Proč je responzivní design jedním z nejdůležitějších prvků na webu? 2. část

Proč je responzivní design jedním z nejdůležitějších prvků na webu? 2. část

V předchozím blogu jsme si představili pojem responzivní design a přiblížili jsme si jeho základní vlastnosti. V aktuálním pokračování článku si více povíme o jeho dopadech na SEO. Představíme si alternativní způsoby optimalizace pro mobilní zařízení a zmíníme také několik slov o responzivním designu a CMS BUXUS.

1. Dopady na SEO

Mít responzivní web je důležité i z hlediska SEO - optimalizace pro vyhledávače (termín pocházející z anglického Search Engine Optimization). Google při indexování stránky významným způsobem zohledňuje index použitelnosti webu na mobilních zařízeních, což si můžete kdykoliv jednoduše otestovat. Google zároveň upřednostňuje webové stránky, které jsou příjemnější na používání pro uživatele. V případě, že vyhledáváme určitý výraz na mobilním zařízení, tak preferuje weby, které jsou co nejvíce optimalizované pro mobily nebo tablety.

2. Adaptivní design

V praxi se vyskytují alternativní způsoby optimalizace webové stránky. Jednu z takovýchto alternativ představuje i adaptivní design. Tento způsob využívá zejména Javascript, který při detekci mobilního zařízení nebo menšího rozlišení přehazuje a přizpůsobí jednotlivé prvky takovým způsobem, aby byly zobrazeny ideálně pro ten který displej. Adaptivní design však není vhodné používat jako samostatné řešení. Hlavním důvodem je, že webová stránka se nejprve zobrazí v desktopové verzi. Až po načtení Javascriptů se potom jednotlivé prvky přehazují a web se přizpůsobí pro menší obrazovky. Adaptivní design však lze použít jako doplňkový přístup k responzivnímu webu, a to zejména při řešení některých případů, kdy se nelze vyhnout použití Javascriptu.  

Kombinaci responzivního webu a adaptivního designu používáme v ui42 nejčastěji. Použití adaptivního designu nemá negativní vliv na SEO stránky.

3. Mobilní web

V minulosti nebyl responzivní design běžným standardem. Webové stránky tak využívaly mobilní verzi webu. Tato se nachází na samostatné URL adrese jako například: m.neco.sk. Výhodou tohoto způsobu implementace je, že HTML a CSS jsou pro standardní a mobilní zobrazení úplně oddělené. De facto jsou potom jednodušší pro celkovou implementaci. Prohlížeč vždy stahuje jen kód určený pro dané zobrazení, zatímco u responzivního designu stahuje celý kód.  

Negativem tohoto řešení je však náročnější udržitelnost kódu. V případě, že se něco změní na desktopové verzi, je nutné provést stejnou změnu i na mobilní verzi. Rozhodnutí o tom, která verze stránky se uživateli zobrazí, se realizuje na serveru a ne na používaném zařízení. Může se přitom stát, že detekce mobilního zařízení nefunguje správně.

Za největší nevýhodu tohoto řešení považuji negativní vliv na SEO. Každá webová stránka má dvě URL adresy (jednu určenou pro mobilní a jednu pro standardní zobrazení). Stejně negativní vliv má na rychlost stránky. Pokud přijde uživatel z mobilního zařízení na standardní verzi stránky, je potřeba ještě dodatečné přesměrování.

4. Responzivní design v ui42 a podpora ze strany BUXUSu

Všechny webové stránky, které vytváříme v ui42, jsou standardně plně responzivní. Samotné základní šablony v CMS BUXUS jsou postavené na Bootstrapu a tedy jsou také responzivní. Nikdy přitom nezapomínáme ani na rychlost webu. BUXUS dokáže automaticky měnit velikost obrázků tak, aby se zbytečně nenačítaly příliš velké obrázky. Načítání Javascriptů řešíme nejčastěji pomocí requirejs, takže použití Javascriptů jako součást adaptivního designu webové stránky nespomaluje.

Překážkou responzivního webu však není ani případ, kdy nepoužíváme náš CMS BUXUS. Jedním ze skvělých případů takovéto práce je vysoko responzivní design a frontend realizovaný pro netradiční švýcarskou cestovní kancelář Risskov-Bilferie.

Závěr – proč investovat do responzivního designu:

  • Výrazně zlepšuje použitelnost webu pro návštěvníky na mobilních zařízeních.
  • Sníží se bounce rate - z neresponzivní stránky lidé odcházejí dříve než z responzivní.
  • Zvyšují se konverze u e-shopů.
  • Zvyšuje se rychlost webu.
  • Zlepšuje se SEO - Google zohledňuje vyšší rychlost načítání webové stránky i celkově lepší uživatelský zážitek.
  • Nabízí možnost získat více vracích se / loajálních návštěvníků.


Pokud vás téma zaujalo, neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám poradíme.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.