Sociální sítě (social networks) jsou online služby, které lidé využívají k budování a upevňování sociálních vztahů s ostatními lidmi, se kterými sdílejí podobné osobní nebo odborné zájmy a aktivity. Historie sociálních sítí je téměř stejně dlouhá jako historie samotného internetu.
První sociální sítě byly různé formy diskusních skupin, například BBS, Usenet nebo Internet Relay Chat (IRC), které existovaly ještě před vznikem webu. Princip jejich fungování se nezměnil dodnes. Základem je přihlášený uživatel, který je spojený s ostatními uživateli různými formami (přátelství, známost, spolužáci, zájmy, diskusní skupina, #hashtagy). Uživateli sociálních sítí nemusí být jen člověk, ale to může být i naprogramovaný software, takzvaný bot, který v určité míře simuluje chování člověka.
Samotná sociální síť je bez uživatelů a jejich příspěvků prázdná, obsah nabývá jen díky nim. Čím je více propojených uživatelů a čím jsou aktivnější, tím je sociální síť atraktivnější. Rozmach sociálních sítí nastal hlavně s příchodem smartphonů a širokého pokrytí levným internetem, který nastal zhruba před 10 lety. Od té doby máme přístup na sociální sítě všude, nejen z počítače na stole. A tak lajkujeme, sdílíme, debatujeme od brzkého rána u snídaně, v dopravních prostředcích, ve volných chvílích ve škole i v práci až do pozdního večera v posteli.
Obrázek: Zobrazení sociální sítě (bodka reprezentuje uživatele a čára zobrazuje propojení mezi dvěma uživateli)
Obrázek: IRC − sociální síť z počátků internetu
Sociální sítě jsou už běžnou součástí našich životů, v mnohém doplňují, ale i nahrazují osobní setkání a telefonáty a jejich vliv je někdy kontroverzní. Cílem knihy E-shop: od nápadu po úspěch však není sociální sítě hodnotit, ale uvést možnosti jejich využití při rozjezdu e-shopu.
Obrázek: Každodenní pohled na Facebook
Věnujeme se jen vybraným sociálním sítím, které patří na Slovensku a v okolních zemích mezi nejnavštěvovanější a jsou vhodné na online marketing pro běžné e-shopy. Aktuálně je to Facebook a trochu i Instagram. Je mnoho dalších používaných sociálních sítí, jako například slovenský Modrý koník, celosvětové LinkedIn, Twitter, Pinterest, které mohou být někdy užitečné i pro e-shopy. Určitě se vyplatí sledovat trendy, protože sociální sítě se rychle vyvíjejí. Pozorujte proto i netradiční sociální sítě, jako například Snapchat nebo Wattpad. Teenageři, kteří je používají, budou brzy vašimi zákazníky.
Co může poskytnout Facebook e-shopu?
Základním principem sociálních sítí včetně Facebooku je propojování uživatelů, kteří mají stejné nebo podobné zájmy a potřeby, někdy dlouhodobé a někdy jen příležitostné. Podobní uživatelé tvoří z hlediska marketingu určitou cílovou skupinu, což je základ reklamy na sociálních sítích. Facebook a další sociální sítě poskytují možnost oslovit poměrně přesně definovanou cílovou skupinu uživatelů. Z hlediska e-shopu jsou tedy Facebook a další sociální sítě místem, kde můžete najít a oslovit své potenciální nebo i stávající zákazníky.
Na rozjezd jakého e-shopu je vhodný Facebook?
Použít Facebook má smysl zejména pro e-shopy, které přinášejí na trh něco nového, co uživatelé ještě neznají. Například novou značku nebo úplně nový výrobek. Nevyplatí se jim začínat PPC reklamou jako u standardních e-shopů s produkty, které lidé už znají a vyhledávají je. Facebook je jedním z mála míst, kde se mohou rozjet.
Obrázek: E-shop Dedoles propagoval novou značku triček přes Facebook
Facebook je tedy šancí pro e-shopy, které potřebují své cílové skupině nejprve ukázat nové produkty a zaujmout je natolik, aby je nakonec koupili v e-shopu. E-shop si přes Facebook může vybudovat takové povědomí o své značce a nových produktech, že je následně budou uživatelé vyhledávat, což už je prostor pro ostatní aktivity online marketingu, jako je PPC a SEO.
