Na Google Analytics 4 bychom si měli zvykat všichni. Čím dříve ho spustíte, tím dříve sbíráte data.

Na Google Analytics 4 bychom si měli zvykat všichni. Čím dříve ho spustíte, tím dříve sbíráte data.

V článku se dozvíte:

  1. Co je Google Analytics 4
  2. Proč by vás měl tento nástroj zajímat?
  3. Jaké změny GA 4 přináší
  4. Proč doporučujeme začít s Google Analytics 4 například... už dnes!

Co je Google Analytics 4? Nebo jak se z beta verze Google Analytics App + Web vyklubal nový nástroj

Google Analytics 4 je nejnovější verze analytického nástroje, dosud dobře známého jako Google Analytics. Pokud se vám zdálo, že je těch verzí v poslední době nějak více, není to jen zdání. Už od roku 2019 testuje Google v beta verzi (Google Analytics App + Web) nové prostředí, ale hlavně nástroje, které v říjnu 2020 představil pod zmíněným názvem Google Analytics 4. 

Dosud platilo, že pro aplikace a weby nebylo možné sjednotit data potřebná na analýzu e-commerce projektu. Obě verze fungovaly na odlišném vlastnictví (Property). Hlavním rozdílem, díky kterému svítá v GA 4 na lepší časy, jsou právě měření napříč aplikacemi i weby. A nakonec i jedno vlastnictví, na kterém celá analytika projektu stojí.

Proč by Google Analytics 4 měl zajímat každého, kdo své online aktivity vyhodnocuje?

Samotný Google avizoval, že nové nástroje, funkce a vylepšení se budou týkat už jen GA 4. V kuloárech se tedy oprávněně předpokládá, že je otázkou času (možná roku či dvou), kdy bude Universal Analytics, dosud používaný datový nástroj (pro weby), nahrazen právě Analytics 4.

Pokud se však domníváte, že stačí jednoho dne jednoduše překlopit data svého projektu do nového účtu, měli byste zbystřit. Tak snadné to nebude. Protože je GA 4 založený na jiném modelu a používá jiné nástroje, nebude možné data ze starého do nového Analytics-u přesunout. A to je jeden z nejdůležitějších důvodů, proč už včera bylo pozdě Google Analytics 4 rozjet a začít sbírat každodenní čísla z webu/aplikace.

Novinky v Google Analytics 4

Jak jsme již zmínili, jednou z nejvýraznějších změn je právě vlastnictví. Platí tedy, že v GA 4 sbíráte, třídíte a vyhodnocujete data z webu i aplikace do jednoho Google Analytics Property (vlastnictví). Platí to i v případě, pokud jste dosud mobilní aplikaci nebo, naopak, web neřešili. Google Analytics 4 sice stojí na platformě Firebase (tak, jako dosavadní Analytics pro aplikace), ale plnohodnotně ho můžete použít i pro webové rozhraní.

Uživatel – User v centru analýz. Nová datová schéma ruší zavedené Sessions

Nejpoužívanější vyhledávač už delší dobu avizuje, že to, co je pro jeho fungování nejdůležitější, je uživatel. O tom, jak uživatelská zkušenost pomalu ale jistě ovlivňuje i samotnou optimalizaci, jsme psali v článku o SEO a UX na našem blogu nedávno. Tyto snahy se nakonec dotkly i analytiky. Jak? 

Ten, kdo už GA 4 proklikal, určitě zaregistroval zcela novou datovou schému. Právě ona je výslednou odpovědí na změny v uživatelském chování se na webech či v aplikacích. Pokud se k tomu navíc přidají inovace v oblasti technologií pro tvorbu webových stránek a používané frameworky, je to jen logické vyústění, které lépe reflektuje aktuální potřebu práce s daty.

Po kterých metrikách byste v Analytics 4 pátrali zbytečně? Často používaný konverzní poměr či počet stránek na relaci (PPS) v nové verzi už nemají místo. Bohužel či naštěstí? To je úhel pohledu.

