Lidé vrážejí do e-shopů hodně peněz a ty se jim nevracejí.

Lidé vrážejí do e-shopů hodně peněz a ty se jim nevracejí.

Na Slovensku je hodně e-shopů a skoro žádný z nich nevydělává. O tom, kde dělají chyby, se Hospodářské noviny (HN) bavily s Róbertem Mrázem.

Společnost UI42 je organizátorem soutěže Eshop Akcelerátor, s cenami v podobě předávání know-how pro nejlepší e-shopy.

Čím se zabýváte ve vaší společnosti?

U nás pracuje přibližně 35 lidí, kteří tvoří jakýsi ekosystém profesí, které jsou důležité pro byznys e-shopů. Snažíme se, aby naši partneři, vlastníci e-shopů, řešili své obchodování a my uděláme všechno to, co se týká online.

Jaké chyby tedy dělají vlastníci e-shopů?

Lidé se nedívají na všechny aspekty komplexně. Vždy musíte identifikovat tu nejslabší část a na ní pracovat. A prodejci to nedělají nebo to nedokážou. Například když někdo prodává v kamenném obchodě desetiletí housle, má na Slovensku tři provozovny, tak je dobrý obchodník, expert na housle, ví co lidé chtějí a i to, jací jsou jeho zákazníci. Ale pak si nechá udělat web známému, který sice umí dobře programovat, ale už neřeší marketing, SEO optimalizaci a ani nic jiného. A pak se člověk diví, že je na e-shopu ztrátový.

Takže nestačí být jen dobrý obchodník...

Problém lidí je, že do svých e-shopů vrazí hodně peněz a ty jim nevydělávají. A to nemluvíme jen o špatných internetových obchodech, často nefungují ani ty dobré. Nedá se totiž očekávat, že člověk, který se věnuje obchodování, se bude rozumět v programování, online marketingu, nebo sociálních médiích.

Co musí tedy udělat, aby vydělávali?

Aby e-shop fungoval, tak je potřeba udělat pořádně tu online část, ale mít i kvalitní uživatelskou podporu, logistiku, dobrou cenotvorbu, mít dobrý produkt a tak dále. Hodně majitelů obchodů se zaměří jen na některé aspekty podnikání, ty zvládnou super úžasně, ale některé z nich si nevšímají. A i tady platí, že celý řetěz je tak silný, jak to nejslabší článeček.

Je šance se vypracovat i bez kamenné prodejny? Třeba nakoupím tisíc triček, uskladním je v obýváku a pustím se do podnikání.

Neříkám, že je nutné mít kamenný obchod, dokonce ten může být někdy brzdou ve vývoji podnikání přes internet. Problém může být spíš v tom, jestli je člověk, který se do toho pustil, z povahy obchodník. Proto když někomu funguje kamenná prodejna, tak to je první předpoklad toho, že mu to může jít i přes internet. Ale když někdo není obchodníkem, může udělat stejný e-shop, s týmž sortimentem jako někdo jiný-úspěšný a nakonec na tom prodělá, protože neumí prodávat, neumí zahrát na cenu, neumí vycítit co kdo chce, neumí dát dobrou akci nebo ji přehání a dá větší slevu úplně zbytečně. Internet je v tom specifický, že když něco neděláte dobře, tak lidé jednoduše kliknou jinam.

Ve světě globalizace a internetu se zdá být jednoduché, pustit se do obchodování na otevřeném evropském trhu, vždyť zákazník se vždy najde.

Každý trh je specifický a to dokonce i pro každý produkt. Například u nás a v Česku je to v případě prodeje pneumatik velmi podobné, online se prodá snad dvacet procent všech. V Maďarsku a Polsku je toto procento mnohem nižší. A to nemluvím o Chorvatsku nebo Srbsku, kde ani zimní pneumatiky nemají.

Dobře, ale když mám zaběhnutý e-shop, tak otevřít jazykovou modifikaci, třeba v Rakousku, nemusí být až tak těžké.

Když chcete expandovat s úspěšným slovenským e-shopem do Rakouska a ten má hlavičku, která je jasně naše, tak tam neprodáte nic. Když si založíte pobočku - i když jen virtuální, ve Vídni, tak vám ten obchod Rakousané začnou akceptovat. Proč? Rakousané nevěří východní Evropě. Obdobný problém je i mezi Českem a Slovenskem. Když máte slovenský e-shop, který má fungovat i v Česku, musíte komunikovat na webu, e-maily i telefonicky v Češtině. Když je to naopak, stačí vyměnit české koruny za eura. Je to způsobeno často i tím, že nám Češi někdy nerozumí. Slovákům čeština nevadí.

Co vidíte za úspěchem gigantů jako Amazon, eBay nebo Alibaba?

Všechny věci jako například naprogramování obchodu, provozování, CMS, online marketing do kterého spadá PPC, SEO linkbuilding, copywriting a content building i sociální média, analytika, cenotvorba a e-commerce management dělají na nejvyšší úrovni a udělali to nejlépe jak se dalo. A byli ve správný čas na správném místě. A měli i kus štěstí.

Jaký vliv mají levné asijské obchody na náš trh?

Je až neuvěřitelné, že z Asie dokážete koupit něco za pět eur i s poštovným a u nás to ani při velkoobchodní ceně nekoupíte za 15. Avšak lidé vnímají často nízkou kvalitu nebo těžkou reklamaci. A také to závisí od zboží. Když si chcete koupit nějaký konektor, tak tam není co pokazit, když chcete něco složitějšího, do toho už lidé moc nejdou. Země výroby dělá totiž hodně. My máme například obchod s čerpadly a tam jsme začali k výrobkům dávat nálepky jako Vyrobeno na Slovensku, v Česku nebo v Německu a podobně. Zafungovalo to a německá čerpadla se začala prodávat lépe, i když jsme s cenou neudělali nic. Lidé vnímají odkud je zboží.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.