Porovnání e-shopových řešení. Které CMS si vybrat?
Výběr správného e-shopového řešení je základ, pokud má být projekt úspěšný. Dobrá rada na úvod zní – věnujte mu dostatek času, vrátí se vám několikanásobně zpět. Na trhu je obrovské množství krabicových e-shopů a také custom řešení s různými stupni přizpůsobení na míru. Aby jste se lépe zorientovali, dali jsme si tu práci a porovnali jsme ty, které jsou v našich končinách nejčastěji skloňované. Tak tedy, které je nejlepší?
Proč je důležité vybrat si správné technické řešení pro e-shop?
Jednoduše proto, že je to váš hlavní prodejní online nástroj. Mluvíme o klasických e-shopech. Představte si, že byste místo e-commerce řešili kamennou prodejnu. Určitě by vás zajímala její poloha, možnosti reklamních tabulí a polepů výlohy, velikost skladu, dostupnost autem, vzdálenost od centra, výběr vhodného personálu a mnoho dalších detailů. V online je vaší virtuální prodejnou právě e-shop.
Co zvážit při výběru e-shopového řešení?
Velikost e-shopu
V první řadě je důležité znát svou velikost. Nebo ji alespoň odhadnout. Je rozdíl hledat CMS pro e-shop s deseti unikátními produkty, středně velký e-shop s tisíci a rozsáhlý prodejní kanál s více než 10 000 položkami, který chcete navíc řešit ve více zemích. Pro e-shopové řešení jsou důležité funkce a možnost jejich dalšího přidávání, protože se snadno může stát, že v momentě, jak začnete růst, vaše CMS narazí na mantinely.
UX, protože uživatel je na prvním místě
Pokud se na to podíváme z pohledu uživatele, ať už na jedné nebo druhé straně e-shopu (zákazník a administrátor), vůbec není jedno, v jakém rozhraní se budou pohybovat. V případě zákazníka dnes nejdůležitější roli hraje uživatelská zkušenost – UX (user experience). Stránka by měla být přehledná, intuitivní a nákupní proces bez zbytečných zádrhelů. Na druhé straně monitoru máme admina a prostředí, ve kterém e-shop spravuje. I v tomto případě platí, že čím lépe se zorientuje a dokáže spravovat web, tím efektivnější je jeho práce. A také vyřízení objednávky či komunikace se zákazníkem.
Možnosti optimalizace a rychlost webu
Ve chvíli, kdy si vybíráte vhodné CMS, prověřte i detail, nakolik víte zasáhnout do optimalizace pro vyhledávač. To znamená možnost spravovat si metadata, upravovat URL adresy a množství dalších detailů, které na SEO a vaše pozice v rámci organického vyhledávání ovlivňují. Velmi důležitou informací je rychlost stránek, protože až 83 % návštěvníků webu očekává, že se stránka načte dříve, než do tří sekund. Velkou výhodou jsou již integrované nástroje na e-mail marketing či propojení na analytiku v rámci reportů a dat.
Bezpečnost e-shopu a cookies
Ochrana osobních údajů, bezpečnost webu včetně pravidelných aktualizací, a možnosti, jak s daty od návštěvníků webu nakládat, mluví jasně. Regulace ohledně souhlasu s cookies a jejich zapracování podle norem, jsou povinnou jízdou, proto není vůbec jedno, jak máte například takový consent mode v e-shopu zapracovaný.
Podpora a propojení
“Jen e-shop” sám o sobě není vše, co z pohledu e-commerce byznysu budete potřebovat vyřešit. Skladové hospodářství, fakturace, platební brány a mnohé jiné doplňky mohou být součástí řešení nebo bude potřeba propojit je. V případě větších e-shopů je to také ERP systém, který přichází na řadu, když je nezbytná automatizace.
UIČKOVSKÝ TIP: ERP systém dokáže výrazně urychlit procesy v rámci spravování objednávek, odbřemenit admina od množství úkonů a tím snížit chybovost v objednávkovém procesu. Obzvlášť důležitý je například i při expanzi. Propojit ho s CMS není složité, je však třeba dodržet správný postup.
