Jsme v tom s vámi a pro vás. Už 23 let

Jsme v tom s vámi a pro vás. Už 23 let

Doba je aktuálně opravdu velmi náročná. Každý z nás situaci jistě pozorně sleduje a vyhodnocuje.

My za ui42 bychom Vás rádi ujistili, že fungujeme v rámci dané situace téměř beze změny. Vzdálené přístupy, telefonáty, maily, videokonference, home offices atd. jsou něco, do čeho jsme naskočili úplně přirozeně a v podstatě okamžitě bez toho, aby to mělo vliv na naši práci. uičko není jen o online-ových projektech, ale hlavně o lidech, kterým záleží na spokojenosti klientů.

Neuvěříte, ale tuto filozofii razíme už rovných 23 let. Ano, dnes 17. 3. 2020, má uičko své narozeniny.

Spolu s našimi zakladateli a jednatelmi, Martinem Krupou a Róbertem Mrázem, jsme se podívali na minulost ui42, ale i to, co stálo v pozadí vyvíjející se webové agentury na výročí jejího vzniku.

Co byl první impuls k založení ui42?

Maťo: Tak tento příběh je už několikrát zmíněný. Byli jsme tři kluci na Ústavu informatiky na Matematicko-fyzikální fakultě UK, kteří spolu seděli v kabinetu 42. Kromě toho, že jsme přednášeli a vedli cvičení na této fakultě, tak jsme i programovali na zakázku pro firmy, lokalizovali jsme software a dělali jsme různé výzkumné projekty. Jelikož se těžko sedí na více židlích najednou, dostali jsme radu od tehdejšího děkana fakulty, abychom se pustili do podnikání. Rozhodli jsme se tuto radu poslechnout. Postupně jsme přestali učit a vrhli se do toho po hlavě. Hned na začátku jsme se však dohodli, že se jdeme pustit do internetových a webových věcí. Web byl tehdy ještě v plenkách, rozšiřovat se začal až kolem roku 1994. To byla naše profilace. Tomuto jsme se chtěli věnovat.

V tom období jste měli hodně konkurence?

Maťo: Nebyla. Na Slovensku byla jedna max. dvě firmy. Tehdy se programovaly samostatné aplikace. Je třeba si uvědomit, že v té době nebyl přístup na internet úplně běžný. Nebyly mobily, wifi, nebylo běžné mít platební kartu. Internet v té době byl sám o sobě tak trochu rarita.

Robo: Dokonce když jsme vypustili do světa náš webový CMS BUXUS, který fungoval přes webové rozhraní, tak úplně běžnou požadavkou bylo, zda nemáme i PC aplikaci našeho CMS, aby lidé mohli spravovat svůj web i bez přístupu na Internet!? A nás hryzaly reálné pochybnosti, zda bychom ji neměli vytvořit. Naštěstí jsme ji ani nezačali vytvářet a vývoj ukázal, že to byla správná volba.

Ve svých začátcích jste při svém logu používali kosmonauta. Co měl znázorňovat?

Maťo: Takříkajíc byla to stručná charakteristika našeho podnikatelského přístupu. Vždy jsme zastávali názor, že věci by měli dělat profíci. Proto jsme od začátku spolupracovali s vystudovanými grafickými designéry, mezi kterými byl i například Martin Šútovec. On nám v začátcích pomáhal s grafickými stránkami našich projektů a vytvořil nám i logo, které používáme dodnes. Ten kosmonaut vznikl jako jeho nápad, kterým nás v podstatě vystihl, protože my jsme ti, co se snaží být pionýry v mnoha věcech. 23 let je sice dost, ale my se stále snažíme jít více a více vpřed.


Když jste začínali, myslel sis, že to dotáhnete až na 23 let? 

Maťo: Ne, rozhodně ne. Toto nikdo nečeká. Kdyby ses mě zeptala tehdy, tak bych ti řekl, že tomu dávám tak 5, maximálně 10 let. Ale abych pravdu řekl, vůbec jsme se nad tím nezamýšleli a o to více mě toto číslo těší.

Robo: Tehdejší přemýšlení nebylo o tom, na kolik let firmu rozjíždíme. Prostě jsme se do toho pustili s tím, že chceme dělat něco, na co víme mít reálný vliv a co nám dává smysl. A když to budeme dělat špatně, nebo budeme mít smůlu, může to skončit (kdykoliv), nebo když to budeme dělat dobře a budeme lucky, může to dlouho pokračovat a přežít i nás :-)

Co vidíš jako vaše největší milníky?

Maťo: Milníky. Když se na to podíváme z hlediska let, tak je to jednoznačně rok 1997, kdy jsme vytvořili náš úvodní “business plán.” Tehdy jsme i začali s naším úplně prvním projektem jako ui42, a to www.yeti.sk. Ve stejném roce jsme i začali s projektem profesia.sk, jehož výsledky můžeme vidět dodnes. 

V roce 1999 jsme si kvůli setkáním s firmou WorldCom zřídili první kanceláře. WorldCom byl tehdy jeden z největších poskytovatelů internetu v USA. Po úspěšném pilotním projektu jsme pro ně několik let rozvíjeli intranet pro obchodníky.  I z hlediska mnoha jiných projektů, například vytvoření CMS BUXUS, byl rok 1999 pro nás velmi klíčový. 

Dalším přelomovým rokem byl pro nás rok 2008, kdy jsme na Slovensko přinesli UX, tehdy ještě Usability, kterému se věnujeme dodnes.  K dnešnímu dni máme za sebou více než 80 UX testování za více než 120 testovacích dní a naším UX Labem prošlo více než 700 respondentů.

