E-shop Barometr 2023: E-shopy v průzkumu odhalily pozitivní očekávání

Každoroční průzkum E-shop Barometer v realizaci ui42 a KPMG Slovensko přinesl i tento, v pořadí již osmý ročník, pohled do zákulisí e-commerce na Slovensku. Tentokrát se i díky spoluúčasti partnerů Ecommerce Bridge a Shoptet zapojilo 107 respondentů. Jak hodnotí e-shopy uplynulý rok 2023 a co očekávají od toho následujícího?

E-shop Barometr 2023: E-shopy v průzkumu odhalily pozitivní očekávání

E-shop Barometr 2023: E-shopy v průzkumu odhalily pozitivní očekávání

Každoroční průzkum E-shop Barometer v realizaci ui42 a KPMG Slovensko přinesl i tento, v pořadí již osmý ročník, pohled do zákulisí e-commerce na Slovensku. Tentokrát se i díky spoluúčasti partnerů Ecommerce Bridge a Shoptet zapojilo 107 respondentů. Jak hodnotí e-shopy uplynulý rok 2023 a co očekávají od toho následujícího?

E-shop Barometr 2023: E-shopy v průzkumu odhalily pozitivní očekávání

Problémy s cashflow a výrazné investice do reklamy

Po uplynulém roce, kdy e-commerce z velké části zasahovala inflace, nedostatek zboží a rostoucí ceny za energie, vstupovaly v roce 2023 do hry i další faktory. V největší míře, v téměř 40 % zastoupení, označily e-shopy za největší výzvu cashflow. V těsném závěsu se potýkaly s nedostatečným zájmem o své prodejní portfolio. V tomto směru však ve srovnání s předchozím rokem nastal pozitivní obrat, když v roce 2022 považovalo za největší problém pokles zájmu o produkty/služby až 53 % e-shopů. 

To však neznamená, že e-shoperi neinvestovali. V největší míře to bylo, jak už bývá zvykem, do reklamy a komunikace. Mluvíme o více než 75 % respondentech. Další velkou položkou v pořadí byl lidský kapitál, změny v prodejním portfoliu a investice do CMS (redakčního systému e-shopového řešení), všechny v přibližně třetinovém zastoupení. Téměř každý čtvrtý respondent označil jako velkou výzvu konkurenční boj a přetrvávající inflaci.

Aby si e-shopy své zákazníky udržely i nadále, téměř 62 % z nich si zakládá především na kvalitních produktech. Více než polovina se snaží vyladit svůj zákaznický servis, včetně reklamací a téměř polovina samotné řešení – přehledný a funkční e-shop. Skoro každý desátý e-shop však zpětnou vazbu od svého zákazníka nijak dále nesleduje. Ti, kteří tak činí, používají Heuréka dotazník spokojnosti (37,4 %) nebo svůj vlastní dotazník (19,6 %).

V meziročním srovnání cítit nádech optimismu 

Po konzervativních očekáváních z předchozího ročníku, kdy jen málo přes 10 % e-shopů zaznamenalo podle tehdejšího vývoje meziroční růst tržeb a 36 % stagnaci, přichází pro e-commerce dobrá zpráva. Více než tři čtvrtiny respondentů už v této chvíli ví, že zaznamenali růst nebo jsou na tom srovnatelně lépe než v předchozím roce. Výraznější nárůst tržeb (26 % – 50 %) hlásí 17 % eshoperů a o něco nižší (méně než 25 % růst) téměř polovina z nich. Důvodem, proč e-shopy rostou, jsou podle průzkumu efektivnější kampaně, vyšší zájem o produkty a služby a také vyšší průměrná hodnota nákupu. Ty e-shopy, které zaznamenaly meziroční pokles tržeb, označily, že šlo o méně než 25 %.

Co odrážejí přípravy na TOP sezónu v roce a Black Friday?