No a nezapomínejte, že i v případě, pokud si kupujete krabicové řešení, hraje podpora velkou roli v momentě, pokud se vyskytne nějaký problém a vám přetékají objednávky a reputace mezi prsty. Proto je na místě ověřit si rychlost supportu a způsob, jakým komunikuje. Například v recenzích nebo komunitě marketérů a majitelů e-shopů.
Kolik stojí e-shop a jaké jsou náklady na další služby a doplňky?
Většina řešení má tři, případně více úrovní typu basic, standard, PRO a podobně. Další rozšíření a pluginy mají svou pevnou cenu, případně je řešením upgrade na vyšší verzi, který se možná v konkrétním případě vyplatí více, než dílčí funkcionality. Řádově začínají poplatky za krabicové e-shopové řešení v desítkách eur měsíčně a končí v tisících.
Shopify | Shoptet | Woo/ WP | Buxus | Magento | |
rychlost spuštění |
⭐⭐⭐ | ⭐⭐⭐ | ⭐⭐⭐ | ⭐⭐ | ⭐ |
vstupní investice |
od 500€ (šablona) | od 500€ (šablona) | od 500€ (šablona) | od 10 000€ | od 100 000€ |
expanze / multi-admin |
✅ | ⭐ | ✅ | ✅ | ✅ |
bezpečnost | ✅ | ✅ | ❌ | ✅ | ✅ |
dedikovaný Projektový manažer | ❌ |
❌ |
❌ |
✅ |
✅ |
SLA monitoring 24/7 |
❌ | ❌ | ❌ | ✅ | ✅ |
lokální zákaznická podpora |
❌ |
✅ |
❌ |
✅ | ❌ |
SEO optimalizace |
✅ | ✅ | ✅ | ✅ | ✅ |
ERP integrace |
❌** | ✅ * | ❌ | ✅ | ✅ |
úpravy na míru |
❌** | ❌ * | ✅ | ✅ | ✅ |
ideální pro (roční obrat) |
1-3mil € | 1-3mil € | 1-3mil € | nad 3mil € | nad 50mil € |
integrované AI |
✅ | ❌ | ✅ | ✅ | ✅ |
B2B zóna |
❌** |
❌ |
❌ |
✅ | ✅ |
měsíční poplatek |
35$ - 2000$ | 13€ - 148€ | od 100$ (základní cena) | od 250€ | od 2000€ |
Vysvětlení:
* Shoptet platí pro balíček Premium
** Shopify je možné v balíčku Plus
Porovnání e-shopů: Shoptet, Shopify, Woocommerce, BUXUS a jiná řešení
V ui42 klademe důraz na individuální přístup a proto velmi dobře víme, že každý online byznys má své specifika, potřeby a také potenciál k růstu. Abychom mohli našim klientům doporučit řešení, které je z pohledu jejich velikosti a charakteru nejvhodnější, rozhodli jsme se porovnat jednotlivá e-shopová řešení z objektivního pohledu.
Porovnávali jsme:
- Shoptet,
- Shopify,
- Woocommerce,
- Magento,
- BUXUS,
- Prestashop,
- Shopsys
- a custom řešení na míru.
Výhody a nevýhody e-shopu na Shoptet-u
Shoptet zaujme na pohled výhodnými cenami. Jednotlivé varianty má rozškálované na základě počtu produktů, přičemž za průměrný PROFI model s 5000 produkty zaplatíte v základu do 100 €. Pokud je těch produktů více, než 50 000, v záloze mají řešení, úplně nebo částečně na míru. Shoptet Premium rozšiřuje API na propojení dalších systémů, design podle vlastních představ a vlastní account. Ačkoliv je mezi slovenskými a českými e-shopy velmi oblíbená platforma, pro středně velký až větší byznys začíná být zajímavým až od prémiového modelu.
Nevýhodou Shoptetu je, že v rámci jednoho redakčního systému není možné editovat více zemí, což snižuje efektivitu administrace. Sice je možné napojit e-shop na Shoptetu k ERP systému, ale spravovat domény v rámci něj je už jiná káva.
UIČKOVSKÝ TIP: Pokud zvážíte, že je Shoptet pro vás tou pravou volbou, ale rádi by e-shop vylepšili v rámci některé z partnerských služeb, jako je například UX, můžete nás oslovit jako Shoptet partnera a my vám rádi pomůžeme zlepšit zkušenost vašich zákazníků s e-shopem.