Co vnímáš jako největší úspěch ui42?

Maťo: Jednoznačně to, že vždy, když přijdu do našich kanceláří, případně v situaci, jakou máme teď, když se setkáváme online, tak potkám partu skvělých lidí. Je to něco, co je u nás stabilní a to mě velmi těší.

Robo: Že se většinou :-) těším do práce a baví mě to, co dělám a co dělají lidé kolem mě a že to navíc dává i business smysl = generuje to zisk.

Za tolik let si ui42 muselo určitě projít i problémy a těžkostmi.

Robo:  Samozřejmě že si ui42 prošlo i nelehkými obdobími.

První naše těžké období bylo spojené s prasknutím dot.com bubliny v roce 2002, kdy byla velká část naší práce navázána na tehdy druhou největší telekomunikační společnost v USA - WorldCom. WorldCom zkrachoval a ze dne na den nejenže přestali být naším klientem, ale nám zůstali dlužní celkem dost peněz za práci, kterou jsme pro ně udělali.

Ustáli jsme to a jedním z nepřímých side efektů bylo osamostatnění do té doby naší interní služby profesia.sk. Avšak také nám to dalo poučení nenavazovat se pouze na jednoho klienta a donutilo nás rozběhnout výrobu webů jako ziskový business. Komplikované období zabolelo, ale v konečném důsledku nás to nakoplo k dalšímu rozvoji.

Druhá naše těžká etapa byla spojená s finanční krizí 2008/2009, na základě které se více našich větších klientů, kterým jsme dělali vývoj webů, dostalo do problémů a postupně přestali být našimi klienty. V daném období jsme začali masivněji řešit UX a začali jsme s prvními vlaštovkami v online marketingu, přičemž jsme nezanevřeli ani na programování webů a našeho CMS BUXUS. Toto postavení se na nohy nás také velmi posílilo a zastabilizovalo, i když jsme si při tom užili nemálo turbulencí a slepých cest.

Při každé z krizí jsme něco ztratili, ale i nás to někam posunulo a dalo nám to neocenitelné zkušenosti. 

Jak jste se dostali právě k tomuto zaměření, které teď uičko má?

Maťo: Přinesli hodně nových technologií na Slovensko. Když jsme ještě na začátku vyráběli ty stránky, bylo cítit, že by si je chtěli klienti editovat sami, protože i ty nejmenší změny jsme museli dělat jedině my, nebo nějaký speciálně vyškolený zaměstnanec. Zjistili jsme, že ve světě fungují takzvané publishing systémy. Ty však byly velmi drahé. Tak jsme se rozhodli, že zkusíme něco vyrobit, ale uděláme to jinak. Uděláme lidem online systém na publikování webových stránek s jednoduchým uživatelským rozhraním na editaci. Robo Mráz připravil databázovou strukturu a pak jsme přesvědčili jednoho našeho kamaráda, aby nám to přišel naprogramovat. Začali jsme používat pojem “redakční systém” a nakonec se to na Slovensku na roky udomácnilo. Nakonec z tohoto celého vznikl dnes už známý BUXUS.

Co se týče UX, v té době se to jmenovalo jen usability, jsme byli reálně první, kdo to přinesl na Slovensko. Testování použitelnosti webů, mobilní testování, to všechno jsme dělali první. Ve světě se to už dělalo a nám to přišlo jako důležitá součást naší práce.

Další naší aktivitou, s kterou jsme přišli mezi prvními, byl právě výkonnostní online marketing. Tento projekt se nakonec, tak jako předtím Profesia, oddělil od ui42 a vznikla z něho samostatná životaschopná firma ui42 digital. Přitom v online marketingu už pracovalo hodně firem, ale až my jsme se začali věnovat opravdu jen tomu výkonnostnímu.

Robo: K našemu zaměření jsme se dostali, resp. stále se k němu dostáváme, protože naše zaměření není neměnná statická věc, tak, že máme rádi technologie a jejich provázání na reálný svět a dáváme volnost své intuici a rádi zkoušíme, která technologie ví mít význam a přežít v reálném světě. 

Ne všechno, co jsme vyzkoušeli i přežilo a i když při pohledu do minulosti vidno cestu úspěšných rozhodnutí, tak v dané době pohled do budoucnosti nebyl tak jasný a prošli jsme i po slepých cestičkách, které teď už zpětně nevidno.

Co bys chtěl pro ui42 do budoucna?

Maťo: Chtěl bych, aby tam byli stále takoví skvělí lidé, jaké máme teď, s kterými se stále umíme přizpůsobit novým situacím. Můžeme to vidět i dnes. Všichni víme, co se aktuálně děje a my stále pokračujeme v naší práci a stále tu jsme pro naše klienty. Naši práci umíme dělat online a právě proto umíme mnohým firmám, jelikož jsme B2B, pomoci překonat tuto těžkou situaci.

Robo: Tak jako Maťo, aby to byla skupina lidí se stejnou krevní skupinou, ve které je namíchaná profesionalita, týmový duch, orientace na výsledek, lidský férový přístup a snaha o zpříjemňování práce a života. Navíc bych byl rád, aby i většina našich klientů co nejvíce ladila do tohoto nastavení, protože v konečném důsledku naše práce je dost i o spolupráci s lidmi "u klienta", ale v podstatě reálné týmy jsou pomíchané.

Přečtěte si také

 

Děkujeme za odběr!
Čeká vás ještě jeden krok. Klikněte na potvrzovací odkaz, který máte v e-mailu.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později