Když se dnes někoho zeptáte, co je to SEO, očekávejte pořádně dlouhou odpověď. Optimalizace pro vyhledávače zahrnuje parametry na webové stránce, mimo ní a mnoho technických faktorů, které je potřeba sledovat a neustále zlepšovat.
Cílem je dosáhnout co nejlepší pozice ve vyhledávání.
SEO však nebylo vždy takovou “vědou”, jakou se možná teď jeví. Když se kdysi optimalizovalo zvlášť pro web a zvlášť pro uživatele, právě dnes přichází zlom. UX – user experience (uživatelská zkušenost) se stává součástí optimalizace pro vyhledávač. V ui42 jsme připravili krátký přehled důležitých aktualizací, které se obsahu týkaly a také změny a zajímavosti z posledního update-u Page Experience, který je toho důkazem.
Optimalizace pro vyhledávače se dala snadno obejít pomocí nekalých praktik. Které aktualizace prolomily ledy?
Google algoritmus, soubor faktorů, podle kterých vyhledávač hodnotí a následně umisťuje stránky ve vyhledávání, začínal na mnohem jednodušších principech, než jakými se řídí dnes. Když však marketéři zjistili, že takové algoritmy existují a stránky se dají “nastavit” tak, aby se zobrazovaly na prvních pozicích, začali tyto tehdy ještě jednoduché algoritmy zneužívat.
Příkladem bylo nepřirozené přeplňování stránek klíčovými slovy nebo vytváření mnoha duplicitních stránek s stejným nebo podobným obsahem. Proč? Cíl byl jasný – nafouknout množství obsahu, který na webové stránce je.
Algoritmus se však roky zdokonaloval. Nyní už dokáže velmi snadno odhalit nepřirozený obsah i nepřiměřené množství klíčových slov a podobné aktivity. A to i díky těmto aktualizacím.
Důležité aktualizace Google algoritmu zaměřené na obsah za předchozí roky
Hummingbird odhalil duplicitní obsah
Jedna z prvních aktualizací nesla název Hummingbird (2013). Na mušku si vzala právě to, jakou má content na webové stránce hodnotu a přínos. Krátké obsahové sekce, které byly vytvořeny jen za účelem mít co nejvíce klíčových slov, už stránkám v umisťování nepomáhaly. Naopak, byly za podobný obsah potrestány penalizací. To samé platilo i pro duplicitní obsah.
Google RankBrain vnáší do SEO základní prvky UX
Update s názvem Google RankBrain (2015) se zaměřoval, mimo jiné, na sledování a hodnocení základních UX faktorů:
- Bounce Rate (míra opuštění stránky bez provedení další akce)
- kolik stránek si uživatel prohlédl během návštěvy webu
- kolik času na stránce strávil
- míru prokliku - CTR (click through rate)
Právě toto jsou významné faktory, které algoritmus vyhledávače ovlivňují. Později však začal Google hodnotit i několik dalších UX metrik.
Výsledek spojení UX a SEO? Přehledná navigace, responzivní design a metriky rychlosti webu jsou must-have, bez kterého se výše nepohnete
Každý web nebo e-shop má jasný cíl. A tím jsou konverze. Znamená to například dosáhnout co nejvyšší čtenosti blogu, prodat více produktů a služeb, vyplnit formulář nebo zprostředkovat nějakou další konverzi. Když uživatel navštíví web, kde se dozví odpověď na svou otázku bez toho, aby dlouhé minuty bezcílně proklikával stránky, je cíl splněn. Dosáhnout toho lze i díky UX tipům, které dokážou vystřelit e-shop přímo raketově nahoru. Které metriky patří mezi nejdůležitější?
Navigace na stránce
To, jak se návštěvník na webu chová, je velmi důležitou metrikou pro SEO i UX. Už od okamžiku, kdy uživatel přijde na stránku, by mu mělo být jasné, jak se dostane k tomu, co hledá. Řešením je navigace na stránce a dostupný relevantní obsah. Ideální případ? Vyřešit každý problém nebo otázku maximálně na 3 kliky z jakékoliv stránky na webu.
To, co by měla správná navigace zahrnovat, je logická struktura stránky a jejího menu, srozumitelné a jasně formulované nadpisy, breadcrumbs (drobečková navigace) a odkazy na stránkách, na které se dá kliknout.
Uživatelská zkušenost v mobilní verzi stránky
Už od roku 2015 začal dávat Google větší důraz na mobilní verze stránek, protože více než polovina hledání probíhala prostřednictvím mobilních telefonů. Bylo proto důležité, aby se webové stránky zobrazovaly správně i na menších obrazovkách, aby fungovaly všechny interaktivní prvky a také, aby bylo možné všechna tlačítka na stránce bez problémů i stisknout. Jednoduše řečeno, aby byl celý web přizpůsoben mobilnímu zařízení.
Častým jevem v době, kdy ještě rychlý mobilní internet nebyl samozřejmostí, bylo pomalé načítání v mobilech. S tímto problémem se setkáváme dodnes. I přesto, že je už rozdíl mezi rychlostí internetu v počítači a mobilu výrazně menší.
Rychlost stránky
Rychlost načítání stránky je už roky jedním z nejdůležitějších faktorů pro co nejlepší umisťování se ve vyhledávání. Je běžným jevem, že návštěvník stránku jednoduše zavře nebo opustí, pokud se načítá příliš dlouho. A to obzvláště při mobilním prohlížení internetu. Doba, kterou jsou uživatelé ochotní čekat, než se stránka načte, jsou podle výsledků studií bezlítostné 2 sekundy. Pokud zobrazení stránky trvá déle, návštěvníci ji opouštějí.
Záměr vyhledávání
Klíčová změna nastala ve chvíli, kdy se Google naučil rozlišovat dokonce i to, s jakým záměrem lidé klíčové slovo vyhledávají. Vyhledávač umí rozpoznat, kdy se chce uživatel jen informovat o produktu a kdy ho už chce koupit.
Optimalizovat webové stránky na obecné klíčové slova proto ztratilo význam. Vznikaly landing pages pro vybrané druhy produktů, služeb nebo obsahu a ty cílily na daná klíčová slova, která lidé hledali.
Podobné měřítko používal Google i pro hodnocení obsahu. Pokud stránka nabízela kvalitní a informativní obsah a přesně pro to, co lidé ve vyhledávači hledají, byla umístěna ve vyhledávání velmi vysoko.
Jak na SEO v roce 2021? Vítejte Page Experience jako výsledek toho, jak ovlivňuje uživatelská zkušenost SEO
Už v roce 2020 představil Google nový update, který má velký vliv na uživatelskou zkušenost na webu. Nese název Page Experience.
Aktualizace Page Experience má za úkol propojit takzvané Core Web Vitals se starými známými parametry, jako je například zmíněná kvalita mobilní verze stránky, bezpečnost webu, bezpečnostní certifikát a i.
Core Web Vitals ovlivňují pozice ve vyhledávání. Jak přesně?
Pod pojmem Core Web Vitals vystupují tři signály, na kterých je potřeba zapracovat, aby měl web mít dobré umístění ve vyhledávání