Nová datová schéma v GA 4 se zakládá na parametrech a událostech (Events). Kromě automaticky sbíraných či doporučovaných událostí si můžete dokonce vytvořit události vlastní. A rychle zapomenout na omezující limity v relacích (Sessions), které v novém Analytics-u už nenajdete.

Některé zajímavé funkcionality, které usnadní práci s daty v Google Analytics 4

Ten, kdo pracuje s Universal Analytics, zažije zřejmě po prvním načtení GA 4 menší šok. Klasické prostředí plné tabulek a čísel je najednou pryč. Nemějte však obavy. V tomto případě záleží na uživateli, jak si prostředí nastaví. Zda preferuje zavedené tabulky, nebo například grafy a podobně. Když už jsme však u samotného uživatelského prostředí, to, co vás dostane, jsou celkem rychlé reakce a plně responzivní prostředí.

Pokud jste dosud zvažovali, zda přejít na placenou verzi Google Analytics 360 kvůli práci s neagregovanými daty v databázi Big Query, dobrá zpráva. Aktuálně můžete Google úložiště využívat v GA 4 zcela zdarma. Je možné, že po čase Google nastaví nějaké limity či omezení a export do Big Query zpoplatní, ale zatím můžete propojovat data z různých zdrojů bezplatně

Milým překvapením je možnost vytvářet si vlastní reporty pomocí nástroje Analysis hub. Ať už se rozhodnete pro klasické tabulky, grafy nebo diagramy, s Analysis hub se můžete hrát do zbláznění. Kromě toho si můžete vytvářet vlastní funnely a díky upgrade-u nástroje Path Analysis získat relevantnější obraz uživatelů na cestě webem.  

V nové Google Analytics 4 máte na výběr dokonce i ze čtyř různých atribučních modelů, které chcete v rámci reportů použít. Potěší také práce s nesamplovanými daty, jejichž výhody si mohli dosud užívat jen uživatelé Google Analytics 360. Posledním šťavnatým soustem, který osvěží práci s GA 4, je vytváření publií (Audiences), kde, jak určitě správně předpokládáte, stojí v popředí hlavně user.

Shrnutí a pár negativ GA 4 na závěr

V momentě, kdy se tak trochu v novém Google Analytics 4 oťukáte, a zjistíte, že vám práci se sběrem, tříděním a vyhodnocováním dat změní, nabudete zřejmě pozitivní dojem. Z některých nástrojů budete možná i nadšení. Přece jen, přináší větší volnost a flexibilitu, a ve mnoha směrech bourá omezení, na které jsme při práci s kteroukoliv verzí Analytics-u dosud naráželi.

Nějaká negativa se však najdou i v tomto případě. Kromě toho, že si nemůžete vytvářet vlastní zobrazení (Views), zřejmě budete postrádat i možnost vytváření filtrů pro data v reportech. Je třeba podotknout, že ještě nic není jisté. To, jak bude vypadat finální verze GA 4 ukáže čas. A Google.

A protože máme v ui42 analytiku v krvi, řídíme se následujícím doporučením, které dále předáváme i svým klientům. V této chvíli je nejlepší možností, jak pracovat s daty z webu, e-shopu či aplikace, řešit původní verzi analytického nástroje, a zároveň se pomalu ale jistě seznamovat s Google Analytics 4. Jak jsme již uvedli, data nelze překlopit. Pokud začnete už dnes, máte hned o několik dat navíc a v momentě, kdy se zruší Universal Analytics, nebudete začínat v bodě nula. Nakonec, otevírá se vám nový nástroj, který vás donutí zamýšlet se nad údaji tak trochu jinak a poznat chování návštěvníků vaší stránky skutečně do hloubky. 

Nevíte si s novým Analytics-em rady? Kontaktujte nás, rádi vám pomůžeme s jeho nasazením nebo se na vaše čísla podíváme komplexně. 

POTŘEBUJI POMOC S DATY

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.