Průnik UX a SEO je realitou. Které UX parametry by vás při optimalizaci měly zajímat?

Průnik UX a SEO je realitou. Které UX parametry by vás při optimalizaci měly zajímat?

Když se dnes někoho zeptáte, co je to SEO, očekávejte pořádně dlouhou odpověď. Optimalizace pro vyhledávače zahrnuje parametry na webové stránce, mimo ni a mnoho technických faktorů, které je třeba sledovat a neustále zlepšovat. 

Cílem je dosáhnout co nejlepších pozic ve vyhledávání.

SEO však nebylo vždy takovou "vědou", jakou se možná nyní jeví. Pokud se kdysi optimalizovalo zvlášť pro web a zvlášť pro uživatele, právě dnes přichází zlom. UX – user experience (uživatelská zkušenost) se stává součástí optimalizace pro vyhledávač. V ui42 jsme připravili krátký přehled důležitých aktualizací, které se obsahu týkaly a také změny a zajímavosti z posledního update-u Page Experience, který je toho důkazem.

Optimalizace pro vyhledávače se dala snadno obejít pomocí nekalých praktik. Které aktualizace prolomily ledy?

Google algoritmus, množina faktorů, podle kterých vyhledávač hodnotí a následně umisťuje stránky ve vyhledávání, začínal na mnohem jednodušších principech, než jakými se řídí dnes. Když však marketéři zjistili, že takové algoritmy existují a stránky se dají "nastavit" tak, aby se zobrazovaly na prvních pozicích, začali tyto tehdy ještě jednoduché algoritmy zneužívat.

Příkladem bylo nepřirozené přeplňování stránek klíčovými slovy či vytváření mnoha duplicitních stránek se stejným nebo podobným obsahem. Proč? Cíl byl jasný – nafouknout množství obsahu, který na webové stránce je.

Algoritmus se však roky zdokonaloval. Nyní už dokáže velmi snadno odhalit nepřirozený obsah i nepřiměřené množství klíčových slov a podobné aktivity. A to i díky těmto aktualizacím.

Důležité aktualizace Google algoritmu zaměřené na obsah za předešlé roky

Hummingbird odhalil duplicitní obsah 

Jedna z prvních aktualizací nesla název Hummingbird (2013). Na mušku si vzala právě to, jakou má content na webové stránce hodnotu a přínos. Krátké obsahové sekce, které byly vytvořeny pouze za účelem mít co nejvíce klíčových slov, už stránkám v umisťování nepomáhaly. Naopak, byly za podobný obsah potrestány penalizací. To samé platilo i pro duplicitní obsah.

Google RankBrain vnáší do SEO základní prvky UX 

Update s názvem Google RankBrain (2015) se zaměřoval, mimo jiné, na sledování a hodnocení základních UX faktorů:

  1. Bounce Rate (míra opuštění stránky bez vykonání další akce)
  2. kolik stránek si uživatel prohlédl během návštěvy webu
  3. kolik času na stránce strávil
  4. míra prokliku - CTR (click through rate) 

Právě toto jsou významné faktory, které algoritmus vyhledávače ovlivňují. Později však začal Google hodnotit i několik dalších UX metrik.

Výsledek spojení UX a SEO? Přehledná navigace, responzivní design a metriky rychlosti webu jsou must-have, bez kterého se výše nepohnete

Každý web nebo e-shop má jasný cíl. A tím jsou konverze. Znamená to například dosáhnout co nejvyšší čtenosti blogu, prodat více produktů a služeb, vyplnit formulář nebo zprostředkovat nějakou další konverzi. Pokud uživatel navštíví web, kde se dozví odpověď na svou otázku bez toho, aby dlouhé minuty bezcílně proklikával stránky, je cíl splněn. Dosáhnout to lze i díky UX tipům, které dokáží vystřelit e-shop přímo raketově nahoru. Které metriky patří mezi nejdůležitější? 

Navigace na stránce

To, jak se návštěvník na webu chová, je velmi důležitou metrikou pro SEO i UX. Už od momentu, kdy uživatel přijde na stránku, by mu mělo být jasné, jak se dostane k tomu, co hledá. Řešením je navigace na stránce a dostupný relevantní obsah. Ideální případ? Vyřešit každý problém či otázku maximálně na 3 kliky z jakékoliv stránky na webu.

To, co by měla správná navigace zahrnovat, je logická struktura stránky a její menu,  pochopitelné a jasně formulované nadpisy, breadcrumbs (omrvinková navigace) a odkazy na stránkách, na které se dá kliknout.

Uživatelská zkušenost v mobilní verzi stránky

Už od roku 2015 začal dávat Google větší důraz na mobilní verze stránek, jelikož více než polovina hledání probíhala prostřednictvím mobilních telefonů. Bylo proto důležité, aby se webové stránky zobrazovaly správně i na menších obrazovkách, aby fungovaly všechny interaktivní prvky a také, aby bylo možné všechny tlačítka na stránce bez problémů i stisknout. Jednoduše řečeno, aby byl celý web přizpůsoben mobilnímu zařízení.

Častým jevem v období, kdy ještě rychlý mobilní internet nebyl samozřejmostí, bylo pomalé načítání v mobilech. S tímto problémem se setkáváme dodnes. I přesto, že je už rozdíl mezi rychlostí internetu v počítači a mobilu výrazně menší.

