor, že věci by měli dělat profíci. Proto jsme od začátku spolupracovali s vystudovanými grafickými designéry, mezi kterými byl i například Martin Šútovec. On nám v začátcích pomáhal s grafickými stránkami našich projektů a vytvořil nám i logo, které používáme dodnes. Ten kosmonaut vznikl jako jeho nápad, kterým nás v podstatě vystihl, protože my jsme ti, co se snaží být průkopníky v mnoha věcech. 23 let je sice dost, ale my se stále snažíme jít více a více vpřed.
Když jste začínali, myslel jsi si, že to dotáhnete až na 23 let?
Maťo: Ne, rozhodně ne. To nikdo nečeká. Kdyby ses mě zeptala tehdy, tak bych ti řekl, že tomu dávám tak 5, maximálně 10 let. Ale abych pravdu řekl, vůbec jsme se nad tím nezamýšleli a o to více mě toto číslo těší.
Robo: Tehdejší přemýšlení nebylo o tom, na kolik let firmu rozjíždíme. Prostě jsme se do toho pustili s tím, že chceme dělat něco, na co víme mít reálný vliv a co nám dává smysl. A to když budeme dělat špatně, nebo budeme mít smůlu, může skončit (kdykoliv), nebo když to budeme dělat dobře a budeme mít štěstí, může dlouho pokračovat a přežít i nás :-)
Co vidíš jako vaše největší milníky?
Maťo: Milníky. Když se na to podíváme z hlediska let, tak je to jednoznačně rok 1997, kdy jsme vytvořili náš úvodní “business plán.” Tehdy jsme i začali s naším úplně prvním projektem jako ui42, a to www.yeti.sk. V tom samém roce jsme i začali s projektem profesia.sk, jehož výsledky můžeme vidět dodnes.
V roce 1999 jsme si kvůli setkáním s firmou WorldCom zřídili první kanceláře. WorldCom byl tehdy jeden z největších poskytovatelů internetu v USA. Po úspěšném pilotním projektu jsme pro ně několik let rozvíjeli intranet pro obchodníky. I z hlediska mnoha dalších projektů, například vytvoření CMS BUXUS, byl rok 1999 pro nás velmi klíčový.
Dalším průlomovým rokem byl pro nás rok 2008, kdy jsme na Slovensko přinesli UX, tehdy ještě Usability, kterému se věnujeme dodnes. K dnešnímu dni máme za sebou více než 80 UX testování za více než 120 testovacích dnů a naším UX Labem prošlo více než 700 respondentů.
Co vnímáš jako největší úspěch ui42?
Maťo: Jednoznačně to, že vždy, když přijdu do našich kanceláří, případně v situaci, jakou máme teď, když se setkáváme online, tak potkám partu skvělých lidí. Je to něco, co je u nás stabilní a to mě velmi těší.
Robo: Že se většinou :-) těším do práce a baví mě to, co dělám a co dělají lidé kolem mě a že to navíc dává i business smysl = generuje to zisk.
Za tolik let si ui42 muselo určitě projít i problémy a těžkostmi.
Robo: Samozřejmě že si ui42 prošlo i nesnadnými obdobími.
První naše těžké období bylo spojeno s prasknutím dot.com bubliny v roce 2002, kdy byla velká část naší práce navázána na tehdy druhou největší telekomunikační společnost v USA - WorldCom. WorldCom zkrachoval a ze dne na den nejenže přestali být naším klientem, ale nám zůstali dlužní celkem dost peněz za práci, kterou jsme pro ně udělali.
Ustáli jsme to a jedním z nepřímých side efektů bylo osamostatnění dosud naší interní služby profesia.sk. Avšak také nám to dalo poučení nenavazovat se jen na jednoho klienta a donutilo nás rozjet výrobu webů jako ziskový business. Komplikované období zabolelo, ale v konečném důsledku nás to nakoplo k dalšímu rozvoji.
Druhá naše těžká etapa byla spojena s finanční krizí 2008/2009, na základě které se několik našich větších klientů, kterým jsme dělali vývoj webů, dostalo do problémů a postupně přestali být našimi klienty. V daném období jsme začali masivněji řešit UX a začali jsme s prvními lastovičkami v online marketingu, přičemž jsme neopustili ani programování webů a našeho CMS BUXUS. Toto postavení se na nohy nás také velmi posílilo a zastabilizovalo, i když jsme si při tom užili nemálo turbulencí a slepých cest.
Při každé z krizí jsme něco ztratili, ale i nás to někam posunulo a dalo nám to neocenitelné zkušenosti.
Jak jste se dostali právě k tomuto zaměření, které teď uičko má?
Maťo: Přinesli hodně nových technologií na Slovensko. Když jsme ještě na začátku vyráběli ty stránky, bylo cítit, že by si je chtěli klienti editovat sami, protože i ty nejmenší změny jsme museli dělat jedině my, nebo nějaký speciálně vyškolený zaměstnanec. Zjistili jsme, že ve světě fungují takzvané publishing systémy. Ty však byly velmi drahé. Tak jsme se rozhodli, že zkusíme něco vyrobit, ale uděláme to jinak. Uděláme lidem online systém na publikování webových stránek s jednoduchým uživatelským rozhraním na editaci. Robo Mráz připravil databázovou strukturu a potom jsme přesvědčili jednoho našeho kamaráda, aby nám to přišel naprogramovat. Začali jsme používat pojem “redakční systém” a nakonec se to na Slovensku na roky udomácnilo. Nakonec z tohoto celého vznikl dnes už známý BUXUS.
Co se týče UX, tehdy se to volalo jen usability, byli jsme reálně první, kdo to přinesl na Slovensko. Testování použitelnosti webů, mobilní testování, to všechno jsme dělali první. Ve světě se to už dělalo a nám to přišlo jako důležitá součást naší práce.
Další naší aktivitou, s kterou jsme přišli mezi prvními, byl právě výkonnostní online marketing. Tento projekt se nakonec, tak jako předtím Prof