12 největších nákupních událostí v maloobchodě. Jak z nich v roce 2025 vytěžit maximum?
Významné období během roku, které představují ideální příležitost ke zvýšení tržeb a přilákání nových zákazníků.
Během roku zažívá retail několik "návalových" období, na kterých může každý správný obchodník, ať už v online nebo kamenné prodejně, trhnout rekordní tržby. Ne každý však dokáže proměnit nákupuchtivé davy lidí na své zákazníky. Víte, o kterých eventech nebo obdobích v roce je řeč? V uičku jsme si vyhrnuli rukávy a sepsali jsme vám je pěkně po pořádku, od začátku roku. Dokonce i s bonusem navíc! V závěru článku najdete tipy, jak vytáhnout z shopping peek eventů co nejvyšší čísla.
Které jsou TOP nákupní příležitosti v retailu?
Většinou jde o svátky nebo období v roce, před kterými přirozeně cítíme, že je nám v uličkách mezi regály jaksi těsno. Nejen v potravinách. Zákazníci se zásobují spotřebním zbožím napříč celým spektrem. Nebo vsázejí na poukazy. Pokud je vaším core byznysem produkt nebo služba určená pro koncového zákazníka, toto jsou nákupní svátky během celého roku, kdy můžete dosáhnout rekordní prodeje.
1. Sezónní slevy
Letní, zimní sezóna i přechodná roční období mají své top produkty a služby, které jsou navázané například výhradně na počasí. V létě jsou na koni prodejci klimatizací a majitelé koupališť, v zimě si zase na své přijdou instruktoři lyžování a e-shopy s vánočními dekoracemi. Pokud prodáváte spotřební zboží, oblečení a obuv nebo potraviny, je sezonalita hlavní linie, na základě které byste měli vybírat produkty do kampaní a výkladních regálů.
Jak dlouho trvají sezónní slevy?
Ačkoli se opakují každoročně, hodně závisí na aktuálním počasí. Klima se však rok co rok mění, aby vás nezastihlo náhlé léto, jaro, podzim či zima nepřipravené, kalkulujte s nejdřívějším možným termínem.
2. Novoroční výprodeje
Velmi očekávaný nákupní trend, který se usadil i v našich končinách, jsou výprodeje na začátku roku. Pokud víte, že máte zboží, které potřebujete dostat ze skladu a vyměnit ho za nové, právě v tomto období je vysoká pravděpodobnost, že se ho zbavíte. Lidé si dokonce na novoroční výprodeje zvykli natolik, že svým rodinným příslušníkům obdarovávají dárkovými poukázkami do oblíbených obchodů, aby si v novoročním výprodeji mohli koupit to, co chtějí, dokonce za zvýhodněnou cenu.
Kdy je novoroční výprodej?
Začátkem kalendářního roku, obvykle v měsíci leden, trvání je individuální.
3. Valentýn – svátek zamilovaných
Valentýn se sice točí kolem jednoho dne, ale svůj zboží nebo služby související s tématem lásky můžete komunikovat na své potenciální zákazníky už několik týdnů předtím. A protože trend dárků v podobě klasického valentýnského klišé upadá prachem, doporučujeme pořádně se zamyslet nad kreativitou. A pokusit se například o virální zásah amorovým šípem, přímo do srdce zákazníka.
Kdy je Valentýn?
Svátek všech zamilovaných je každoročně 14. února.
4. Velikonoční svátky
Druhý kvartál roku startuje velikonočními svátky. Ačkoli jde na první pohled zejména o potravinářský a spotřební zboží, potenciál je mnohem větší. Tak například různé eventy, gastro (restaurační služby) nebo květinářství a aranžérské služby. Pro lepší obraz, v USA dosahují tržby v souvislosti s velikonočními nákupy (potraviny cukrovinky, oblečení, dárky, květiny) 18,2 bilionu amerických dolarů. A to rozhodně není málo.
Kdy je Velikonoce?
Velikonoční svátky začínají Velikonočním pátkem a končí Velikonočním pondělkem, přesný datum se každoročně mění (obvykle začátkem dubna). V roce 2025 je Velikonoce v trvání od 18. dubna do 21. dubna.
