Tento ročník řešil jako ústřední téma e-commerce, tedy nákup přes internet. Přednášet přišli experti z populárních e-shopů Martinus.sk, Kiwi.com a Bonami.cz. V přednáškách odhalili své know-how a inspirovali mnohé studenty i odborníky ze slovenské praxe.
Shrnutí přednášek
Tomáš Ulej (Martinus) - Co jsme se naučili během redesignu největšího knižního eshopu na Slovensku
Knihkupectví Martinus přišlo jen před pár týdny s kompletním redesignem. Tomáš tvrdí, že se při něm řídili heslem "Potřebuješ něco přidat? Tak ubírej!". Weby by se podle něho měly zjednodušovat, ne jen naplňovat novými funkcemi. Jednou za pár let je nutné, aby se web od základů redesignoval, vyhodily se méně používané funkce a ty zbývající se uklidily na správné místo. "Nebojte se začít od nuly, nebojte se myslet out-of-the-box", radí Tomáš.
Zároveň je velmi důležité držet si nadhled a neustále zpochybňovat to, co si myslíme, že víme o zákaznících. "Museli jsme znovu posoudit věci, které se určitým způsobem dělaly roky." Podle Tomáše pomohlo získat Martinusu nový pohled i zapojení externího UX studia Lighting Beetle.
David Tuč (Kiwi.com) - Objednávkou to jen začíná!
David je šéfem designu pro populárního prodejce letenek Kiwi.com, který byl tento rok vyhlášen za nejrychleji rostoucí firmu ve střední Evropě podle Deloitte. David tvrdí, že za úspěchem firmy stojí 2 věci. Za prvé je to vynikající web, který umožňuje zákazníkům objevovat. "Chodí k nám množství lidí, kteří ještě ani nevědí, kam chtějí vycestovat." Kiwi umožňuje objevovat země, data či letecká spojení, díky kterým se dá cestovat velmi levně. To vše v přehledném uživatelském rozhraní, ve kterém se zákazník zorientuje během pár sekund. Skvělý uživatelský zážitek údajně dosahují díky neustálému výzkumu a testování použitelnosti.
Druhým faktorem úspěchu je podle Davida tzv. seamless customer experience, tedy bezstarostná zákaznická zkušenost, která jde i za hranice online. Pokud si zákazník za normálních okolností koupí dvě na sebe navazující lety a jeden z nich se opozdí či zruší, je v tom více méně sám. Musí dlouhé hodiny čekat na letišti a vybavovat si náhradní let. Často se ani nedočká náhrady cestovného, zejména pokud dané letecké společnosti spolu nespolupracují. Kiwi.com však své lety garantuje a v případě problémů se o zákazníky postará. Vybaví na vlastní náklady náhradní spojení a dokonce zajistí i hotel, pokud by zákazník musel čekat příliš dlouho.
Tereza Kučerová (Bonami.cz) - Uživatelské výzkumy, nebo jak to v Bonami (ne)děláme
Tereza vede marketing e-shopu s bytovými doplňky a nábytkem Bonami.cz, který působí v regionu CEE. Přednášku začala statistikou odborného magazínu HBR.org, podle které až 54% značek nenaplní přání svých zákazníků, i když by velmi chtěly.
Je to podle ní způsobeno hlavně tím, že firmy nedostatečně znají své zákazníky. Buď se výzkumu věnují málo, nebo ho nedělají správně. Hlavních 5 výzkumných chyb je podle ní:
- Nedostatek zkušeností - výzkumníci často tvoří špatné hypotézy nebo volí nesprávnou výzkumnou metodu.
- Nedostatečná znalost problematiky - pokud výzkumník dobře nerozumí odvětví či produktu, nemůžete se ptát dostatečně hluboké otázky, a ani správně interpretovat odpovědi.
- Skreslení výsledků - Hypotetické otázky typu “Co byste dělali, kdyby…” vedou jen k hypotetickým odpovědím. Přesto se jich mnoho výzkumníků opakovaně ptá.
- Neuvědomění si spontánnosti lidského rozhodování - Lidé se často rozhodují nepředvídatelně na základě aktuálních emocí.
- Pocit neomylnosti - ani výzkum neposkytuje univerzální pravdu. Dva výzkumníci se stejnou vzorkou mohou dojít k úplně jiným závěrům.
Mária Bieliková (FIIT STU) - UXtweak: inovativní výzkumná platforma pro UX designéry
Mária Bieliková je děkankou FIIT STU a vedoucí projektu UXtweak. Společně se svým týmem vůbec poprvé tento projekt veřejně prezentovali. UXtweak je pokročilý nástroj pro UX designéry, který pomáhá sledovat chování uživatelů na webu a v aplikacích. Pomáhá odborníkům realizovat tzv. card sorting, tree testing (a to dokonce i přímo v designu webu) ale i určitou formu eye-trackingu. Tyto testy umožňují analyzovat chyby v použitelnosti a zlepšovat uživatelský zážitek. Nástroj by měl přijít do provozu začátkem roku a jedná se o skutečně pokročilý a unikátní systém, který má potenciál zaujmout odborníky doma i v zahraničí.
Miška Kočiová (SUXA) – Velké sčítání UX designérů
Miška prezentovala v rámci projektu SUXY velké sčítání slovenských UX designérů. Do podrobnějšího výzkumu se zapojilo 99 slovenských a 360 českých odborníků z celkového odhadovaného počtu 650 (údaj ze sociální sítě Linkedin). Důvodem pro tak nízký počet odborníků na UX v našich končinách je s největší pravděpodobností nedostatečné vzdělání. Na Slovensku stále chybí vysoká škola specializovaná na UX design a použitelnost. SUXA, jejíž člen je i FIIT STU, se to však v rámci svých aktivit snaží změnit a propojuje odborníky z praxe s odborníky na školách. Kromě toho se pod její hlavičkou pravidelně organizují různé workshopy a konference, jako například World Usability Day nebo Experience Conference.