O tom, že se u nás něco vaří, jsme vás již informovali v článku na našem blogu. A že to tedy už pořádně bublá a vře (a hlavně voní podle našich očekávání), se s vámi podělíme rádi už dnes.
Abychom se tedy nastavili na stejnou vlnu, upřesníme, že bude řeč o umělé inteligenci. Přesněji, o novém nástroji, na kterém v ui42 poctivě makáme, abychom pomohli našim klientům zvýšit prodeje v e-shopu. Skvělé výsledky vám zprostředkujeme na příkladu našeho úspěšného klienta Dedoles.
Tak tedy, nech se páčí, malá chuťovka…
Strojové učení dokáže i ve slovenském e-shopu zvýšit konverze. Jak?
Vraťme se ještě přece jen o krok zpět. Čísla ze zahraničních e-shopů a velkých e-commerce projektů mluví jasnou řečí. Díky umělé inteligenci, přesněji strojovému učení (machine learning), dokáží největší giganti na online trhu zpracovávat neuvěřitelné množství dat a vytěžit z nich maximum. Příkladem je známý video kanál Youtube, megalomanský e-shop Alibaba nebo oblíbený Netflix.
Ruku na srdce, neklikli jste někdy na film, který vám Netflix na svých stránkách doporučil? Nepřehlédli jste video na Youtube, které na vás vyskočilo mezi prvními? Pokud ano, právě jste zkonzumovali obsah nebo nakoupili produkt, který vám byl zobrazen pomocí strojového učení (umělé inteligence).
Abychom však mohli podobné výsledky otestovat i na našem, o něco menším slovenském trhu, potřebovali jsme adepta s obrovským portfoliem, na jehož stránkách to žije. A protože Dedoles zaznamenal meziroční 230%-ní nárůst návštěvníků na stránkách (více o číslech Dedoles-u najdete v případové studii), bylo rozhodnuto.
Jak zpracovat množství údajů s tím nejlepším výsledkem?
Základem nasazení nástroje, který pracuje na bázi strojového učení, je předpoklad, že e-shop zpracovává velké množství dat. Právě díky nim, a jejich vyhodnocování na základě určitého klíče, s podstatou založenou na neuronových sítích, dokáže to, co bylo dosud nemožné.
Zobrazit uživateli stránky relevantní (personalizovaný) obsah bez toho, aby o sobě zadával jakékoli údaje, případně, aby se přihlásil.
Výzva jménem Dedoles. Těžko nastavitelné vyhledávání a doporučené produkty
Skvělou příležitostí, jak náš nový nástroj aplikovat do reality, byla sekce doporučené produkty e-shopu Dedoles. Právě ty potřebovaly efektivnější a komplexnější řešení, než ruční vyklikávání “mohlo by se vám líbit” reálnými zaměstnanci. Navíc, v momentě, jako opět Dedoles rozšířil své portfolio o nové vzory a typy produktů, stalo se dosavadní řešení nerealizovatelným.
S podobnými problémy se potýká nejeden e-shop s rozsáhlým sortimentem, v rámci kterého by sice mohl aplikovat účinný cross-selling, avšak realizovat ho prostřednictvím dostupných řešení, není možné. Právě automatizace, kterou s sebou umělá inteligence přináší, je skvělou možností, jak odlehčit zaměstnancům a získat nástroj, který pracuje na prodeji produktů sám, bez potřebných zásahů či koordinace.
Druhou oblastí, která ztěžuje návštěvníkům tohoto e-shopu možnost dostat se ke všem produktům, které by je mohly zajímat, je klasické facetové vyhledávání. Ačkoliv je facetové vyhledávání v mnoha e-shopech vylepšeno do dokonalosti, stále má svá omezení. V případě Dedoles-u to platí dvojnásobně, neboť se zboží vybírá většinou pomocí vzorů, které je třeba pojmenovat (co nejobjektivněji).
Největší výzvou celého řešení bylo sesbírání těch správných dat a vytvoření vhodného modelu, který by dával relevantní výsledky. Bonusem navíc je fakt, že nástroj je třeba zasadit do reality tak, aby podával výstupy opravdu rychle, protože návštěvník stránce (a speciálně doporučeným produktům) věnuje vzácných několik sekund.
Výsledek? Osvobozující automatizace a několikanásobně vyšší míra proklikovosti, která dává doporučeným produktům nový rozměr
Ačkoliv byly dosud doporučené produkty považovány za dobrý nástroj doplňkového prodeje, umělá inteligence na pozadí našeho nového nástroje je posouvá na novou metu. Díky A/B testování se nám podařilo ověřit naše hypotézy a sekci doporučené produkty upgrade-ovat na plně automatizovanou část e-shopu. S jakým výsledkem?
Při aktuálním nasazení v e-shopu Dedoles na třech největších trzích – slovenském, českém a německém, můžeme konstatovat vyšší míru proklikovosti (CTR). A to dokonce 3-5x vyšší, než v případě modelu, na kterém byly doporučené produkty realizovány dosud. Vyšší proklikovost jasně dokazuje, že doporučené produkty zobrazují v reálném čase právě to, co návštěvníka stránky zajímá.
Stále hladní? Nu, chuťovka je přece jen chuťovka :)
Více výsledků a konkrétních čísel z nasazení našeho nového nástroje právě v e-shopu Dedoles se můžete dočíst v naší případové studii.
Více novinek a informací, i o novém nástroji z naší dílny, se dozvíte na našich sociálních sítích.
Sledujte nás na facebook.com/ui42.agency