ROZBEH E-SHOPU - Cenové srovnávače

ROZBEH E-SHOPU - Cenové srovnávače

Porovnávač (comparison shopping website) je vlastně vyhledávač, který návštěvníci e-shopů používají na filtrování a porovnávání produktů podle ceny, vlastností, hodnocení a dalších kritérií. O porovnávačích jsme psali už v první kapitole jako o vhodném nástroji na průzkum cen a dalších aspektů konkurence. Na Slovensku jsou největší porovnávače Heure-ka.sk, Pricemania.sk a Najnakup.sk, v Česku jsou to Heureka.cz, Zbozi.cz a Srovna-me.cz, v Maďarsku jsou to Arukereso.hu, Argep.hu a Olcsobbat.hu, v Rumunsku jsou to Compari.ro, Shopmania.ro a Price.ro. V Rakousku a Německu jsou cenové porovnávače méně dominantní a tam je potřeba připravit se na marketing přes Ebay a Amazon. V některých zemích patří mezi porovnávače i Google Nákupy (Google Shopping).

Obrázek č. 66: Stolní hra Dobble na Heureka.sk

Cenové porovnávače využívají především zákazníci, když už vědí, jaký produkt chtějí. Úvodní fázi průzkumu už mají za sebou a hledají, ve kterém e-shopu ho koupí. Pokud prodáváte v e-shopu produkty, které vyrábíte jen vy, například trička na zakázku, standardní porovnávače nejsou vhodnou formou marketingu. Jste jediný a zákazník vás nemá s kým porovnat. V poslední době se objevují i porovnávače pro oblasti, kde zákazník neví přesně, co chce, a hledá inspiraci, například Favi.sk pro nábytek, Glami.sk pro módu a univerzální Shopalike.sk. Kladou velký důraz na design samotných stránek a především pěkné a kvalitní fotky produktů, méně na standardizované parametry jako na klasických porovnávačích typu Heureka.

Úspěch porovnávačů u nás i v několika sousedních zemích střední a východní Evropy je založen na naší nákupní mentalitě a aktuální ekonomické situaci, kdy hledáme především nízké ceny. Už ale není úplně pravda, že na prodej přes porovnávače jsou nezbytné nízké ceny. Porovnávače se totiž přirozeně snaží preferovat renomované e-shopy, které jim za to zaplatí. Proto přicházejí porovnávače s novými formáty reklamy a akcemi, které zdůrazňují jiné aspekty produktů a e-shopů, než je jen nízká cena. Jde hlavně o hodnocení a skladovou dostupnost, která je důležitá především během sezóny, např. vánoční. Vždy pomůže i zobrazení výhod e-shopu, jeho reputace a značky. Heureka například pořádá každý rok v listopadu akci „den dopravy zdarma“, která některým e-shopům dokáže udělat týdenní obrat za jeden den.

Porovnávače vydělávají podobně jako PPC reklamy, t. j. e-shopy platí za kliknutí na odkazy zveřejněné v porovnávačích. Z hlediska e-shopu je důležité být na atraktivních místech v porovnávači, aby potenciální zákazníci klikli na odkaz do vašeho e-shopu. Atraktivní místa jsou obvykle dražší, a tak je situace podobná jako v jiné PPC reklamě, kde hledáte kompromis mezi náklady a potenciálním ziskem. V této části vysvětlíme základní principy potřebné na rozjezd a efektivní marketing přes porovnávače. Některé detaily jsou technicky náročnější a při jejich realizaci budete potřebovat pomoc programátora, který vyvíjí váš e-shop. Principy jsou obecně platné pro porovnávače, kvůli praktičnosti je budeme uvádět příklady z největšího slovenského a českého porovnávače Heureka.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.