Facebook je aktuálně největší celosvětová sociální síť. Pro e-shopy je důležité, že poskytuje i PPC formu reklamy pod názvem Facebook Ads. Facebook od ostatních poskytovatelů PPC reklamy odlišuje i to, že jejich reklamy mohou směřovat nejen na vaši Facebook stránku nebo profil, ale i do vašeho e-shopu na konkrétní produktové stránky.
Obrázek č. 89: Příklady Facebook Ads
Facebook Ads můžete používat i bez vytvořeného Facebook profilu svého e-shopu, ale nedoporučujeme to. Jednak je tam méně nastavení a hlavně reklama musí běžet pod nějakou hlavičkou, což je obvykle Facebook profil. Samozřejmě, o svůj Facebook profil se musíte průběžně starat, což si vyžaduje čas. V první řadě si u Facebook Ads musíte ujasnit cíl reklamy, což může být kliknutí na příspěvek, zobrazení v „newsfeedu“ nebo nějaká interakce, jako například Like nebo komentář. Může to ale být i nákup nebo jiná aktivita, například vyplnění formuláře s kontaktními údaji (e-mail, tel. číslo).
Ve druhém kroku si vybíráte cílovou skupinu pro Facebook Ads. Cílit můžete podle informací, které o sobě zveřejňují uživatelé Facebooku, podle jejich chování můžete cílit na fanoušky svého Facebook profilu nebo jejich přátele. Zajímavá možnost je cílit přímo na vaše zákazníky. Pokud máte databázi s jejich telefonními čísly nebo e-mailovými adresami, můžete ji vložit do Facebooku, kde se spáruje s účty uživatelů, které budou mít stejné údaje. Takto můžete cílit reklamu přímo. Využívá se to například při remarketingu.
Upozorňujeme, že informace o telefonních číslech a e-mailech svých zákazníků musíte mít získané eticky a legálně i s povolením na takovéto marketingové využití. Při použití nelegální databáze vás může Facebook penalizovat. Při vytváření, správě a optimalizaci kampaní pro Facebook Ads využijte nástroje, jako například ROI Hunter48, který šetří čas a nabízí nové funkce, které nejsou běžně dostupné přes Facebook.
Facebook Ads vs Google Ads
Hlavní rozdíl mezi Facebook Ads a Google Ads je v tom, že Google Ads je racionální reklama oproti emocionální Facebook Ads reklamě. Google Ads odpovídá reklamou na váš dotaz na rozdíl od Facebook Ads, který dotaz spíše vytváří. Odpovídá tomu i forma, která je v případě Google Ads stručná a textová na rozdíl od vizuálně bohaté Facebook Ads. Facebook Ads reklama musí být graficky poutavá, protože časový interval, během kterého musí zaujmout návštěvníka Facebooku, je velmi krátký, někdy jsou to jen milisekundy.
Hodnocení Facebook Ads
Facebook má vlastní trackovací kód Facebook Pixel, přes který sleduje konverze. Plní podobnou funkci jako Google Analytics pro Google Ads. Rozdíl je však v tom, že Facebook Pixel hodnotí konverze hned po zobrazení reklamy (postview conversion) na rozdíl od Google Analytics, který hodnotí jen konverze na e-shopu po kliknutí na reklamu (postclick conversion). Je to důležitá informace, protože při porovnávání obratů přes Facebook a Google jsou velké rozdíly.
Sociální síť Instagram patří Facebooku a fungují tam stejné a podobné reklamní formáty. Stejně jako Facebook i Instagram je založený na vizuálně působivých reklamách.
Obrázek č. 90: Reklama na Instagramu
Výběr PPC agentury nebo PPC odborníka
Vícekrát jsme se zmínili o tom, že návrh, správa a rozvoj PPC kampaní je aktivita, kterou se obvykle vyplatí přenechat odborníkům. Je náročná na množství práce i na udržování know-how v této rychle se rozvíjející oblasti. Při výběru PPC agentury platí stejná doporučení pro porovnávače, pro Google Ads i pro Facebook Ads. Samozřejmě, hledáte takové, kteří mají zkušenosti a reference s PPC pro e-shopy. PPC agentury specializované na e-shopy umí automatizovat velkou část práce s množstvím produktů, klíčových slov, kampaní a reklamních textů.
My v ui42 na to používáme různé nástroje a skripty, přičemž doslova programujeme reklamy z XML souboru v reálném čase. Hlavním cílem spolupráce je zefektivnit PPC kampaně, a proto se zajímejte o přínos i úspory z efektivní správy a rozvoje PPC reklamy. V případě reklamních produktů Google a Facebook vám při výběru pomohou jejich partnerské programy.
Google Partners
Pro výběr agentury nebo odborníka na Google produkty je k dispozici Google Partners Search 49, kde je strukturovaný seznam certifikovaných subjektů, které mají absolvované zkoušky ze znalosti Google Ads. Ads nabízí kromě základní zkoušky i specializované pro Vyhledávání, Google Nákupy, Display reklamu, YouTube reklamu a Mobilní reklamu.
Facebook partneři
Facebook si také buduje svou síť partnerských agentur. Aktuálně existují dva typy certifikovaných agentur: exkluzivní Facebook Marketing Partner, určený jen pro velmi velké agentury, a Facebook Premier Partner, vhodný pro agentury, které spravují účty a reklamu na Facebooku i pro e-shopy. Stejně jako v případě Google, i Facebook partneři vědí dříve o připravovaných novinkách, účastní se školení, mají přístup k beta verzím nových produktů, jako i vyšší úroveň zákaznické podpory. Online marketing je tak důležitý pro e-shopy, že spolupráce s PPC agenturou často naroste do užšího partnerství, ve kterém se PPC agentura stává až business partnerem, s kterým si určujete další cíle i způsob, jak je dosáhnout. Pamatujte na to už při prvním výběru a zvažte, zda vybraná agentura má potenciál i na takovéto užší partnerství.
Obrázek č. 91: Profil certifikovaného Google Partnera