Poslední kvartál v roce je v e-commerce náročný. I v tomto směru z průzkumu vyplynulo, že letos e-shopy očekávají vyšší nárůst tržeb, než v případě toho předchozího. Zatímco v roce 2022 očekával největší podíl dotázaných mírný pokles obratu, v roce 2023 se misky vah naklonily ve prospěch mírného nárůstu. V míře do 25 % ho očekává čtvrtina dotázaných a téměř 17 % odhaduje dokonce více než 25 % růst. 

Z průzkumu vzešel i překvapivý fakt, že jen polovina respondentů se na Vánoce a Black Friday či Cyber Monday připravuje speciálními akcemi nebo kampaní. Jako vrchol roku ho označilo méně než desetina dotázaných. 28 % e-shopů se zaměřuje na celoroční chod byznysu, kterému přizpůsobují i akce a kampaně ve své režii. 

Více než tři čtvrtiny e-shopů využívá nebo plánuje nasadit umělou inteligenci

V největší míře je zastoupený nástroj Chat GPT, který označilo více než 46 % respondentů. E-shopy používají AI nejčastěji na generování obsahu (popisků, článků, textového obsahu, obrázků a videonávodů). Více než polovina dotázaných zhodnotila, že díky umělé inteligenci fungují efektivněji a 15 % potvrdilo nižší náklady a optimalizaci zdrojů v rámci fungování e-shopu. 

Potenciál AI a jejích nástrojů stále nevyužívá 23 % dotázaných respondentů, kteří v ní nevidí přidanou hodnotu. Na druhé straně je tu 42 % e-shopů, které označily lidské zdroje jako jednu z největších investic v roce 2023. Podle desetiny e-shopů je to právě umělá inteligence, co jim pomohlo zautomatizovat procesy a pokrýt lidské zdroje. Proto je na místě zjistit, jak přesně dokáže AI pomoci právě konkrétnímu e-shopu a optimalizovat procesy na míru. Nepřesné a neobjektivní výsledky, kterých se většina e-shopů v souvislosti s umělou inteligencí obává, jsou odstranitelným předsudkem. Stačí si zvolit a naladit ten správný nástroj.

Robo Háger, Marketing Director ui42

Pozitivní výsledky se odrážejí i na ambicích expandovat do zahraničí

Více než 60 % e-shopů vyjádřilo v průzkumu ambici rozšířit své podnikání i na zahraniční trhy, přičemž přes 33 % z nich to má v plánu už v budoucím roce. Druhá polovina z nich zatím nemá konkrétní představu.

 Ve srovnání s minulým rokem klesla i míra těch, kteří uvažují nad prodejem nebo nástupnictvím (přibližně 25 % dotázaných).

Ambice rozšiřovat se do zahraničí a očekávání růstu tržeb odrážejí pozitivní rok v e-commerce. Navzdory tomu, že e-shopy měly pro tento rok konzervativní očekávání, téměř 80 % zaznamenalo růst nebo jsou na tom meziročně stejně. Ani vysoká míra inflace v uplynulém roce výrazně neoslabila poptávku spotřebitelů a také neodradila e-shopy od investic do reklamy, lidských zdrojů či technologií.

Ivana Mazániková, partnerka zodpovědná za sektor maloobchodu, KPMG na Slovensku


Průzkumu E-shop Barometer se v roce 2023 zúčastnily e-shopy zaměřené převážně na B2C nebo kombinaci B2C a B2B sféry. Etablované na slovenském trhu více než 5 let (přibližně 50 % z nich), ale i ty mladší. Plány expandovat nebo alespoň úvahy o nich v blízké budoucnosti odhalila větší polovina respondentů. Ve srovnání s minulým rokem dokonce klesla i míra těch, kteří uvažují nad prodejem nebo nástupnictvím (přibližně 25 % dotázaných). 

Stáhněte si výsledky průzkumu v komplexním dokumentu (.pdf)

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.