5. Sportovní témata – Mistrovství světa v hokeji, MS ve fotbale, olympijské hry a pod.
I na těchto událostech můžete vyskládat velmi působivé produktové portfolio a svést se tak na téma, kterou obvykle žijí masy fanoušků. Stačí najít ten správný zboží a oslovit cílovou skupinu, která si ho pravděpodobně vloží do košíku. Buď toho elektronického nebo reálného. V maloobchodě to může být každodenní spotřební zboží s motivem sportovního eventu, výbava správného fanouška nebo special offer pro nadšence konkrétního sportu.
Kdy jsou největší sportovní události?
Zatímco Mistrovství světa v hokeji každoročně na jaře, fotbaloví fanoušci si MS užijí jen každé 4 roky, stejně jako zimní/letní olympijské hry. Nejbližší MS v hokeji budou 9. – 25. května 2025, MS ve fotbale až v roce 2026. Zimní olympijské od 6. února 2026 do 22. února 2026 a letní olympijské od 14. července 2028 do 30. července 2028.
6. Den otců, Den matek a Den dětí
Každý má ten svůj. A téměř každý má ve zvyku něco svému blízkému v jeho svátek darovat. Čokoládu, pohlednici, poukázku, šperk, hračku, zážitek… Speciální dny mohou s dostatečnou přípravou vygenerovat speciální zisky. Tak proč to nevyužít? Možná vás inspirují čísla z Velké Británie, kde v maloobchodě v roce 2022 meziročně stouply tržby v souvislosti s Dnem matek o celých 54 % a návštěvnost webových stránek z předchozího dne o 32 %. Stejný potenciál mají eventy zaměřené na tuto výjimečnou událost, kterou můžete tematicky spojit se svým produktovým portfoliem nebo službami a nenásilnou formou oslovit nové zákazníky.
Kdy je Den matek, Den otců a Den dětí?
Mámy oslavují každoročně v druhou květnovou neděli (nejbližší 11.5.2025), otcové třetí červnovou neděli (nejbližší 15.6.2025) a Den dětí připadá vždy na 1. června.
7. Jarní a podzimní Dny Marianne
Každá nákupní maniačka ví, že s padajícím listím padají i ceny ve více než 3100 obchodech v Čechách i na Slovensku. Pokud jste ještě tento nákupní šílenství nezaznamenali, je rozhodně na čase přidat si tyto "malé Vánoce pro (nejen pro dámy)" do kalendáře na spuštění vhodných kampaní. Zatímco se kdysi kupóny na slevu objevovaly jen ve vybraných časopisech Marianne, dnes si je zákazníci pohodlně uplatňují v moderní aplikaci. Mezi partnery jsou nejen vychytané módní značky, ale i prodejci nábytku, oblíbené lázně či celé nákupní centrum, jako např. Avion. Nákupní víkendy 2x do roka rozhodně stojí za zvážení možnost přidat se k nim.
Kdy jsou Dny Marianne?
Vybraní partneři lákají na slevy svého sortimentu obvykle ve vybraný jarní a jeden podzimní víkend.
8. Halloween a Svátek všech svatých
Ačkoli je Halloween tradičním svátkem zpoza velké louže, svou cestu si díky silnému marketingu našel i u nás. Téma strašidel má na podzim jasný potenciál v gastře, eventech, ale také oděvním segmentu a dekoracích. Floristé, aranžéři, květinářství i obchodní řetězce by kromě toho neměli zmeškat o něco smutnější, ale také významný Svátek všech svatých a zásobit se dostatkem zboží v dušičkové tematice.
Kdy je Halloween a Svátek všech svatých?
Halloween se slaví 31. října, Svátek všech svatých následně 1. listopadu a 2. listopad patří Památce zesnulých (lidově Dušičky).
9. Black Friday
Volají ho nákupním svátkem roku a přípravy na něj jsou v plném proudu v době, kdy si lidé kolem užívají letní horka. Black Friday je i na Slovensku čím dál populárnější a v roce 2023 skočila jeho popularita v horizontu uplynulých pěti let dokonce o 1900 %. Podle statistik nakoupí během tohoto šílenství průměrný Slovák 3 – 4 produkty, přičemž shopping peek dosahuje maximum mezi 19. a 20. hodinou večer. V uičku jsme Black Friday pomohli v době největší slávy zvládnout i Dedoles-u. O tom, jak jsme mávnutím ruky sprocesovali 52 tisíc objednávek v e-shopu, najdete více info v case study.