Obsah na Facebooku
Pod Facebookem v této části rozumíme aktivity spojené s obsahem a jeho propagací. Pod obsahem na Facebooku rozumíme vlastní Facebook stránku e-shopu a příspěvky na ní, ať už texty, obrázky nebo videa.
Obrázek: Facebook stránka e-shopu MARK scrub s novou značkou a novým typem kosmetiky, kterou zákazníci poznali přes Facebook
Během psaní knihy E-shop od nápadu po úspěch přesunul Facebook veškerý obsah sdílený firmami a stránkami (Pages) ze společného News Feedu do samostatného Explore Feedu. Nakonec Facebook tento experiment, který testoval jen v několika zemích, zrušil. Tento experiment je příležitostí si uvědomit, že v případě pronajatých kanálů online marketingu, kam patří i Facebook, jsme odkázáni na rozhodnutí jejich majitelů, které nemůžeme ovlivnit ani předpovídat, ale za to mohou výrazně zasáhnout do našeho online podnikání a bohužel, většinou negativně.
Strategie na Facebooku
Úspěch na Facebooku, stejně jako na Instagramu je založený na kreativním obsahu, který musí zaujmout vaše zákazníky. Pokud chcete obsah přesně zacílit na svou cílovou skupinu, musíte si ji nejprve určit. V případě kamenné prodejny nebo známé značky jsou cílové skupiny dané marketingovým oddělením. Dají se na to využít i persony, které jsme popsali v úvodní části o Informační architektuře. Persony jsou dobrým východiskem pro nastavení demografie, zájmů a chování, což jsou hlavní parametry na definování našeho publika.
Obrázek: Nastavení cílení na Facebooku
Identita značky
Pokud máte připravenou identitu značky (brand identity), usnadní vám to přípravu obsahu. Identita značky zahrnuje kromě samotné značky, loga, design manuálu i způsob, jakým komunikujete se zákazníky, t.j. tykání versus vykání nebo používání slangových výrazů.
Obrázek: Dva příspěvky téhož e-shopu
Pokud identitu značky nemáte, postupně si ji vytvoříte. Důležité je, aby váš obsah (texty, obrázky, fotky, videa) byly vizuálně i textově konzistentní a adekvátní pro vaši cílovou skupinu. Jednoduše, pokud si prohlédnete několik příspěvků téhož e-shopu, tak musí být na první pohled jasné, že patří k sobě.
Cíl aktivit na Facebooku
Stanovte si jasný cíl svých aktivit na Facebooku. Začali jsme tím, že e-shop si přes Facebook může vybudovat povědomí o své značce a svých produktech. Mějte to na paměti při přípravě obsahu. Prodej přes Facebook nebo jeho podpora je až další fáze vašich aktivit na Facebooku a vyžaduje si jiný přístup. Cílem při rozjezdu e-shopu je propagovat e-shop a jeho produkty, aby je následně uživatelé vyhledávali. Chcete tedy svým obsahem zaujmout, aby si ho uživatelé všimli, přečetli, označili, komentovali a ideálně i sdíleli dál. Tyto metriky můžete sledovat ve webové analytice Facebooku a zčásti i v Google Analytics.
Plán publikování obsahu
Připravte si plán publikování obsahu na Facebooku. Například jednou týdně příspěvek s blogem, jednou týdně příspěvek s produktem a jednou týdně příspěvek s nějakým citátem, novinkou, zajímavostí nebo vtipem. Pravidelné tři příspěvky týdně jsou minimem, často stačí, hlavně dodržujte plánovaný rytmus. I když publikování na začátku nebude úspěšné, nepřestávejte pravidelně přidávat příspěvky a vydržte alespoň tři měsíce. Lidé někdy berou reklamu jako nucenou aktivitu, kterou musí dělat. Reklama je však investice do rozšíření povědomí o značce a produktech, proto ji potřebuje i menší e-shop, který chce na trhu zůstat déle než jen pár měsíců.
Atraktivní příspěvky
Klí