SEO audit odhaluje slabá místa: Jak na kvalitní SEO analýzu?

SEO audit je komplexní dokument, který prověří, jak na tom webová stránka z pohledu optimalizace pro vyhledávače stojí. Sestavení takového auditu můžete svěřit do rukou SEO konzultanta nebo agentury, která dokáže následně zajistit i jeho komplexní zapracování. Zajímá vás blíže, co přesně SEO audit obsahuje a jaký je jeho význam?

SEO audit odhaluje slabá místa: Jak na kvalitní SEO analýzu?

SEO audit odhaluje slabá místa: Jak na kvalitní SEO analýzu?

SEO audit je komplexní dokument, který prověří, jak na tom webová stránka z pohledu optimalizace pro vyhledávače stojí. Sestavení takového auditu můžete svěřit do rukou SEO konzultanta nebo agentury, která dokáže následně zajistit i jeho komplexní zapracování. Zajímá vás blíže, co přesně SEO audit obsahuje a jaký je jeho význam?

SEO audit odhaluje slabá místa: Jak na kvalitní SEO analýzu?

Co je to SEO audit a k čemu slouží?

SEO audit obvykle představuje výstup rozsáhlejší analýzy, která prověřuje všechny důležité faktory ovlivňující pozice webové stránky v organickém vyhledávání. Když mluvíme o vyhledávači, v případě tohoto článku se soustředíme primárně na Google. Právě ten má podle statistik 95,32 % podíl v rámci mobilních vyhledávání a 81,95 % při vyhledáváních na desktopových zařízeních.

Jaké jsou výhody SEO – optimalizace pro vyhledávač? 

SEO je zkratka pro optimalizaci pro vyhledávače (Search Engine Optimization). Cílem souboru těchto aktivit a úprav na webové stránce (on page SEO) a mimo ni (off page SEO) je její zviditelnění v neplaceném – organickém, vyhledávání. Pokud se stránka zobrazí na prvních příčkách ve výsledcích vyhledávání na klíčovou frázi, je velkým předpokladem, že na ni hledající klikne. Podle nejnovějších dat prvních pět výsledků na první stránce vyhledávání (SERP) generuje dokonce až 69,1 % všech prokliků. 

Zatímco placená reklama ve vyhledávači Google přináší výsledky okamžitě, v případě SEO – optimalizace pro vyhledávače, jde o kontinuální a dlouhodobější proces, který ve srovnání s placenou reklamou nemá takové dopady na rozpočet. Aby jste věděli, jak na tom webová stránka z pohledu optimalizace je, jaké jsou její silné a naopak slabé stránky, které můžete zlepšit, je kvalitní SEO audit prvním krokem, odkud se odrazit. 

Jaké SEO nástroje se používají na vyhotovení auditu?

Aby byl SEO audit opravdu spolehlivým výstupem, opírajícím se o aktuální data, existuje množství dostupných nástrojů, jak jednotlivé faktory analyzovat. Seznam SEO hodnotících faktorů, které algoritmus bere v úvahu, obsahuje více než 200 položek. Některé jsou potvrzené, jiné jsou jen domněnky. Přinášíme přehled nejpoužívanějších a spolehlivých SEO nástrojů, které prověří kondici webové stránky. Placené i ty zdarma.

UIČKOVSKÝ TIP: Každý z uvedených SEO nástrojů má nějaké výhody a nevýhody, či důvody, proč ho SEO konzultanti upřednostňují. Proto na sestavení kvalitního SEO auditu doporučujeme kombinaci více nástrojů.

Google Search Console je free SEO nástroj 

Google Search Console je bezplatný nástroj přímo od Googlu. Snadno pomocí něj získáte informace o tom, jak vyhledávač vidí webovou stránku a odhalíte problémy například s indexováním, vyhledávacími dotazy nebo jak na tom web stojí v mobilní verzi. 

Ahrefs je u SEO konzultantů dlouhodobě no.1 

Kromě tipů pro lepší optimalizaci a podkladů pro kvalitní SEO audit, nabízí Ahrefs například přehlednou analýzu konkurence. Navíc dokáže vyhledat potenciálně atraktivní klíčová slova, na která se zaměřit a vytipovat nápady na tvorbu obsahu – důležité součásti optimalizace. Svůj vlastní plán si můžete vybrat z několika placených verzí nebo si dokonce sestavit vlastní.

Screaming Frog SEO Spider Tool 

Screaming Frog patří k dlouhodobě nejpoužívanějším SEO nástrojům, který dokáže doslova prolézt celou webovou stránku. Objeví přelinkování, které je třeba napravit, analyzuje metadata (title a description), odhalí duplicitní obsah, vygeneruje sitemapu a mnoho dalších detailů. Tohoto pomocníka můžete využívat ve free i placené verzi.