Kdy je Black Friday?
Oficiální datum je poslední listopadový pátek. Více prodejců však určí delší termín (Black Friday víkend, Black Friday týden a podobně). V roce 2025 připadá Black Friday na termín 28.11.
10. Cyber Monday
Cyber Monday vznikl jako odpověď online-u na původní Black Friday, když byl ještě v plenkách a patřil jen do kamenných prodejen. Dnes je však realita taková, že i v e-commerce hraje Black Friday mezi zimními nákupními eventy hlavní roli. Cyber Monday má však rozhodně potenciál. Například pro zákazníky, kteří váhali, zda během Black Friaday koupit nebo nekoupit… A nakonec zaváhali. Získáte je pro sebe?
Kdy je Cyber Monday?
Cyber Monday následuje v první pondělí po Black Friday. Nejbližší je tedy 1.12.2025.
11. Vánoce
Ačkoli se kolem nich točí poslední zmíněné nákupní příležitosti, Vánoce jsou kapitola sama o sobě. A to napříč celým spektrem maloobchodu. Potraviny, dárky, služby, eventy, dokonce nejen v segmentu B2B, ale i B2C (dárky pro obchodní partnery, vánoční večírky a pod.), dekorace… Vánoce jsou jednoduše vrchol sezóny, kterým žije drtivá většina prodejen i e-shopů už od první poloviny podzimu. A protože spotřebitelské povědomí směřuje k tendenci užít si přípravu na vánoční svátky bez stresu z příprav na poslední chvíli, vy musíte být ještě rychlejší a udělat všechny kroky k tomu, jak nezlyhat. A nezapomeňte na důležitý bod – jasně a zřetelně informovat o tom, kdy víte zákazníkovi garantovat doručení do Vánoc, abyste eliminovali zbytečné vratky a negativní recenze. Nuž, ne nadarmo se říká, že příprava na Vánoce začíná v e-commerce s příchodem jara.
Kdy jsou vánoční svátky?
Vánoce oslavujeme 24.12, 25.12 a 26.12.
12. Konec roku/povianoční výprodej
Ne, toto není bod č.1. Povianoční výprodej je skvělý nástroj na to, abyste ze skladu dostali všechen sezónní a tematický zboží, který se vám nepodařilo prodat do Vánoc. Ačkoli většina e-shopů vypíná kampaně s posledním dnem, kdy garantují doručení, vy můžete vytěžit z tohoto období maximum. Mnozí zákazníci totiž tráví volný čas během svátků online. Na sociálních sítích, prohlížením výhodných nabídek nebo hledáním možnosti, jak si uplatnit dárkové poukázky, které dostali na Vánoce. A třešnička na dortu? Protože konkurence stahuje své drápy, vy můžete oslovit ty samé zákazníky, například v PPC kampani, za mnohem menší budget, než před Vánocemi.
Kdy spustit povianoční/konec roku výprodej?
Povianoční výprodej můžete spustit hned 25.12 v libovolném trvání.
Tipy, jak vyždímat z nákupních eventů nejvyšší konverze
Poznačené? Rok v retailu je opravdu pestrý a plný příležitostí, které byste si rozhodně neměli nechat uniknout mezi prsty. Kromě toho, kdy vhodně a tematicky komunikovat výhodné nabídky na své zákazníky, nezapomeňte na klíčové body, jak je vyšperkovat pro ještě lepší výsledky.
1. Přesvědčte se, že váš online byznys stojí na vhodném CMS.
2. Udělejte konkrétní kroky, jak zlepšit CX – zákaznickou zkušenost.
3. Nepodceňujte dostatečnou přípravu.
4. Myslete kreativně.
5. Neusněte na vavřínech a neustále inovujte.
6. Buďte tam, kde jsou vaši zákazníci (reklama ve vyhledávači, sociální sítě, vlastní aplikace).
7. Vsaďte na omnichannel a propojte kamenné prodejny s online-em.
8. Automatizujte pomocí AI.
9. Nepodceňujte data. Sledujte, optimalizujte a nakonec vyhodnocujte.
10. Vsaďte na spolehlivou one–stop shop agenturu, která dokáže boostnout vaše výsledky raketově nahoru.