S dovětkem - založeno na skutečných událostech. V poslední době se nám totiž až příliš často opakuje scénář, ve kterém klient – ať už při změně agentury nebo jen auditu kampaní – prochází trnitou cestou k vlastním datům. A právě proto jsme připravili přehled nejčastějších výzev a red flagů, které vám pomohou zhodnotit, zda je vaše spolupráce s agenturou nastavena transparentně.

Spolupráce s marketingovou agenturou je významný a často i nezbytný krok pro růst byznysu. Mnozí naši klienti v růstu dosáhli úrovně, kdy bylo pro ně efektivnější svěřit nějakou část, nebo celý digitální marketing, do rukou marketingové agentury. Za všechny zmíním například Be Lenka, CK Daka, Demänová Rezort a mnozí další. Ačkoli je někdy žádoucí přenechat veškerou odpovědnost odborníkům, je klíčové si uvědomit, že vaše firma musí vždy zůstat autonomním vlastníkem svých digitálních aktiv.
Majitelem reklamního účtu je klient. A tečka.
Jedním z nejčastějších problémů je situace, kdy:
a) klient nedokáže měnit přístupy k reklamnímu účtu, protože není jeho vlastníkem s nejvyššími právy,
b) klient nemá žádný přístup do reklamního účtu, a nevidí ani data,
c) méně častým, ale také jsme již zažili i takovou situaci, kdy předchozí agentura odmítne předat reklamní účty po ukončení spolupráce, protože tvrdí, že je vlastní. Agentura argumentovala tím, že celé nastavení je jejich know-how a proto je reklamní účet jejich.
To ale není pravda. Agentura sice vlastní nepopiratelné know-how, avšak vykonává službu pro klienta v jeho reklamních účtech, kterou si klient objednal. Nic víc, nic míň. Vlastníkem svých dat o svých reklamách, své fakturaci, svých zákaznících, svých produktech je jen klient, agentura má naopak právo s nimi v rámci rozsahu spolupráce pracovat a používat je.
Co znamená, že nemáte nejvyšší práva ke svým reklamním účtům?
- po vyhození z účtu ztratíte přístup k účtům, datům a celé historii kampaní,
- přijdete o důležité informace o zákaznících, které vám ukazují, co funguje a co ne,
- sníží se vaše schopnost okamžitě reagovat – ať už při krizové situaci, nebo při přechodu k novému partnerovi
- dokonce ztratíte historický přístup k fakturacím, což může být teoreticky i účetní problém.
Vaše reklamní účty shromažďují obrovské množství dat, které mají pro váš byznys nevyčíslitelnou hodnotu. Nejde jen o kliky či zobrazení, ale o dlouhodobou databázi zákaznického chování.
Vlastnictví účtů vám zároveň zaručuje transparentnost – kdykoli si můžete zkontrolovat reálný stav kampaní a porovnat ho s reporty agentury.
Jak z toho ven?
Pokud jste si právě uvědomili, že vlastníkem reklamních účtů vaší značky je agentura a ne vy, žádejte okamžitě přenesení vlastnictví na váš firemní e-mail. A to bez ohledu na to, zda jste dnes se spoluprací spokojeni nebo ne.
Transparentní agentura se takovému kroku nebude bránit – naopak, bude sama trvat na tom, aby všechny účty patřily vám.
Jak rozpoznat neprofesionální agenturu?
Během let spolupráce s desítkami klientů, kteří k nám přecházeli od jiných agentur, jsme identifikovali několik jasných signálů, že něco není v pořádku:
1. Komunikace jen na vaši iniciativu
Pokud se musíte neustále ptát na výsledky, proč něco nefunguje nebo kde se práce zastavila, je to jasný red flag. Profesionální agentura komunikuje proaktivně a otevřeně.
2. Chybějící transparentnost
Pokud agentura není ochotná sdílet s vámi detailní reporty, vysvětlit strukturu poplatků nebo rozdělení rozpočtu, něco není v pořádku.
3. Univerzální řešení bez ohledu na vaše cíle
Každý byznys má jiné publikum a jinou zákaznickou cestu. Pokud dostáváte obecné strategie bez hlubšího pochopení vašich cílů, nejde o strategickou práci, ale o rychlá řešení „pro všechny“.
4. Vanity metrics místo reálné hodnoty
Přeplněné reporty o lajcích a sdíleních vypadají dobře, ale nic podstatného pro váš byznys neřeknou. Kvalitní agentura vám ukáže data, vysvětlí jejich dopad a dá konkrétní doporučení pro růst.
Na trhu je mnoho kvalitních agentur, které pracují poctivě a transparentně. Ale zároveň je stále i několik takových, které si z klienta udělají rukojmí – a drží jeho data jako páku.
Vaše účty, vaše data a vaše historie kampaní musí vždy patřit vám.
Pokud tomu tak dnes není, je čas to změnit.