Slovenské e-shopy vsází na péči o zákazníky a otevírají prodejny

Slovenské e-shopy vsází na péči o zákazníky a otevírají prodejny

Každoroční průzkum E-shop Barometer, pod taktovkou ui42 a KPMG Slovensko, přináší již po šesté sondu do prostředí slovenské e-commerce scény. V předvánočním období, během kterého 83 respondentů odpovídalo na otázky formou online dotazníku, se nám potvrdilo, že e-shopy postupují i během stále probíhající pandemie Covid-19. 

Co považují za důležitou konkurenční výhodu a jaký osud čeká kamenné prodejny?

Předvánoční očekávání v pozitivním duchu 

O tom, že jsou Vánoce spolu s nákupním svátkem Black Friday, a celým čtvrtým kvartálem roku, tím nejsilnějším obdobím pro obchodníky, není pochyb. Podobně, jako v minulém roce, i tentokrát provozovatelé e-shopů očekávají nárůst obratu právě v tomto období. Téměř polovina dotázaných odhaduje, že průměrná výše nákupu vzroste přibližně do 15 %.  

Trend vzniku nových e-shopů pokračuje, e-commerce roste 

I v důsledku pandemie neustále vznikají nové internetové obchody. Dokazuje to fakt, že podle průzkumu až čtvrtina e-shopů vznikla právě v posledním roce. Etablovaní hráči (6 z 10-ti dotázaných), kteří se v online pohybují více než 3 roky, považují za silnou konkurenční výhodu péči o zákazníka. Právě na ní si totiž dává záležet až 78 % z dotázaných respondentů. I to je jeden z důvodů, proč převážná většina e-shopů pracuje na neustálém vývoji svého řešení, případně se rozhodne pro e-shop na míru, při kterém nehrozí, že by narazili na nějaké limity nebo omezení. 

Více než tři čtvrtiny e-commerce obchodníků deklaruje, že za uplynulý rok nejvíce investovali do zkvalitňování funkcionality jejich e-shopu. Přesně v tomto duchu to z praxe vnímáme i my. Naši zákazníci kontinuálně investují do technologií s cílem zlepšování funkcionality, dostupnosti, rychlosti a user experience jejich e-shopů.

Robert Háger, marketingový ředitel ui42

E-shopy kamenné prodejny nepohřbí 

Ačkoliv by se v počátcích e-commerce rozmachu mohlo zdát, že pohodlné nakupování přes internet poznamená kamenné prodejny natolik, že dojde k jejich masivnímu zániku, výsledek je tak trochu jiný. Dnes mnohé velké značky, které vyrostly právě v online, otevírají kamenné prodejny z jednoho důvodu. A tím je možnost, jak se dostat ke zákazníkovi blíže

Kombinace e-shopu a kamenného obchodu vytváří pozitivní zákaznickou zkušenost 

Podle Adriána Dvorského, e-commerce manažera značky Najšport, jsou kamenné provozovny skvělým způsobem, jak posílit vztah se zákazníkem, případně mu nabídnout služby navíc. Díky unikátnímu zážitku spojenému s jedinečným konceptem prodejny se naskýtá skvělá příležitost, jak možná přeměnit návštěvníka prodejny na zákazníka. Pravdou však zůstává, že aktuální situace v souvislosti s neustávajícími omezeními klasickým kamenným obchodům nepřeje. 

O něco opatrněji proto hledí k nově otevřeným prodejnám s veselým oblečením a doplňky značka Dedoles. Podle Patrika Paňka, Sales Retail Directora Dedoles-u, však nápad vystoupit z online i do offline prostředí přirozeně vyplynul z potřeby po užším kontaktu zákazníka s produkty, a také možností vyzkoušet je před samotným nákupem. 

Dobře zastřešený omnichannel marketing, který propojuje internetový obchod a kamennou prodejnu, dokáže vytvořit pozitivní zákaznickou zkušenost. A právě ta je klíčem k úspěchu, jak získat věrné zákazníky. 

Ve prospěch toho hovoří i čísla z průzkumu E-shop Barometer. Díky nim jsme zjistili, že ačkoliv více než polovina respondentů kamenné provozovny má, v následujícím roce by k nim chtělo přibýt dalších 15 % provozovatelů e-shopů, kteří dosud působí jen v e-commerce. Impulsem může být i fakt, že většině prodejců z první skupiny generují právě kamenné prodejny větší obraty, než internetové obchody.

E-shopy nemyslí jen na obrat, podnikají udržitelně

Internetovým obchodům se v konečném důsledku i přes koronakrizi dařilo v roce 2020 z pohledu čísel následovně: Více než 50 % vygenerovalo v období uplynulého finančního roku obrat do 250 tisíc eur, a dokonce každý čtvrtý slovenský e-shop deklaruje více než milionový obrat. Třešničkou na závěr je potěšující informace, která přispívá k aktuálnímu trendu udržitelnosti v podnikání. Více než polovina dotázaných zvažuje své business aktivity v souladu s co nejmenším dopadem na životní prostředí. 

O průzkumu E-shop Barometer

Tento roční šestý ročník průzkumu E-shop Barometer 2021 se opět jednou uskutečnil na základě spolupráce one-stop-shop agentury ui42 a společnosti KPMG na Slovensku. Výsledky byly vyhodnoceny z odpovědí 83 respondentů. Ti zahrnují různorodé portfolio produktů a služeb, nejen pro koncového B2C zákazníka, ale také s působností ve firemním B2B sektoru. Během měsíce listopadu se tak vyjádřili zástupci nově vzniklých, ale také již etablovaných e-shopů k vybraným otázkám prostřednictvím online dotazníku.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.