Výhody a nevýhody e-shopu na Shopify
Shopify je řešení, když na rozdíl od lokálního Shoptetu myslíte více globálně a plánujete i expandovat. Shopify má podporu ve více než 170 zemích celého světa a je to největší CMS v rámci e-commerce s výbornou dokumentací v open source. Hned na úvod tedy důležitá info – Shopify je dražší než Shoptet a má i menší podporu různých doplňků.
Na nejvyšší úrovni je balíček PLUS, který váš e-shop spustí v 50 zemích, zahrnuje velkoobchodní prodej a B2B sekci. Cena začíná na 2300 dolarech měsíčně při tříleté vázanosti. Když už jsme při těch smlouvách, v případě Shopify platí, že mají vymakanější SLA než Shoptet, kde se to odvíjí od integrace. Velkou výhodou Shopify navíc je, že se dá mnohem více upravovat na míru (opět v porovnání se Shoptet-em). Abychom to však shrnuli, pro úplného začátečníka, který se teprve vstupuje do vod e-commerce byznysu, představuje náročnější řešení.
UIČKOVSKÝ TIP: Jelikož jde o řešení zpoza velké louže, je třeba zvýšit pozornost při nakupování na firmu a prací s daněmi a také detaily, jako je zaokrouhlování centů a fakturace celkově.
Výhody a nevýhody e-shopu na Woocommerce
Wordpress, v případě e-shopových rozhraní Woocommerce, používá podle nejnovějších čísel více než 6,5 milionů webových stránek napříč celým světem. Důvodem je zejména dostupná cena, je totiž zdarma. Náklady, které v rámci tohoto CMS vznikají, se objeví při výběru placených pluginů a také na jejich implementaci, přizpůsobení a správu. I díky nim je Woocommerce vcelku flexibilní a jednoduchý na používání pomocí přehledné administrace a celkem velké komunity, která dokáže pomoci i s podporou v případě problémů.
Pokud se podíváme na nevýhody e-shopu na Wordpresse, tou nejčastěji skloňovanou je bezpečnost. V rámci výběru pluginů nebo témat můžete narazit i na takové, které s sebou nesou bezpečnostní rizika. A právě ty jsou důvodem, proč se třeba mít na pozoru a proč se často říká, že je Woocommerce děravý. Kromě toho je při větším množství produktů a návštěvnosti na stránce důležité vybrat dostatečný hosting a důkladnou optimalizaci kvůli rychlosti. Co se týče škálovatelnosti zboží má jednoduše Wordpress své mezery, proto se doporučuje spíše pro menší a středně velké projekty.
Výhody a nevýhody e-shopu na Magento
Magento je opravdu komplexní systém na fungování a správu e-shopu, který se hodí i na specifické projekty. Pokud máte jeden takový právě v talónu, možná to bude ideální řešení právě pro něj. Neomezený počet produktů, vysoká návštěvnost webu a také rozsáhlé nástroje na optimalizaci pro vyhledávač a jiné marketingové aktivity. V případě Magenta můžete spravovat z jednoho admin prostředí i více e-shopů a bez problémů napojit CMS na ERP nebo CRM systém podle potřeby. Velkým plusem jsou pravidelné aktualizace a bezpečné prostředí.
Největší nevýhodou Magenta je pricing. Za všechny výše zmíněné výhody si jednoduše připlatíte vyšší cenu, než v případě všech výše zmíněných řešení. Mluvíme konkrétně o tisících až desítkách tisíc dolarů měsíčně. Ačkoliv platí, že pokud se vám Magento opravdu líbí nejvíce, má i možnost menšího rozhraní pro online byznys s obratem nižším než 500 000 dolarů.
