Reklama na Facebooku – jak ji nastavit, jak funguje a jaká je její cena?
Reklama na Facebooku přináší skvělé výsledky v případě, že je správně nastavena. Vedle ostatních performance marketingových strategií patří k těm nejhledanějším. Proč? V roce 2024 jí předpovídají dosah až 1.98 miliardy uživatelů. Množství různých variant, škálování, nastavení cílů a přímý zásah publika ohraničeného na základě zájmů, které chcete. To jsou výhody placené reklamy na Facebooku, z nichž můžete těžit klidně i vy. Přečtěte si vše, co potřebujete vědět, abyste se rozhodli, zda je pro vás zajímavá.
Co je reklama na Facebooku?
Reklama na Facebooku je online marketingový nástroj, díky kterému prostřednictvím placené reklamy dosáhneme požadovaný cíl. Zobrazení události, interakci s výzvou, proklik na webovou stránku nebo přímo objednávku. To vše jsou jen příklady toho, co všechno víme díky reklamě na Facebooku dosáhnout, přičemž výběr cílů je opravdu bohatý. Kromě toho, že reklamou na Facebooku dosahujeme sledované konverze, je to skvělý způsob, jak budovat povědomí o značce nebo produktu.
Výhody reklamy na Facebooku
Algoritmus a výhody sociální sítě na reklamu
To, co je největší výhodou tohoto typu reklamy, je použití promyšlených algoritmů a opravdu bohatých demografických údajů potřebných pro detailní škálování. Facebook tak díky reklamě v rámci modré sítě poskytuje unikátní příležitost zacílit vaše kampaně s přesností, kterou u jiných typů reklam, například PPC kampaní ve vyhledávači Google, jen těžko dosáhnete. Sociální síť totiž těží z informací, které uživatelé sami o sobě zadávají, nebo se vytříbí na základě jejich chování. Reklama na Facebooku může být díky tomu přizpůsobena na základě věku, pohlaví, zájmů, chování a dalších kritérií, díky čemuž efektivněji oslovíte vybranou cílovou skupinu.
Najít své publikum na této sociální síti tedy nebude těžké. Vždy je však potřeba zvážit jeho ideální parametry, protože doby, kdy Facebooku dominovali náctiletí, jsou už dávno pryč. Po odlivu na konkurenční sociální sítě, jako je například TikTok, Pinterest nebo Snapchat používá aktivně Facebook už jen 33 % dospívající populace. Pokud však vaši cílovku tvoří především věkové rozmezí 25 – 34 let, rozhodně budete inzerovat na správném místě.
Spravování reklamy na Facebooku a implementace AI
Další obrovskou výhodou je spravování a nastavení reklamy v uživatelsky vyladěném prostředí nástroje Ads Manager, odkud můžete spravovat reklamy nejen modré sítě, ale také stále oblíbenějšího Instagramu. A v poslední době se do popředí dostávají i výhody automatizovaných reklam a nastavení, které pomocí umělé inteligence Facebook vyhodnocuje za nejvhodnější podle sledovaných cílů.
Budget na reklamu máte ve svých rukou
Při správně nastavené kampani máte navíc vše ve svých rukou a díky dennímu či celkovému limitu, který plánujete utratit na danou kampaň, nehrozí, že vám výdaje nečekaně narostou. Díky tomu můžete reklamu na Facebooku optimalizovat, rozpočet v případě potřeby navýšit nebo naopak, kdykoliv zastavit, pokud se vám zdá být neefektivní.
Vyhodnocení a analýza reklamních kampaní na Facebooku
Poslední velkou výhodou je, že po ukončení kampaně dokážete přesně změřit, jak byla efektivní a jaký měla úspěch. Případně, kde nastal problém, pokud nesplnila svá očekávání. Protože platforma poskytuje rozšířené analytické nástroje, můžete sledovat výkonnost svých kampaní i v reálném čase a optimalizovat je pro maximální výsledky, jak jsme výše uvedli.
Jak funguje reklama na Facebooku?
Reklamu na Facebooku lze hodnotit z pohledu počtu kliknutí na reklamu (PPC – cost per click) nebo na základě zobrazení CPM – cost per mile (platba za počet zobrazení). Podobný model se používá i v případě reklamy na Google nebo na jiných reklamních sítích. Výhodou tohoto typu reklam je vyšší návratnost investice (ROI) a okamžité výsledky přetavené do konverzí. Už zmíněné detailní cílení, flexibilní rozpočet a možnost reklamu měřit a vyhodnocovat z ní dělají nepostradatelnou součást marketingového mixu úspěšného online byznysu.
