Ženy do e-commerce patří. 3 inspirativní příběhy, které bourají předsudky

Ženy do e-commerce patří. 3 inspirativní příběhy, které bourají předsudky

Poslední 2 roky, poznamenané pandemií, přesunuly působení mnoha oblastí běžného života do online rozměrů. E-commerce tak nabrala na obrátkách a ti, kteří byli připraveni, mohli raketově růst. Jak se však situace podepsala na předsudcích o ženách podnikatelkách právě v online prostředí a jaké vyhlídky se pro ně rýsují? 

Přečtěte si tři unikátní příběhy, které zazněly na nedávném online podujatí Website story. Pocházejí ze zákulisí úspěšných e-commerce projektů, za kterými stojí právě ženský rukopis. 

Ženy versus muži? Když rozdíly spojují, vznikají unikátní projekty

Ženské a mužské pohledy na svět (nejen ten online), skutečně ovlivňují odlišnou optikou. Avšak, na rozdíl od toho, jak hledat propastné rozdíly a vytvářet jakoukoliv segregaci, vzniká prostor pro tak trochu jiný pohled. Proč nespojit pragmatické vlastnosti, kterými většinou ovlivňují muži, a dávku empatie a skvěle zvládnutého time-managementu, které jsou tak typické pro ženy, a nevytěžit z toho maximum? Důkazem toho, že firmy se ženami na vedoucích pozicích sdílejí větší úspěchy, je i výzkum Petersonova institutu. A, samozřejmě, několik skvělých příkladů ze Slovenska. 

Andrea Podstrelencová, HOLOKOLO: Měla jsem dojem, že je na trhu díra, tak jsme ji zacpali

Andrea pracovala v korporátní společnosti jako HR manažerka v době, kdy její manžel vyměnil sako za tričko a začal se věnovat online byznysu. Přesněji za cyklo oblečení. V úspěšném konceptu www.cyklodresy.sk, který rozjížděl, našla Andrea uplatnění i pro sebe, a tak brzy pracovali bok po boku. V okamžiku, kdy si všimla, že na trhu v tomto segmentu chybí určitý typ produktu, po kterém se zákazníci ptají, vznikl jí v hlavě nápad. 

Pod názvem HOLOKOLO vytvořila značku oblečení a doplňků pro cyklisty, které nejsou potištěné značkami a nápisy cyklistických týmů. A to byla skutečně trefa do černého. Po cyklo oblečení s brandem Holokolo dnes sáhají vášniví cyklisté po celém Slovensku. Po uplynulém úspěšném období, kterému pomohla i situace s koronavirem, stojí Andrea před novou výzvou v podobě expanze na zahraniční trhy. Díky její houževnatosti, citu pro detail a bezproblémově fungujícím e-shopu na spolehlivém a flexibilním CMS, v ui42 skromně předpovídáme, že je tato mise předurčena k úspěchu. 

“Možná jsem od začátku nevěděla, kam směřuji. Ale s HOLOKOLO jsem nabrala vítr do plachet. Myslím si, že ženy by se neměly bát vystoupit zpoza stínu někoho jiného a řešit svůj online koncept jen vedle práce. A starostlivosti o děti, rodinu a domácnost… Věnovat se svému byznysu naplno – to je můj recept na úspěch. A také skvělý time-management a optimální rovnováha mezi obchodními schůzkami a jinými aktivitami.”

Lucia Komorechová, KOMPAVA: Spolupráce s týmem programátorů v čistě pánském složení mě posunula dál. A náš projekt také

Pandemie změnila fungování mnoha podnikatelských aktivit. Výjimkou nebyl ani koncept maminky Želmíry a dcery Lucie, známý pod značkou KOMPAVA. Od svého vzniku, v roce 2002, se orientoval především na B2B zákazníky. S koronavirem však přišly i nové výzvy a potřeba oslovit a především obsloužit i B2C – konečné zákazníky a představit jim své produkty na přírodní bázi co nejefektivněji

Internetový obchod www.kompava.sk si tak vyžádal redesign. Lucia však před spoluprací na novém webu cítila značný respekt, protože se odvíjela od její komunikace s týmem programátorů, kterým ze začátku nerozuměla skoro ani slovo. Namísto toho, aby tuto úlohu na někoho delegovala, zakousla se do neznámého a pomalu si názvy, které jí po každém setkání jen tak prolétávaly kolem hlavy, dočetla. 

Výsledkem je úspěšný e-shop, i díky kterému je cestička k úspěchu pro Lucii, její maminku Želmíru (aktuální vítězku ankety Slovenka roku 2021 v kategorii Byznys a management, a také držitelku prestižního ocenění Absolutní Slovenka roku 2021) a značku KOMPAVA opravdu tvrdě vyšlapaná.

“Měla jsem štěstí a narazila jsem na kolegy, kteří byli vždy ochotní neznámé pojmy a souvislosti vysvětlit. I přesto, že jsem se hodně musela doučit sama, nikdy jsem neměla pocit, že by se mnou jednali jako s někým méněcenným. Právě naopak. Konstruktivní diskuse a rovnocenná partnerství mezi ženami a muži jsou to, co posouvá byznys dál. Podobně, jako i v mém případě.”

Katarína Bobáková, OBLEČ SE DO PRÁCE: Trpělivost, dámy a pánové..

Právě ta je totiž podle Kataríny klíčovou vlastností, která mění řadový e-commerce projekt na ten úspěšný. A tak, ruku v ruce s manželem reagovali na potřeby trhu, kterému chyběl servis pracovních oděvů, a v roce 2013 vytvořili projekt www.oblecsadoroboty.sk

Jejich schopnosti a limity mužsko – ženské spolupráce prověřila právě pandemie. Jako jediný e-shop totiž disponovali zásobou respirátorů, které byly v určitém okamžiku nedostatkovým zbožím. S telefonem na uchu a značnou dávkou trpělivosti se jim po nocích podařilo zajistit dostatečnou zásobu pro ty, kteří je v první linii v boji s neznámým virem potřebovali. Recept na úspěch, o který se Katarína Bobáková podělila, má však celkem univerzální použití. 

Je důležité, aby se úkoly v týmu jasně rozdělily a dotyční za ně nesli i zodpovědnost. Předsudky vůči ženám už dávno nejsou na místě, je třeba si rozdělit úkoly co nejefektivněji. To co, skutečně napředování projektu mnohem více škodí, je například stres.”

Tři odlišné příběhy, tři úspěšné koncepty a především tři jasné příklady toho, že ženy do e-commerce skutečně patří. Ačkoliv ještě nedávno platilo, že technologie, věda či inovace více přitahovaly především muže, dnes se trend mění. E-commerce totiž nabízí jakési rouško anonymity, které nesleduje, zda je za úspěšným projektem muž nebo žena. To nejdůležitější, na čem skutečně záleží, jsou právě schopnosti a šikovnost jednotlivce. A v nich zmíněné dámy a jejich projekty jednoznačně vynikají. 

My, v ui42 jsme hrdí na to, že patří k našim partnerům a naše řešení mohly přispět k rozvoji jejich online byznysu. Máte i vy chuť posunout svou vizi nebo už fungující projekt o krok dál? Rádi vám podáme pomocnou ruku, stačí, když nás kontaktujete.

VÍCE O ŘEŠENÍCH NA MÍRU

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.