Semrush je komplexní nástroj pro SEO i marketing

A tedy i kvalitní podklady pro SEO audit. Po bezplatné 7denní verzi na ochutnávku se můžete rozhodnout, zda tohoto pomocníka pro rozsáhlé možnosti na audit stránek, analýzu konkurence, sledování klíčových slov nebo obsahovou analýzu využijete nebo ne. Kromě toho se vám Semrush hodí i na průzkum konkurence, PPC nebo dokonce marketing na sociálních sítích.

Google Analytics jako must have SEO nástroj 

Data jsou základ. Potřebujete je nejen v rámci automatizace a neustále se vyvíjející umělé inteligence. Data jsou nejrelevantnější rozhodovací faktor pro výběr vhodné strategie a na druhé straně zrcadlo, které vám přesně napoví, jak se vám daří a co je třeba zlepšit. Většinu odpovědí na své otázky najdete v Google Analytics. Jde o bezplatný nástroj od Googlu, který nabízí podrobné statistiky o návštěvnosti webové stránky, chování se uživatelů na jednotlivých podstránkách a konverzích, které jsou důležité pro pochopení úspěšnosti SEO strategie.

UIČKOVSKÝ TIP: Jedna věc je s daty pracovat, rozhodovat se na základě nich a analyzovat svůj byznys. Ta druhá, o které se však mluví méně, je data vlastnit. Zajímá vás, v čem je rozdíl? Přečtěte si srovnání dvou nástrojů – Google Analytics versus Matomo a zjistěte, jaké možnosti vám vlastnictví dat přináší.

Technická část SEO auditu. Co zahrnuje? 

SEO audit se skládá ze dvou částí. Technické a obsahové. Pro lepší pochopení rozdílu mezi nimi můžeme říci, že technický audit zkoumá to, co uživatel nevidí, ale vyhledávač ano. Jde většinou o to, zda může algoritmus vyhledávače procházet a indexovat obsah webové stránky bez problémů. Nebo jak rychlý web je. Částí, na které se technická část SEO auditu zaměřuje, je hned několik. Které jsou to?

Indexace stránek – pozor na crawl budget 

Indexace stránek je proces, při kterém vyhledávač zaznamenává obsah webových stránek do své databáze s cílem zobrazovat stránky ve výsledcích vyhledávání. Robot vyhledávače stránku zpracuje, a ta se může zobrazovat na vyhledávané dotazy. Aby to bylo možné, je nutné, aby na takovou stránku směřovaly odkazy z již indexovaných stránek. 

Avšak pozor. Množství stránek, které vyhledávač zaindexuje, je omezenéto je právě crawl budget. Tento rozpočet se liší pro různé weby a je ovlivněn mnoha faktory, jako je rychlost serveru, počet a kvalita interních odkazů, stejně jako aktuálnost a důležitost obsahu.

UIČKOVSKÝ TIP: Aby jste efektivně využívali crawl budget, ujistěte se, že nabízíte vyhledávači indexaci důležitých a kvalitních stránek. Vyhnout by jste se měli duplicitním, neaktuálním nebo nepodstatným stránkám. Příkladem jsou podstránky s informacemi o zapomenutém hesle nebo nulové stránky v číslování. Právě ty můžete označit tagem “noindex” a robot vyhledávače je automaticky vynechá.

Sitemap a robots.txt 

Druhou možností, jak vyhledávači jasně definovat, které podstránky indexovat (zařadit do vyhledávání) a které ne, je robots.txt. Jde o kořenový soubor přímo v adresáři webového serveru, v rámci kterého se spravuje přístup ke stránkám (povoluje a zakazuje). Rozdíl mezi těmito dvěma možnostmi je v tom, že robot.txt nezabraňuje indexaci stránek, pokud jsou na ně odkazy z jiných stránek, spíše jen zabraňuje přímému procházení stránek vyhledávačem. V případě, že stránku indexovat nechcete vůbec, lepším variantem je použití meta tagu “noindex”.

V rámci robots.txt je velmi žádané uvést i specifikaci sitemap – takzvané mapy stránky, která pomáhá v efektivnější indexaci všech podstránek. Nemusí být jen jedna. Roboty ocení, pokud budou sitemapy rozdělené třeba podle kategorií, obsahových podstránek (blog) a informačních podstránek. Bonusovým tipem je uvádět v rámci sitemap priority podstránky v rámci celého webu, informaci o tom, jak často se podstránka mění a například i to, kdy byla naposledy upravená.

Co znamená kanonizace v rámci SEO? 

Kanonizací podstránek určíte preferovanou stránku v případech, pokud existují více url adres, které vedou na stejný nebo velmi podobný obsah. Díky tomu kroku dokáže robot vyhledávače lépe pochopit, kterou stránku indexovat a následně zobrazit ve výsledcích vyhledávání, čímž se zabrání problémům s duplicitním obsahem. 

Kanonizace je nezbytná například

  • v případech filtrování/řazení produktů, pokud se změnou podmínek mění i url adresa, 
  • při variantách produktu (barva, velikost a podobně),
  • při parametrech konkrétního uživatele (pokud sledujete data, odkud přišel a podobně),
  • <li style="font-weight: 400;" aria
Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.