Rychlost stránky

Rychlost načítání stránky je už roky jedním z nejdůležitějších faktorů pro co nejlepší umisťování se ve vyhledávání. Je běžným jevem, že návštěvník stránku jednoduše zavře nebo opustí, pokud se načítá příliš dlouho. A to obzvlášť při mobilním prohlížení internetu. Doba, kterou jsou uživatelé ochotni čekat, než se stránka načte, jsou podle výsledků studií nemilosrdné 2 sekundy. Pokud zobrazení stránky trvá déle, návštěvníci ji opouštějí.

Záměr vyhledávání

Klíčová změna nastala ve chvíli, kdy se Google naučil rozlišovat dokonce i to, s jakým záměrem lidé klíčové slovo vyhledávají. Vyhledávač ví rozpoznat, kdy se chce uživatel jen informovat o produktu a kdy ho už chce koupit.

Optimalizovat webové stránky na obecná klíčová slova proto ztratilo význam. Vznikaly landing pages pro vybrané druhy produktů, služeb či obsahu a ty cílily na daná klíčová slova, která lidé hledali. 

Podobné měřítko používal Google i pro hodnocení obsahu. Pokud stránka nabízela kvalitní a informativní obsah a přesně pro to, co lidé ve vyhledávači hledají, byla umístěna ve vyhledávání velmi vysoko.

Jak na SEO v roce 2021? Přivítejte Page Experience jako výsledek toho, jak ovlivňuje uživatelská zkušenost SEO

Už v roce 2020 představil Google nový update, který má velký vliv na uživatelskou zkušenost na webu. Nese název Page Experience.

Aktualizace Page Experience má za úkol propojit takzvaný Core Web Vitals se starými známými parametry, jakými je například zmíněná kvalita mobilní verze stránky, bezpečnost webu, bezpečnostní certifikát a i.

Core Web Vitals ovlivňují pozice ve vyhledávání. Jak přesně?

Pod pojmem Core Web Vitals vystupují tři signály, na kterých je třeba zapracovat, ak má mít web dobré umístění ve vyhledávání

  • Largest Contentful Paint (LCP)

Definuje dobu potřebnou na to, aby se zobrazil obsah na webu. Konkrétně ten největší element, který se na ní nachází (obrázek, video a pod.). Aby bylo hodnocení dobré, tento čas by měl být 2,5 sekundy a méně. Samozřejmě, platí to pro každou stránku na webu.

  • Cumulative Layout Shift (CLS) 

Měří počet nečekaných změn rozložení prvků na stránce. Počítá, kolikrát se nečekaně změní rozložení prvků na stránce. Například tlačítka, obsah ve formě textu nebo obrázky. Takové změny mají velmi špatný vliv na uživatelskou zkušenost, proto by počet měl být v ideálním případě nula. Konkrétně, časový interval maximálně do 0,1 sekundy.

  • First Input Delay (FID)

Čas, odkdy se stránka stává interaktivní. Nebo jinak řečeno, kdy zpracuje a reaguje na úplně první podnět uživatele. Příkladem je kliknutí na tlačítko nebo posunutí boční lišty. Maximální čas, kdy se tak stane, má být do 100 ms

Core Web Vitals však zahrnuje i několik dalších důležitých metrik. Které jsou to a co všechno byste neměli podcenit, pokud chcete zlepšit své umístění ve vyhledávání?

  • First Contentful Paint (FCP)

Tato metrika měří čas, který uplyne, než se zobrazí úvodní prvek na stránce (nadpis, obrázek a i.). Je zřejmé, že pokud se nic na stránce dlouho nenačítává, návštěvník stránku opustí.

  • Speed Index 

Ukazatel, který změří, jak dlouho trvá, než se zobrazí úplně všechny prvky na webové stránce.

  • Time to Interactive (TTI) 

Čas, kdy se na stránce nejen zobrazí texty a grafika, ale stránka i reaguje. Například na jednoduché kliknutí na položku v menu.

  • Total Blocking Time (TBT) 

V momentě, jak je čas mezi FCP a TTI delší než 50 ms, začne Google měřit i tuto metriku.

  • Time to First Byte (TTFB) 

Počítá čas od HTTP požadavku uživatele, až dokud prohlížeč nedostane první bajt požadované stránky. Tento interval by neměl být delší než 600 ms. 

Skutečně to vypadá tak, že si Google vždy najde způsob, jak potrápit optimalizátory stránek novým update-em. Časy, kdy se stránky vylepšovaly z jednoho pohledu pro uživatele a z toho druhého pro vyhledávač a jeho algoritmy, pomalu končí. Výsledkem je však spojení a průnik těchto dvou množin – UX a SEO. A, samozřejmě, i neustále vyladěnější výsledky vyhledávání pro každého z nás. 

Pokud si nejste jisti, zda váš web nebo e-shop splňuje všechny uvedené parametry, rádi vám v ui42 pomůžeme vyšperkovat stránky tak, abyste dosáhli co nejlepších pozic.

KONTAKTUJTE NÁS

Přečtěte si také

 

Děkujeme za odběr!
Čeká vás ještě jeden krok. Klikněte na potvrzovací odkaz, který máte v e-mailu.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později