Zatímco kamenné prodejny byly během pandemie COVID-19 týdny zavřené, online obchody fungovaly bez omezení. Ne všem však krize přinesla zvýšení tržeb. Zástupci slovenských e-shopů bojovali během tohoto období především s logistickými problémy a výpadkem dodavatelů. Investice však nesnížili, naopak čtyři z deseti online obchodů přidali do svého portfolia nové produkty. Tyto zjištění vyplývají z aktuálního průzkumu společností ui42 a KPMG na Slovensku.
Během pandemie COVID-19 se výrazně změnily nákupní zvyklosti spotřebitelů a významná část nákupů se přesunula do online prostředí. Z výsledků průzkumu vyplývá, že zvýšení tržeb zaznamenaly pouze čtyři z deseti slovenských e-shopů. Pětině dotázaných se tržby během koronakrize nezměnily, naopak 37 % slovenských e-commerce firem tržby poklesly.
V případě, že tržby e-shopům narostly, nejčastěji šlo o nárůst ve výši 16 - 30 %. Naopak, při poklesu tržeb zaznamenali obchodníci ztráty vyšší než 30 %.
„Obecně vzniklá situace nevytvořila zásadní překážku fungování e-shopů. E-shopeři a jejich dodavatelé uměli pracovat i z domova, samozřejmě kromě skladů a dopravců. Důležité bylo, že e-commerce fungovalo bez přerušení i mezinárodně,“ konstatuje Martin Krupa, spoluzakladatel ui42.
Zástupci e-shopů během pandemie nejčastěji bojovali s delšími dodacími lhůtami zboží nebo služeb a výpadkem dodavatelů. Problémy s meškáním balíků zasáhlo šest z deseti slovenských e-shopů. Téměř 80 % z nich se vyjádřilo, že jejich balíky směrem ke zákazníkům meškaly v průměru 1-6 dní.
„Z krize vycházejí vítězně ti, kteří se umí nejefektivněji přizpůsobit změně chování spotřebitelů. Jednou z cest jsou investice do nových produktů, zákaznického zážitku, marketingu, případně akvizic, které posílí produktové portfolio firmy tak, že dokážou naplnit očekávání a poptávku spotřebitelů,“ vysvětluje Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku zodpovědná za sektor maloobchodu.
To, že většina slovenských e-shopů je na správné cestě, potvrzuje zjištění, že dvě třetiny z nich nezměnily nebo zvýšily své investice do dalšího rozvoje svého online podnikání. Také více než třetina slovenských e-commerce firem v reakci na současnou situaci zařadila do svého portfolia nové produkty nebo služby.
„Podle našich zkušeností slovenské e-shopy i během pandemie pokračovaly ve svých rozvojových aktivitách - ať už to byl development, UX design a v neposlední řadě marketing,“ potvrdil M. Krupa.
Téměř 30 % respondentů průzkumu KPMG a ui42 spustilo v rámci svých e-shopů v době koronakrize výprodeje a slevy. Mezi nejprodávanější produkty v době pandemie patřily podle průzkumu pomůcky na ochranu zdraví a podporu imunity. Svá produkty a služby slovenské e-shopy propagují nejčastěji placenou reklamou přes Google Ads nebo na sociálních sítích.
I když stát přijal množství opatření na podporu podnikatelů v krizi, téměř polovina zástupců e-commerce na Slovensku se neumí vyjádřit k tomu, zda jsou tato opatření pro jejich e-shop přínosná.
O průzkumu
Průzkum Vliv COVID-19 na e-commerce na Slovensku realizovaly společnosti KPMG na Slovensku a ui42 formou online dotazníku v měsíci květnu 2020. Dotazník vyplnilo 80 zástupců slovenských e-shopů. Z nich 51 % prodává zboží pouze konečným zákazníkům (B2C), zbylí respondenti prodávají zboží nebo služby i pro jiné firmy. Více než třetina respondentů působí v segmentu hobby a volný čas, následuje oblečení, móda a obuv (27 %) a domácnost, bydlení a kancelář (22 %) Dvě třetiny e-shopů z tohoto průzkumu mělo za minulý finanční rok obrat do 250 tisíc eur. Pouze na Slovensku působí 52 % respondentů. Kamennou prodejnou disponovalo v době průzkumu 46 % účastníků průzkumu.