Výhody a nevýhody e-shopu na BUXUS-u
CMS BUXUS tvoříme, aktualizujeme, doplňujeme, zrychlujeme a šijeme na míru v uičku už více než 25 let. To je dost času na to, abychom v něm vychytali i tu nejmenší mušku a dokázali vždy implementovat technologické novinky, jakou je například aktuálně umělá inteligence v e-shopu. Pokud víte, že si váš online byznys vyžaduje e-shop na míru nebo jde minimálně o středně velký e-shop, zde je hned několik důvodů, proč právě CMS BUXUS může být to nejlepší řešení:
- e-shop má moderní a funkční design v souladu s vyladěnou uživatelskou zkušeností,
- jde o výkonné a rychlé řešení, které vás nepřipraví o zákazníky,
- základy jako SSL certifikát a bezpečnost celého e-shopu neseme na našich bedrech,
- pokud máte e-shopů více, pohodlně je spravujete z jednoho admin prostředí,
- možnost vytvořit unikátní B2B zónu pro vaše partnery a velkoodběratele,
- v maximální míře usnadňuje marketingové aktivity, exporty pro třetí strany a optimalizaci pro vyhledávače,
- při expanzi platí, že v jednom jediném CMS spravujete všechny země, jazyky a měny,
- bezproblémové napojení na ERP nebo jakékoliv jiné systémy třetích stran,
- rozšíření pomocí výrobní aplikace, která výrazně zefektivňuje výrobní procesy,
- možnost nekonečného přizpůsobení podle představ, protože v ui42 už více než 27 let neznáme limity.
Nevýhodou BUXUS-u, podobně jako v případě Magenta, je o něco vyšší cena, která komplexnímu custom řešení odpovídá.
UIČKOVSKÝ TIP: CMS BUXUS spojuje všechny výhody ze zmíněných řešení a proto je pro středně velký a jakýkoliv větší online byznys často nejvýhodnějším řešením. Příkladem je stabilní a profitující e-shop pro Kondela, největší B2B e-shop v oblasti vlasové kosmetiky Bezvavlasy, dokonale zvládnutý e-shop pro Dedoles i v čase největšího úspěchu, STYX se svým specifickým B2C a B2B rozhraním nebo FEEDO, které jsme díky BUXUS-u zrychlili jako blesk.
Méně známé Prestashop a Shopsys
Při našem průzkumu jsme narazili na několik lokálních řešení e-shopů. Příkladem je Prestashop, který sice vsadil na expresně rychlé spuštění e-shopu, ale v porovnání s výše uvedeným Shoptetem a Spotify má své jasné limity. Dokonce bychom mohli říci, že vás bude limitovat téměř od začátku. Kromě toho pokulhává i support, takže řešení svého problému se až tak rychle nedovoláte.
Přesně to je kamenem úrazu i další z možností, o trochu méně známého krabicového e-shopu, který funguje zejména na českém trhu - Shopsys. Na Slovensku se s ním často nesetkáte, přičemž navíc aktuálně mění svou podstatu a cenovou politiku.
Kdy je vlastně čas na custom řešení na míru?
Na začátku musíme přiznat, že custom řešení už ze své podstaty není řešení pro ty, kteří chtějí nasadit své online podnikání do provozu zítra a dokonce ani ho častokrát nedoporučujeme úplně novým, začínajícím byznysům.
Ačkoliv jsme výše vypíchli více bodů, ve kterých vás krabicová řešení začnou omezovat, na začátku může být dobré nějakou krabici vyzkoušet. Proč?
- rychlejší nasazení do provozu
- menší počáteční investice
- ideální na otestování byznys nápadu
- možnost naučit se, co na webu potřebujete
V případě, pokud jste už svůj eshop nasadili na krabici a funguje vám váš byznys nápad nebo model, je správné přemýšlet nad diverzifikací nebo expanzí. V tomto momentě přichází čas zamyslet se nad tím, co vás aktuálně omezuje.
Integrace s ERP?
Komplikovaná expanze do zahraničí?
Custom úpravy na webu?
Ano, právě teď přišel čas na custom řešení, které vám pomůže vyřešit každou překážku v online byznysu.
Tak tedy, které e-shopové řešení je nejlepší?
Odpověď necháme na vašem zvážení. Stačí si zadefinovat přibližnou velikost e-shopu a zvážit všechny výše uvedené parametry, které jsou pro výběr vhodného řešení důležité. A nakonec si je porovnat s jednotlivými CMS, které přicházejí v úvahu. Pokud si však stále nevíte rady, ozvěte se nám. V ui42 vám pomůžeme nejen s výběrem správného řešení, ale také jeho nasazením, vývojem a správou. Díky našemu bohatému portfoliu služeb máme jako one–stop shop agentura všechny potřebné služby pro váš (nejen) e-commerce byznys pod jednou střechou.