V případě Facebooku jde v podstatě o formu soutěže nebo jinak řečeno aukce, kde se kromě vás o omezený reklamní prostor uchází i množství jiných inzerentů. To, jak efektivní reklama bude, závisí od počtu zobrazení, toho jak kvalitní je vizuál a textový obsah reklamního sdělení a také toho, jaká bude interakce uživatele s reklamou, když se mu zobrazí.
Jak dosáhnout, aby byla placená reklama na Facebooku efektivní?
V první řadě jde o to, aby byla kampaň relevantní a tedy zaujala a oslovila cílové publikum. Tomu napomůže už zmíněná vyladěná kreativa – zajímavá grafika nebo video a trefný text, ideálně se srozumitelnou výzvou k akci. Nikdo však není Nostradamus, aby věděl předpovědět, který ze dvou či více formátů bude v konkrétním případě fungovat lépe.
Právě proto se pro dosažení úspěšné reklamy na Facebooku počítá s A/B testováním a také optimalizací kampaně z pohledu rozpočtu nebo umístění. V neposlední řadě je tu jasný cíl a tedy interakce s publikem. Měřitelný výsledek, který dokáže jasně odpovědět na otázku, jak moc je reklama úspěšná. Příkladem je like, sdílení, komentování, vyplnění formuláře přímo na Facebooku nebo proklik.
V průměru dosahují reklamy na Facebooku napříč různými odvětvími průměrnou míru prokliku 2,5 %. V případě cestovního ruchu jde dokonce o CTR (click through rate) v průměru kolem 6% a to už jsou opravdu zajímavá čísla. I když ostatní sociální sítě přicházejí s novými reklamními možnostmi, data z posledních let naznačují, že časy reklamy na Facebooku ještě neřekly své poslední slovo. Report výsledků třetího čtvrtletí roku 2023 v rámci Meta dokonce hovoří o 31 % zvýšení zobrazení reklam a průměrném snížení ceny za reklamu o 6 %.
Jaké typy reklamních formátů Facebook nabízí?
Při spuštění reklamy na Facebooku máte k dispozici hned několik typů formátů. K původní reklamě ve feedu nebo v pravé straně obrazovky přibyly další možnosti, jak potenciálního zákazníka či fanouška oslovit. Dříve, než si řekneme, co je důležité zvážit při výběru konkrétního formátu, v krátkosti malý přehled toho, co Facebook Ads nabízí.
Oblíbená obrázková reklama
Jednoduchá, praktická a účinná. Základem je poutavá grafika na prezentaci produktu nebo služby, která nezanikne ve feedu mezi ostatními. Ačkoliv se reklama na Facebooku označuje jako sponzorovaný příspěvek, někdy je na první pohled opravdu těžké zjistit, že jde o reklamu. Statické obrázky se používají především na zvýšení povědomí o značce a zvýšení návštěvnosti profilu, fanpage či webové stránky. Aby však reklama po čase nebyla okoukaná, je lepší možností po čase kreativu obměnit a zaujmout jiným způsobem.
Video reklama
Video vládne světem sociálních sítí. Video reklama na Facebooku může mít různou délku, od krátkého videa až po delší formáty. Ty se však velmi nedoporučují, protože divák je málokdy trpělivý, aby si prohlédl celé reklamní sdělení. Nejčastěji se tyto reklamní formáty zobrazují ve feedu, ve stories nebo v živém vysílání. Co je však velmi zajímavé a rozhodně stojí za zmínku je, že náklady na video reklamu na Facebooku představují jen přibližně 10 % nákladů v porovnání s klasickou obrázkovou reklamou nebo karuselem.
Carousel
Karuselové reklamy umožňují zobrazit více obrázků v jedné reklamě. Právě proto jsou ideální pro reklamy, kde chcete upřít pozornost na více produktů, detailů produktu nebo netradiční vyprávění příběhu krok za krokem. Carousel se používá na zvýšení povědomí o značce/produktu nebo dosažení prokliků v rámci reklamy.
Slideshow
Slideshow reklamy vytvářejí pohyblivé obrázky z více statických obrázků. Je to cenově dostupná a velmi zajímavá alternativa k klasickým video reklamám. V případě slideshow a také video reklam se však může vyšpl